Min nya portabelantenn

SM0GLD

Vänsterhänt
I somras provade jag några olika vertikala portabelantenner baserade på ett 10m långt metspö. Ofta fick jag lite problem med staglinorna och ännu värre med långa utlagda jordplanstrådar.

Jag ville ha en antenn som klarade sig utan jordplan och som inte behövde staglinor så jag började fundera på ett mobilfäste för en deltaloop.

Antenner är som högtalare, dom ska som bekant vara stora eller hur?;)
Frågar ni xyl så får ni höra en helt annan åsikt:) följande bilder vågar jag inte visa henne.


Mitt nya mobila antennfäste som kan rotera.
mobile_rotormount1.jpg


Här provmonterat på bilen.
mobile_rotormount2.jpg


Nu även testat med 2st 7,5m långa metspön.
mobile_deltaloop1.jpg


Nu återstår att dra antenntråd men jag vet inte om jag kan få upp metspöna med antenntråden fastsatt, vingligt värre var det trots att det inte blåste.

Kanske måste jag också fixa en broms till rotorn för den går väldigt lätt att snurra.


/Micke
 
ser bra ut, vilka band kör du på 40-10m eller?

Glöm inte av antennen när du får brottom hem, enkelt att köra sönder den under en viadukt eller dyl :)
 
Skithäftigt Micke!!!!
Hur matar du den? Som en dipol, inverted inverted Vee? med balanserad matning? är det en tråd mellan spönas toppar så den blir en loop?

Men hur stort nytt är det att kunna rotera den överhuvudtaget.
Kanske blir den rätt rundstrålande.

Hoppas vi får höra mer om denna skapelse

de
FPD
 
Var har du köpt metspöna? Jag har bara sett de som är 6 meter långa.
Jag har likadana räcken på vår bil...;)
 
Jag avser att köra 20-10m och antennen ska bli en 20m deltaloop.
Kanske hänger jag flera trådar inne i loopen för att förbättra egenskaperna på 10m.

Metspöna är 10m men jag har tagit bort de två tunnaste sektionerna.
Spöna kommer från Jensensfiske.se

/Micke
 
Jag förmodar att du inte skall köra med dem,varför inte sätta dem i gräset när du parkerar,finns fina hållare till torkvindor bara till att borra ner i marken det medföljer
reduceringar till alla storlekar av rör.
Tänk att du står pakerad vid andra bilar och antennen på ditt biltak välter över andra bilar skador uppstår Oj Oj!

Ps Varför inte prova en magnetisk loop
 
Last edited:
Tänk på strålningsrisken i bilen om du kör med den på taket. Vill minnas att vi har en gräns på 25W utmatad effekt till takantenner på fordon i Försvarsmakten på förekommen anledning.

I övrigt ett riktigt kul bygge...

73 de Kai
 
Tänk på strålningsrisken i bilen om du kör med den på taket. Vill minnas att vi har en gräns på 25W utmatad effekt till takantenner på fordon i Försvarsmakten på förekommen anledning.

I övrigt ett riktigt kul bygge...

73 de Kai

Jag får väl mäta upp HF inne i bilen med en fältstyrkemätare.
Kanske kan man montera en choke på taket:D:D

Jag körde med en likadan loop i somras hissad i mitt 10m metspö.
Givetvis var den loopen hissad med spetsen uppåt och jag fick väldigt bra resultat med den. Baserat på dom äventyren har jag nu byggt detta arrangemang.

Blir jag missnöjd så kan man alltid göra en annan antenn av det hela.
Man måste prova, eller hur?


/Micke
 
Du kör med ganska roliga projekt. Själv ska jag ge mig på horisontell delta-loop imorgon. Lånat EZ Hang ;)

73 de Kai
 
Snyggt arrangemang! Min fru tände inte heller på "känselspröten", och undrade om det var XYL eller X-XYL som du nämnde :)

XYL tills vidare :D men man får vara försiktig och inte snacka så mycket om projekten.
Tyvärr kom grannen förbi när jag provmonterade spröten, det var inte bra för dom brukar skvallra lite ibland så det är väl bara en tidsfråga innan jag får förklara mig:cool:

/Micke
 
Det räcker väl med att du säger till grannarna att du testar nya pejlutrustningar för Radiotjänsts räkning. Och att antennen är konstruerad för att detektera plasma-TV:s störningar. Men att man inte klarar av att detektera LED-LCD.

Vinsten blir att grannarna betalar TV-licensen och/eller byter ut sina plasmastörsändare mot relativt störningsfria LED-LCD ;)

73 de Kai

XYL tills vidare :D men man får vara försiktig och inte snacka så mycket om projekten.
Tyvärr kom grannen förbi när jag provmonterade spröten, det var inte bra för dom brukar skvallra lite ibland så det är väl bara en tidsfråga innan jag får förklara mig:cool:

/Micke
 
Kul antenn!
Jag har använt en liknande men enklare antenn, och den fungerade bra på 40 och 80 meter. Den var monterad på ett "V-format" cykelställ som satt på dragkroken på bilen. Ett plaströr var monterat på vardera av "V-benen". Metspön (6 meter) monterades i rören, och en antenntråd upphängd ungefär som en triangel. Antennanpassning var också monterad på cykelstället. Mycket snabbt att montera, och den fungerade skapligt.

Sven/SM6CDN
 
Back
Top