Miljöbrott?

Flummare??

Du har själv dragit igång sändareamatörerna miljö med nedsmuttsning av miljön för att du påstår att många åker i bilar landet över för att jaga kommuner.

Vad tycker kommunjägarna? Är detta påstående riktigt och relevant så att det är värt att överhuvudtaget tas upp i ett forum?

Hur många handlar detta om i så fall ? Har du någon aning om detta, eller har du snappat att det endast har förekommit?

Tror att flera har tagit detta som ett skämt, därför får du kommentarer som du tycker är löjliga tror jag.

Många gör sig löjliga över mitt inlägg om miljön. Var säkra på att om någon officiant börjar botanisera över amatörernas bristande miljö-insikt så lär det komma ändring och då lär det inte bli roligt.

Nää tänka sig att vi alla har bristande miljö-insikt? Tror inte det är så Jan.
Vi är en flugskit i så fall i en hel gödselstad.

Ajj tror du att någon kommer att kolla upp de sträckor som bilarna har kört som du skriver om?? I detta fall blir det väl turisterna som får bära hundhuvudet som öser ut så mycket avgaser med bil och flyg...nej det blir nog inte roligt i så fall...

Det behövs bara att en granne klagar på att han/hon blivit utsatt för skadlig strålning från en amatöranläggning så kommer det snabbt ett förbud för diverse höga effektkällor och slutsaten blir troligtvis maxeffekt 100w ERP från antennen. Lättast att förbjuda slutstegen än att förbjuda de 100W ERP som de flesta amatöranläggningar har idag.

Tror inte på detta.

Om några grannar klagar på HF så får de ha på fötterna ordentligt tror jag.
Om det vore så enkelt att avstänga en hel hobby med ett sådant här ingrepp, så hade Televerket som det hette tidigare, avstängt ALLA dessa från hobbyn när det inkommit klagan på störningar på grannars TV,telefon, radio och annat med LF-detektering och annat.

Nästa steg blir väl förbud mot diverse yagis etc. Återstår dipolantenner då.
Tror inte heller på detta, eftersom yagis många ggr. är bättre om man riktar den bort från den granne som klagar.

Är det det scenariot vi vill ha? Om så är det PMR som återstår. Den generella dispansen att eftersom vi är så duktiga och utbildade inte klarar av att hantera potentionell farlig utrustning lär flyga sin kos.

Är glad om jag slipper kommentera detta.
Men...detta scenario tror jag inte finns överhuvudtaget.
Du skall få en fråga utav mig :

Hur mycket effekt tror du de stora TV sändarna skickar ut över städer och byar?
Skövde. Bäckefors. Uddevalla bara för att nämna tre stycken.

Mobiltelefonerna på 900Mhz mot ungarnas huvuden?

Nä Nä...Flummar till det igen med "SPIK I FOTEN" tror jag.
Vi behöver inte vara ovänner för att vi tycker olika. Nu har du fått några frågor tillbaka att svara på, nu när jag kommenterat dina.
73 o ha det så gott så länge.
Erland SM6KTC
 
Ursäkta att jag skriver.

Ursäkta att jag skriver och tycker.
Jag drar mig ur detta omgående.


Har sökt lite på INTERNET och i FORUM och trodde aldrig att lite debatt och meningsutbyten kunde få otroliga följder.

Tycker fortfarande att det är kul att bolla lite med tankar och idéer, men blev lite fundersam när ordet flummig kom in och riktades mot mig.

Kände att jag trampat någon på tårna och att det skulle trampas tillbaks.

Ber om ursäkt och avslutar detta utan någon som helst tanke på, att jag skall köra vidare och kommentera mera i DENNA tråden.

Vänligen
SM6KTC Erland
 
Ge inte upp Sluggo, jag tycker du skriver kul och intressanta inlägg och visst behövs lite filosfiiska inlägg, det går inte att bara vara politiskt korrekt och anpassa sig efter alla andra och allt annat. Det är med lite knep, knåp, vränga, och vända på saker och ting de stora lösningarna kan utvecklas.
Eller vill vi att allt skall vara vid det gamla? Stora lösnigar görs med olika metoder, en metod är ren filosofi även om matematiken är stor.

