Mitt första HF QSO - i en contest...

pgadler

Member
Hej alla,

Tog certet runt -05 och har kört lite 2 m i bilen mest. Skaffade snabbt en Kenwood TS-120 för att pilla med, men fick inte till någon antenn att tala om. Byggde ihop en enkel dipol, men den satt illa och dög mest att lyssna med, inte sända.

Köpte för ngn månad sedan en enkel wire-antenn på eBay och slängde upp i trädgården dit jag sedemera flyttat. Fick några tillfällen att lyssna, och försökte finna en svensk ring eller konversation som jag kunde nyttja för mitt första QSO.

Men det blev aldrig riktigt av. De ringar jag lyssnat på, verkar alla känna alla, och jag har ofta haft rätt dålig kontakt och inte ens försökt bli hörd.

Idag är det European HF Championshio och resten av familjen borta. Jag kopplade upp mig och spenderade ngn timma med att ta bort störkällor (plasma-tv på stand-by, datorladdare i närheten m m). Fick ner störningarna från S3 till under S1.

Har nu kört 15 QSO på 20 m. Hel kul. Det fuingerar!

Jag har inte varit orolig för själva sändningsdisciplinen. Jag blev rätt hårt drillad i radioteknik i lumpen, så än har jag inte gjort någon irriterad.

Ungern, Slovenien, Ryssland, Holland, Rumänien... Det rullar på.

Nu väntar jag på skymningen och förhoppningsvis lite 40 och 80 meter.
 
Vilket loggprogram använder du?

73 de Kai

Bra fråga. Jag kör Linux, så alternativen är lite begränsade.

Jag provade snabbt xLog, kLog och CQRLog under eftermiddagen. Det är inte fler QSOn är att jag kan flytta dem emellan för att kunna rapportera.

Det som jag tycker fungerar bäst är kLog, men där kan jag inte ange tävlingens lite speciella nummer, som ska vara de två sista siffrorna i det år man tog certet (-05 för mig alltså). I kLog har jag angivit dessa i kommentarsfältet. I CQRLog kan jag ange dessa efter RS-siffrorna i RS-fältet. xLog fann jag buggigt och CQRLog höll inte koll på eventuella dubletter.

Jag är osäker på hur de vill ha rapporterat. Jag kan sedan konvertera kLogs ADIF-fil till det önskade Cabrillo.
 
Jag körde själv N1MM i Windows 7 (64-bit). Det verkade fungera bra, med färdiga mallar osv. Har hämtat hem Linux också och funderar på att ha en labbdator med Linux. Så vi får se hur det blir.

73 de Kai
 
Back
Top