Mikroskop

SM4FPD

Well-Known Member
En radioamatör behöver verktyg och jag får ofta frågor om råd för lämpliga verktyg.
det kan vara frågan om lämpliga skruvmejlsar, tänger, lödkolv etc.

Idag finns billiga sk USB mikroskop, här är ett exempel: 200x Elektroniskt Digital Mikroskop Video Kamera USB 1.3mp B på Tradera.

För ett par år sedan provade jag en likande sak, då mycket dyr, 10 - 20 kkr.
Men den bedömdes värdelös, lödningar blänke och blev överstyrda etc.

Ett sådant här mikroskop består av en enkel kamera och ett objektiv som fokusera på små avstånd, ex 10 - 100 mm och kallas sedan mikroskop.

Min fråga till forument är om någon testat ett sådant här ?
Är den användbar, kan man rekommendera ett USB mikroskop i denna prisklass?
Syns en bra eller dålig lödning?
Många radioamatöre vill kunna fortsätta bygga, experimenera modifiera etc. Kanske bygga en QRO-OLLE.
Kan man arbeta med bilden på datorn och se sin lödkolv, pincett och diod som är 1 x 2 mm?
Nån som testat? Är den ett seriöst verktyg för en radioamatör som vill arbeta med moderna komponenter?
Att det blir en skaplig bild när man ser ett frimärke som demo jättetydligt är en sak. Men rikta det ner i ett kretskort där det finns blanka lödningar som kanske övertyr kameran, skärpedjup krävs etc.

Själv är jag närsynt och utan glasögon blir det "inbyggt" mikroskop. Så jag klarar mig än ett tag.

de
Roy SM4FPD
 
Jag har ett som jag fick i 30årspresent av min bror för 2år sen.
Det kostade då ca 1000:- men ser väldigt likt ut det som finns på tradera nu.
Det blev väldigt populärt på festen framförallt iband de som inte är direkt teknikintresserade konstigt nog. Förstorade blad, hårstrån, fingrar osv är spännande.

Jag har använt det en del när jag lödat ytmonterat framförallt då för att kontrollera lödningar i efterhand. Eftersom det är byggt att användas som lupp så har jag inte lyckats ha det i ställ så jag kan arbeta under det. Det går inte att få vettig focus så långt bort som man vill.

Angående blänk så är det helt klart ett problem. Det sitter fyra starka lysdioder i mitt. Jag har dock sett folk som moddat och satt in en pot för att justera styrkan med gott resultat.
Ett alternativ är att belysa i annan vinkel men då behöver man ändå kunna stänga av dioderna vilket inte går i mitt.

Skärpedjupet är dessutom väldigt kort vilket gör att när man har full inzoomning får man välja att ha focus på kretsen eller på kortet.

Kort sagt rolig leksak som kan vara smidig ibland men det är inget man arbetar under.
 
Beställde min QROlle original på årsmötet i Karlsborg.
Det stora problemet jag upplevde var att
man använde alldeles för tjockt lod! När jag var nere
i 0,5mm lod då blev lödningarna perfekta!

Synen? Tja, jag är idag 66 och använder dels ett par
+4 läsglasögon vid SMD-lödning. blir det problem så
kan jag smita in +4:eek:rna bakom mina "standard" +2
läsglasögon. jag har ett par +4 liggande men ännu har
jag inte varit varit tvungen att gå upp till 4 x 4 = 16x!

73 de SM0ETT / Hans
 
Vill du påstå att vi börjar bli gamla?
I alla fall inte i sinnet eller hur?
hihi
Jag har en lysrörslampa med förstoringsglas på
Det räcker för mig.
 
Back
Top