Sålund tillåter jag mig att besvara Karl Arne med detta : Så om man gör fel enligt reglertekniken så är det politiskt korrekt, gör man rätt är det fula ord som planekonomi.

Nu är det kallt så varför inte sänka räntan lite så kanske solen kommer fram. Elelr skall vi öppna fönstret?

Kanske blev det lite för långt från ämnet, men so what, vi har lärt oss mycket. Jag tycker att det finns något att lära i så gott som alla ord som sagts här. Det är det nyttiga vi skall leta efter i inläggen, inte det som går att gnälla på, och förnedra någon med. men man kan ju be om en förklaring om man inte förstår.

Jag brukar kolla lite på FOTOSIDANS forum, där diskuteras en mängd tekniska problem, bildlösningar, prylar, ja allt. Men det kan bli lite udda diskussioner oxo, kanske liknar mycket det som sker här, vissa gör påhopp och förnedrar andra, andra försöker vara polis, roliga, filosofiska etc här finns att lära: Gud förbjude kameran... - Fotosidans Forum

Hoppas få se dig mer här Sluggo.
 
Hej Roy

Hejsan på dig.
Skulle ju inte skriva någonting mera här men vill tacka för ditt uppmuntrande inlägg.

Man är ju inte sämre än man kan ändra sig en liten aning.
Förstår ju givetvis SM7VVG oxo, eftersom denna tråden öppnades av honom och sedan blev aningen "skojfrisk" kanske inte så kul när man öppnar en om miljötänkande.

Han ursäktar kanske detta, jag har ju dessutom inte varit helt ensam om att "busa" men kanske var den som fick bägaren att rinna över.

Kanske kan vi öppna en tråd om "Bus och kul" där vi får vara lite tokiga och få andra att läsa "mellan raderna" utan att någon blir kränkt?

Jag gillar sådant, men blir väldigt ledsen om jag gjort någon annan besviken.

Vi hörs och tack för trevligt nyhetsbrev.

Vill passa på att nämna att min e-postserver på Telia är full och alla mail går i retur

Konstigt att inte Telia varnar i skaplig tid innan det träder i kraft.....Har ju forward av mailen från Telia nu till min Yahoo adress. Min Yahoo som fortfarande är aktiv har jag:
torox33@yahoo.se

Det är den som jag igentligen använder i dagsläget, när jag som oftast inte är i Lidköping längre.
Hälsningar Erland SM6KTC
 
Själv har jag svårt att på allvar tro att några tiotals, kanske upp emot hundra amatörer skulle utgöra nåt märkbart hot imot miljön. Faktum är att när frågan ställdes så tog jag för givet att en viss mån av "glimten i ögat" fanns med i bilden.

Om man ska göra något, eller som det oftast är avstå ifrån något för miljöns skull, så ska det givetvis vara meningsfullt och ge ett märkbart resultat. De åtgärder eller ickeåtgärder som man ska göra först är de som är mest kostnadseffektiva. De ska med andra ord ge största märkbara resultat med minsta ekonomisk, tidsmässig och anstängning. Miljön är ingen asagud så det hjälper inte att vi bara plågar oss själva eller offrar det vi har.

Tittar man på amatörerna som grupp, tror jag vi miljömässigt ligger rätt bra till. Medelförbrukningen av el tror jag inte är särskillt hög. De flesta bedriver sin hobby hemma eller när de ändå är mobilt i annat ärende. Det kanske t.o.m. är så att det är så tyst på våra repeatrar är en medveten handling (eller ohandling?) för miljöns skull? ;)
 
Är det inte fel i sakfrågan i denna tråd? Jag trodde att folk satt hemma och körde kommuner. Det blir väl inga X-tra poäng till mig om jag åker land och rike kring? Då blir det ju alla andra som drar det längsta strået. Att det hörs en och annan mobilstation är ju inget konstigt, dom hörs utan kommunjakt. Hoppas att dessa rader lugnar alla miljökämpar :)

Roger
 
Är det inte fel i sakfrågan i denna tråd? Jag trodde att folk satt hemma och körde kommuner. Det blir väl inga X-tra poäng till mig om jag åker land och rike kring? Då blir det ju alla andra som drar det längsta strået. Att det hörs en och annan mobilstation är ju inget konstigt, dom hörs utan kommunjakt. Hoppas att dessa rader lugnar alla miljökämpar :)

Roger


Förr var det så att om man körde 5 QSO i från en kommun kunde man själv tillgodoräkna sig denna kommun. Hur de är nu har jag ingen aaaaaning om. ;)
 
Ok, jag är ingen kommunjägare själv så någon full koll, det har jag inte. Men det verkar lite överkurs att köra upp bensin istället för att köra från hemmets lugna vrå. Hemma så är ju antennen oftast lite större. Sedan så har alla tre år på sig. Det blir nog full fart på banden under semestertider. Då är det trevligt att vara qrv på 80m mobilt.

