Frågan är om konditionerna har blivit sämre än de var förr. Att solcykeln påverkar vet vi men det finns ju fler parametrar att fundera över.
Aktiviteten idag jämfört med hur den var under amatörradions storhetstid är mycket låg. Det kan bero på flera andra faktorer än vågutbredningen i sig.
Vi vet att medelåldern bland radioamatörerna ligger kring 65-70 år i de flesta länderna.
Vi vet också att återväxten är låg och att de nya som tillkommer inte vill eller har möjlighet att sätta upp effektiva antenner så som var mer regel än undantag förr i tiden. Intresset för att jaga DX är lågt bland de nya. Merparten som är aktiva på banden är i princip samma amatörer som var aktiva från 50-talet och kanske fram till 80-talet? Man kan kolla detta genom att mata in de anropssignaler man hör på banden på t ex QRZ.COM och kika på biografin. Där får man veta att vederbörande tillhör pensionärerna och ofta började med sin hobby redan under amatörradions storhetstid.
Vi vet att det är svårt att få tillstånd att sätta upp antenner. Hyresvärdar och nya regler sätter käppar i hjulet i många fall. Det som står till buds är små ineffektiva antenner som vi t ex diskuterar i denna tråden. Störningsnivån i tätbebyggda områden har ökat minst 10-30 dB jämfört med tiden då alla nätdelar var linjära och hemelektroniken som vi känner den idag inte var uppfunnen och de få apparaterna som fanns inte genererade några störningar. Det som kunde störa på 50-talet fram till 70-talet var i princip bimetalltermostater (sporadiska klickstörningar) och tändaggregaten i oljepannorna. (rassel 10-20 sekunder ett par gånger i timmen).
Jag är övertygad om att det är den låga aktiviteten och avsaknad av effektiva antenner som är den egentliga skillnaden här. Konditionerna tycks vara ungefär som förr i tiden lite beroende på var man befinner sig i solcykeln och vilka band man väljer så klart. Men i stora drag är det nog så?
Jag kopplade upp en 100 mW WSPR-sändare till 7 MHz dipolen igår eftermiddag. (100 mW refererat till antennens matningspunkt) Sedan dess har nedanstående spottar registrerats. Nu skall vi veta att WSPR-signalerna har ungefär 20 dB fördel gentemot telegrafi så ca 10 W telegrafi eller 100-150 W SSB till en dipol borde ge ungefär likvärdigt resultat. Har man en kort "mobilvippa" på gräsmatten eller annan förkortad mini-antenn med enstaka procents verkningsgrad på 7 MHz så behövs effekter i häradet 1-10 kW PEP SSB för att med nöd och näppe mäta sig med 100 mW WSPR till en fritt och högt hängande dipol.
Om jag kopplar in mitt 1 kW PA-steg och ropar några CQ på 7 MHz och kollar träffarna på Reverse Beacon Network så går det att konstatera att signalerna ofta är vrålstarka över stora delar av jordklotet. Dock är det ganska svårt att få svar trots hög effekt. Det beror sannolikt på att det inte finns så många kvar som lyssnar över bandet. Fortsätter man att ropa så brukar det dyka upp någon till slut. Det är de som har DX-cluster på skärmen eller själv sitter och spanar på Reverse Beacon Network. Det är ju där man ser vem som är igång och på vilken frekvens. Att lyssna så som vi gjorde förr gör inte många idag. Varför skulle de?
Större delen av amatörradiotrafiken idag har blivit "händelsestyrd och tillrättalagd". Utöver DX-clusteroch RBN m fl hjälpmedel så annonserar DX-peditioner sina frekvenser och tider på nätet. Det finns många andra aktiviteter som Flora och fauna jägarna och liknande som håller till på egna frekvenser och som liksom alla andra använder Internet som sitt huvudsakliga informations- och koordineringsverktyg. Det är nog så illa att om Internet gått ner så hade amatörradion också stannat.
Sen är det nog så att eftersom merparten av de som är aktiva idag defakto är det gamla gänget som under sina 40-60 år som radioamatör hunnit med det mesta "viktiga" så skall det väldigt mycket till för att svara någon man inte känner och som ropar CQ. Jag kan ju bara se på mig själv. Jag lyssnar flera timmar varje dag och hör ibland någon som ropar CQ. Det kan vara en Helmut från Hamburg. Hela min logg är full med Helmuts och jag behöver inte heller DL till min DXCC-lista. Jag vet att en förbindelse med en Helmut begränsar sig till 5NN 73 och ibland något kort om att riggen är en ICOM-xxx. Fullständigt ointressant och det noteras inte i loggen. Jo, jag vet att jag borde svara Helmut men gör det inte. Om signalerna är svaga så skall det ännu mer till för att engagera sig än om de är starka och fint läsbara från någon kompis man inte hört av på ett tag. Jag kan garantera att jag inte är ensam. De flesta tänker så men vågar väl inte erkänna det ens för sig själv. Å nej hur skulle det tas emot av moraltanterna där ute?
Här kommet kartan med resultatet av 100 mW WSPR på 7 MHz till en dipol sedan igår eftermiddag. Totalt har 11255 spottar från de markerade stationerna på kartan registrerats.