SM0AOM
Well-Known Member
Hur skiljer man dom gröna elektronernerna från de svarta?
Elektronen är gul, vilket alla som gått på Chalmers E-linje har fått lära sig.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur skiljer man dom gröna elektronernerna från de svarta?
Hur har ni kommit fram till det?Elektronen är gul, vilket alla som gått på Chalmers E-linje har fått lära sig.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Ja, det var så jag menade. att skilja ut den miljövänliga elen från den icke miljövänliga i elnätet.Jag tror att GUJ funderade på hur man skiljer gula eleketroner huruvida de kommer från ett grönt kraftverk eller ett svart. Där svart betyder rök, kol och skit. Grön betyder förnyelsebart.
Likt politkers uttalanden måste vi tolka saker som sägs och skrivs.
Vad menade ministern egentligen? Han sa ja men menade nej
För oss andra som aldrig sett en atom får vi hoppas att Karls Arne har rätt, ang färgen
Jag hade gissat på violetta, då man ju ser dem som ett violett moln inne i elektronrör.
Är du verkligen säker KA???? Vem har sett gula elekltroner i exvis ett rör. Kanske i Ge transistorer?
I min text kan vi tolka att det förekommer en den ironi från mig.
de
FPD
Nästa steg blir kanske en vedeldad QRP-transceiver. Ett mindre gengasaggregat skulle kunna driva en generator om man nu inte tar steget fullt ut och återgår till de principer som presenterades för drygt 100 år sedan. Öppen låga med instuckna elektroder för detektering av radiosignaler.
/Bengt
Detta med att ta bort blyet i lödtennet tvivlar jag på att det tillför något miljömässigt. Det viktiga där är nog att se till att elektronik inte slängs i naturen........
Löder ni giftfritt med blyfritt Rohs-klassat lod?
........
De
FPD
Den har jag sett på bild på 1960-talet, i Teknik för Alla. Kul grej!Den termoelektriska generator som förekom in på 60-talet i Sovjet kanske kunde vara något. Generatorn bestod av ett stort antal seriekopplade termoelement som satt i en plåthylsa vilket ersatte lampglaset i en fotogenlampa. Räckte till för att driva en enklare batteriradio,
förmodligen 1-V-1. Med en kondensator skulle det gå att lagra anodström så att en QRP-rörsändare för CW kunde användas.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Enligt vad jag har hört i en del miljöprogram på radio så är det betydligt miljövänligare att reparera och återanvända gamla saker, än att köpa nytt......
Många har ju en form av depositionsanläggning för farligt avfall hemma. Dvs radioskrot sedan WWII stående.
Köper endast typgodkända radiostationer, producerade på miljövänligt sätt. Dvs med CE-märke som man kan lita på.
Rohs kommer ju att ingå i CE-märket framöver.
......
De
FPD
Enligt vad jag har hört i en del miljöprogram på radio så är det betydligt miljövänligare att reparera och återanvända gamla saker, än att köpa nytt.
Den har jag sett på bild på 1960-talet, i Teknik för Alla. Kul grej!
Men hur miljövänligt är det med fotogeneldning?
Idag är bilens säkerehet, bälten, miljö etc största försäljningsargument.
Dvs man har vänt på steken. Tagity till sig saken och cash in ....
Krocksäkerheten där plåten tar upp kraften är smart, då bilen inte går att laga utan man måste köpa en ny.