militär antenn avstämings enhet

AnraX

Active Member
Hej . är det någon som vet om det är en avstämnings enhet . står avst på plåten den är gjord av srt iaf

så jag undrar effekt tålighet frekvens omfång och hand havande

bild

// SA3RAX
 
Det är antennavstämmaren till Ra620 eller SRT CT450.

Den tål minst 1 kW och är avsedd att anpassa korta och medellånga trådantenner i frekvensområdet 2 - 10 MHz.
Innehållet är två stora rullspolar och omkopplingsbara fasta kondensatorer.

Är några årtionden sedan jag använde en sådan sist, men principen är att man ställer omkopplaren
i ett läge som motsvarar antennlängden och frekvensen samt sedan ställer in rullspolarna till minimum SWR.
Det ska finnas tabeller och kurvor i manualen för hur man grovinställer avstämmaren innan sändning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Du hann före mig med några sekunder, Karl-Arne!
Jag såg ditt svar när jag hade loggat in.
Jag gjorde lumpen som radiotelegrafist i Boden och på radiobuss RA620.
Som kompletterande upplysningar till Karl-Arnes kan jag nämna att när man stämmer av så rattar man växelvis på de två rattarna, dvs. först försöker man hitta en "dip" på instrumentet genom att vrida den ena ratten, när man hittat den så vrider man något förbi det läget, och så gör man om samma sak med den andra ratten. Genom att justera växelvis med de två rattarna så kan man trimma ner utslaget till noll.
Det är en mycket bra antennavstämningsenhet du har fått tag i. I RA620 bussen så använde man den oftast i kombination med en halvvågsantenn. Det betyder att man stämde av mycket högohmiga antenner, så den klarar av ett stort impedansområde. Om man inte får till avstämningen så får man prova att byta område på omkopplaren. Enda "nackdelen" med denna utrustning är vikten.
Kan också nämna att vi i Delsbo Radioklubb använde en sådan tillsammans med en SSA 400 när vi gjorde rundradiosändningar med Radio Dellen International på 6065 kHz år 2012.
 
Last edited:
tackar ödmjukast , för svaren , tanken jag hade hoppas på var att jag kunde använda den till ihop med mitt slutstegs bygge med rör som kommer ske i ett gammalt rittal rack skåp samt att jag ska för söka hålla 60-70tals stuk med panel instrument och dyl samt SRT grå färgen på steget . så det matchar antenn avstämmaren
 
Jag har handhavande- och skötselbeskrivning till denna ATU. Där står bland annat hur man justerar och smörjer räkneverken... innehåller även schema förstås. Om du PM:ar din mailadress så kan jag skanna av manualen på måndag och skicka till dig.
 
SA3ARX:

Det sitter en mätenhet i den som inte tål särskillt mycket effekt, den där grunkan med instrumentet på. Tips, ta bort den och sätt en plåt för hålet och montera en koax kontakt på den täckplåten. Den där mätenheten brann upp vid ca 800W för mej, kollade aldrig vad som brann utan jag tog bort mätenheten och slängde den på sophögen. När man har gjort på det viset pallar den avstämmningsenheten för så många kW att det kan man inte skriva om här.
 
Back
Top