Roger
 
Glömde tillägga att det var en bra "uppfinning" det här med kommunjakten, jag hör signaler som jag aldrig hört tidigare. Det är stundom trångt på 80m pga. alla svenska amatörer.

Roger
 
Det är väl bara bra att det händer lite trevliga saker i vår hobby, kommunjakten hör till det roliga!

Janne
 
Njae, den är på tok för fin för dom polska vägarna hehe... blev den gamle volvon :)
 
Med tanke på mängden co2 som vi svenskar står för så känns det som att det kvittar.

Visst är det fint om vi kan minska våra 0.4% av världens totala co2-utsläpp, men det finns ju större saker att bita i än några få radioamatörer som nöjesåker lite bil.
Kol- och oljekraftverk tex.

73 de SAØAZS
som värnar om miljön med miljöbil och miljövänlig el (vatten- och kärnkraft).
 
Det är tyvärr så att miljöfrågorna ifrågasätts mycket efter vad som är PK.

I Säter så är den näst största enskillda elförbrukaren ishallen......

Energibolaget får ange en maxförbrukning och kostnaden sätts där efter. (Jämför med huvudsäkringar för privat bruk.) Om de tvingas överskrida den maximala effekten så får de betala väldigt dyrt för strömmen. Samtidigt så vill man inte ange för hög max effekt eftersom det blir onödigt dyrt resten av året. Konsekvensen av detta blev för någon vinter sedan att maxströmmen överskreds en jul och nyårshelg och för att spara pengar så kördes ett dieselelverk på ett antal hunda kW i nästan tre veckor.

Ishallar går tydligen inte att stänga av och på så lätt, tyvärr. Hade folk stängt av sin julprydads belysning kanske det hade räckt... Men med sådana här förslag lär man inte ses som riktig i huvudet....

Vi kanske borde släkt ner hela stan och firat jul och nyår i Tahiland istället??? :D
 
Last edited:
Njae, den är på tok för fin för dom polska vägarna hehe... blev den gamle volvon :)

Har du borrat på en antenn på v-4an eller är det magnetfot som gäller? Hur långt har den gått? Är den en rullande miljökatastrof med oljerök? Hur som helst, du har en riktig kultbil.

Roger
 
Vad är det för fin veteranbil du har SM4WII, V4 låter som om det vore en SAAB. Själv har jag som extra hobby Zündapp mopeder och MC. De är väl inte så rena för miljön, men de rullar inte många mil om året. Har varit moped-mobil, kul grej!!!

Mvh Janne;)
 
Har satt på ett takränefäste till komradion i SAAB'en, funkar rätt hyffsat :)

Ja, inte tror jag att våra veteranfordon kan lasta miljön så mycket... läste nån gång att fyrverkeritävlningen som går av stapeln varje år i Stockholm släpper ut mer tungmetaller på ett par dagar än totala mängden som biltrafiken åstakommer på ett år. Om det är sant låter jag vara osagt men det är helt klart tänkvärt. Skall vi då förbjuda alla fyrverkerier? Och Huvudstaden som ändå försöker sticka ut hakan när det kommer miljöfrågor på agendan :)

Här är en liten bild på min lilla veteranbil:
http://larven.no-ip.com/saab/Mina_SAAB'ar/SAAB_96/DSC_0016.JPG
 
Oj den var fin, har faktiskt inte sett en sådan "väluppfostrad" SAAB tidigare. :) Kanske dags att du landar i Västerås på en fika så att jag kan beundra på nära håll? För det kommer väl ingen oljerök ur den som förstör miljön? Sista frågan var bara till för att ingen skulle förargas över att jag lämnade tråden för en kort stund, sådant upprör en del människor.

73 de Roger
 
Back
Top