->SM7TJC
Vill bara protestera mot att du villkorslöst sorterar in en bredbandig antenn under kategorin "bluffprodukter"
En BB6W eller en lagom lång wire med unun såsom jag länkar till i mitt inlägg ovan är, precis som alla andra antenner, just kompromisser.
Själv föredrar jag att nyttja bredbandiga antenner utan vare sig spolar eller traps när jag kör QRP/Portabelt och enligt mig själv fungerar det alldeles utmärkt, i förra veckan kördes det både EU, Libanon och Japan på en 14,6m inverted L med 9:1 T130-6 UNUN med antennen hängandes 1m över marken (NVIS...) detta på 14MHz.
(Jag använder 5m koax och avstämda jordplanstrådar kopplat på riggsidan.)
Skall vi prata dålig verkningsgrad vill jag påstå att många kommersiella amatörantenner håller en tveksam nivå, men man får också ta i beaktande av hur det är tänkt att den skall användas och hur smidig/bärbar/portabel den skall vara, du får ju som bekant inte ner en fullsizebeam i en portfölj hur ihopfällbar den än må vara
Det sämsta jag hitills använt väger mellan miracle whip och ATX1080, men med "sämst" menar jag självklart effektiviteten, men vad tusan kan man egentligen vänta sig av en dylik miniantenn? underverk? -nä, men en förbaskat smidig pinne till din FT-817 som du har med dig på hotellrummet, bättre än ingen antenn alls eller hur?
Vill man ha något som börjar likna verkningsgrad är det ju avstämda smalbandiga stora antenner som gäller, effektiviteten sjunker i samma takt som du lägger till fler band med traps eller hur man nu löser det, den absolut effektivaste portabellösningen som jag själv kör med är två kvartsvågs Watson mobilspröt för 80m kopplade som horisontell dipol som jag hissar upp ca. 5m med ett teleskoprör men det är grejer som inte går ner i ryggsäcken, det gör däremot min LW med 9:1 "ununen".