Min nyckel

SM0GCU

Well-Known Member
Jag har en liten telegrafnyckel som jag ansluter till IC706'ans separerade manöverpanel. Motstånd enligt manualen. Bekväm i trädgårdsmöbler etc.
Man får hålla fingertoppen uppe på knoppen. Inte så bra men det går.
Jag har köpt den på en loppis för en ringa peng, och den var monterat i en siluminlåda.
Finns det någon som kan berättat något om den?

Lilla 50.jpg
 
En sådan har jag i min samling,
Det är en miniatyrnyckel av engelskt fabrikat, tillverkad under WW2,
Beteckningen är YA1860 och nyckeln satt monterad i en kombinerad fälttelefon och fälttelegraf (DMkV)
Basplattan mäter ca. 54x41mm :)

Knoppen på din nyckel är utbytt eller möjligen är nyckeln en variant av den jag nämner ovan.

Min nyckel:
blog
 
Last edited:
En sådan har jag i min samling,
Det är en miniatyrnyckel av engelskt fabrikat, tillverkad under WW2,
Beteckningen är YA1860 och nyckeln satt monterad i en kombinerad fälttelefon och fälttelegraf (DMkV)
Basplattan mäter ca. 54x41mm :)

Knoppen på din nyckel är utbytt eller möjligen är nyckeln en variant av den jag nämner ovan.

- Tack för svar. Med hjälp av din beteckning har jag sökt lite, och hittat min variant som Nr K26 hos
http://www.tronico.fi/OH6NT/keys.htm
Men jag undrar hur den användes?

- Jag bifogar bild på en annan nyckel som jag fick på 50-talet av kompisens pappa. Vi brukade lyssna på Henry SM5WK som sände AM i Sundbyberg. Kompisens pappa tyckte att jag skulle ha den. Mer vet jag inte. Armen är gjord i något sorts konstmaterial, och den fungerar fint. Jag har monterat den på en ekplatta, med urfrästa hål fyllda med bly. Jag har den till min Remoterig, med 706'an i andra ändan.
Vet du eller någon annan något om denna nyckel?

Stora.jpg
 
Last edited:
Sedärja, då var det alltså en variant, en sådan måste jag ha till min samling :)

Tyvärr vet jag inget om den, jag söker själv information om den då jag har en likadan i min samling.

blog
 
Ok, då får vi förlita oss på våra kollegor.
- Jag ser för övrigt att dina justerskruvar är lika slitna som mina. ;-)
 
Hade en sådan som tyvärr har försvunnit p.g.a ett långtidslån och jag tvivlar på att
jag någonsin får tillbaks den.

Köpte min på överskottslagret i Solna, det måste varit i mitten på 80-talet.

Jag har för mig att det skulle ha varit en övningsnyckel. Den satt monterad i en
skärmbox av aluminium, den hade exakt en likadan knopp som din Curt, den
lilla ståltråden som håller upp fjädern är likadan. På det hela taget skull jag vilja
påstå att de är identiska.
 
Liten söt telegrafnyckel, dock din SM0GCU verkar ha fått en konstig knopp. Den skall se ut som SM6XUN:s bild visar.
Jag köpte min första sådan av Clas Olson, förmodligen i mitten av 60 talet.
Sen fann jag fler på en skrotfirma i Karlstad, de satt monterade på fälttelefoner av plåt.
Så jag köpte några rostiga fälttelefoner, telegrafnycklarna monterades bort och resten slängdes.
Någon eller några är utlånade, och den lär jag väl aldrig se mer.
Några har jag sålt.
Men en har jag kvar, den är verkligen fin och funkar bra.
Telegrafnyckeln har dubbla kontaktgrupper, en med fjädrande kontakter som gör att man kan justera den så att de två grupperna slår till samtidigt.
Med grupp två, den med fjädrande kontakter, för tidigt inställd gör att nyckeln blir "mjuk".
Lämpligt är att justera kontaktgrupp två så att den aldrig ger kontakt, då blir nyckeln mer distinkt.
Och man behöver ju bara en kontaktslutning.
Motståndet kan du nog ta bort SM0GCU.

Det där du nämner SM0KBW, om att aldrig få tillbaka det man lånat ut är typiskt.
Varför tror folk som lånat något att de inte behöver lämna tillbaka saker?
Har ni själva något som borde lämnas tillbaka?
Förmodligen skulle jag kunna fylla bakluckan på bilen med utlånade saker som jag glömt vem som har... suck....


de
SM4FPD Roy
 
Att knoppen är så pass hög var för att den skulle sticka ut lagom högt ur den aluminiumlåda som nyckeln satt monterad i.
 
Att knoppen är så pass hög var för att den skulle sticka ut lagom högt ur den aluminiumlåda som nyckeln satt monterad i.
- Ja det är riktigt, det ser man också på OH6NT'´s bild. Men hu vilken knepig fattning man får . .

Image1.jpg

Motståndet har jag satt dit eftersom jag anslutit nyckeln till 706ans RJ45 i frontpanelen. Enligt manualen.

- Vet du något om den svarta nyckeln, Roy?
 
SM0GCU, nej jag har aldrig sett en sådan telegrafnyckel.

Men tala om trollen, jag besökte en loppis idag.
I ett glasskåp står en sådan nyckel, dvs som den på SM6XUN:s bild.
Syns inget pris, men med tanke på placeringen i vitrinskåpet så kanske man vet något om värdet.
Jag frågade i alla fall och under foten stod det 30 kr.
Jag är nu lycklig ägaren till två sådan telegrafnycklar.
Den här jag köpte idag är tillverkad i mässing, medan andra kan vara förnicklade, som XUN:s.
KUL VA????

De
SM4FPD Roy
 
Nu fick jag precis korn på källan till många av de omtalade smånycklarna..

Clas Ohlson, ur katalog nummer51 1962-1963
conyckel.jpg
 
Jo som jag nämnde i ett tidigare inlägg köpte jag min fösta Morsenyckel hos Clas Olson, men kul att se din kopia ur från katalogen och inte minst priset, 5 kolon femtio kronor.
Lägg oxo märke till att katalogmakaren visste vad ett sådant objekt heter på den tiden.

Varför används kolon som decimal vid priser?

Euro har komma som decimal....


de
SM4FPD
 
Konsumentverkets författningssamling KOVFS 2005:4

3 § Uppgifter om pris och jämförpris skall anges med en stil och storlek som är lätt att läsa.

Prisinformationen skall anges med kommatecken eller kolon mellan kron- och öretal.
 
Säkert en plattityd för en del det där med. Trots att det är en myndighets Författning.
 
Back
Top