Mobiltrafiken sitter säkert

SM7NKK, att införa förbud utan att det finns en moralisk acceptans för detta leder inte längre än att man lagför en bråkdel av lagbrytarna. SA0AZS har en förnuftig syn när han menar att det i första hand behövs mer upplysning.

Beträffande fylleristerna i trafiken är det värre. Där finns en grundmurad moral kring detta beteende. Tyvärr är det som vanligt en del som saknar moral och tyvärr är det ännu fler som förlorar moralen i takt med centilitrarna.
 
Ok.

Vad göra med alla som kör med knark i kroppen? De som ligger alldeles för nära framförvarande bil? De som envisas med att köra 10-15km/h under hastighetsgräns oavsett hur bra väglag och sikt är, så omkörningarna ökar? De förare som hela tiden söker ögonkontakt med passageraren bredvid när de diskuterar, i stället för att titta framåt och i backspeglarna? Hög modern musik(?) så inte föraren hör varningsljud och gaspedalen trampas allt djupare i takt med musiken? Bländande dimljus och olagliga xeneonljus?

Vi kanske skulle gå samman och skapa en trafiksäkerhetsgrupp? Kommunikationen har vi ju redan. Sen åker vi runt och ser till att alla sköter sig. De som inte gör det prejar vi ner i diket..
 
Intressant.

Om SMS 3 svar.
Om Taxi 3 svar.
Om lagar och laglydighet 3 svar.
Om det faktum att en av vår hobbys grenar får fortsätta finnas 0 svar.

Inte så konstigt kanske, då frågeställningen gällde SMS och inte någon gren av vår hobby, eller står det någonstans att mobil amatärradio ska likställas med SMS?
 
Amatörradio försätter ju någon form av handsfree utrustning och är därför inte att jämställa med att SMS:a. Och därmed är mobil amatörradio givetvis inte hotat.
 
Inte så konstigt kanske, då frågeställningen gällde SMS och inte någon gren av vår hobby, eller står det någonstans att mobil amatärradio ska likställas med SMS?

Det ena borde kunna ge det andra. Så länge förbud inte införs så är det knappast troligt att någon ska drabbas av förbud heller...
 
Amatörradio försätter ju någon form av handsfree utrustning och är därför inte att jämställa med att SMS:a. Och därmed är mobil amatörradio givetvis inte hotat.

Nej särskillt som det inte blev nåt förbud..

Vad menar du med att "Amatörradio försätter ju någon form av handsfree"?
 
@SM4RNA
Nu talar vi om amatörradio och bilkörning samtidigt!
Med handsfree kan du köra bil med båda händerna på ratten samtidigt som du idkar amatörradio. Eller tillhör du de som utsätter dig själv och oss andra för stora risker?
 
Last edited:
@SM4RNA
Nu talar vi om amatörradio och bilkörning samtidigt!
Med handsfree kan du köra bil med båda händerna på ratten samtidigt som du idkar amatörradio. Eller tillhör du de som utsätter dig själv och oss andra för stora risker?

Tror inte det handlar om hur många händer man har på ratten. Det handlar om uppmärksamheten. VOX fungerar dessutom dålig. Däremot har jag skaffat bil med automatisk växellåda..

Kör du nåt mobilt?
 
Tror inte det handlar om hur många händer man har på ratten. Det handlar om uppmärksamheten. VOX fungerar dessutom dålig. Däremot har jag skaffat bil med automatisk växellåda..

Kör du nåt mobilt?

Helt rätt. Dessutom har vi ju olika simultankapacitet. Jag tillhör tvärr dem som inte knappar på radion och kör samtidigt. Endera av dem går åt skogen om jag gör båda samtidigt. Sedan finns det andra som klarar det med bravur.

Jag tror inte att reglerna behöver ändras, men det finns tillfällen då Polisen borde tillämpa "vårdsöshet i trafik" lite oftare. Det gäller ju även GPS:er och annat som stör...
 
Om man SMS-ar måste man släppa blicken från vägbanan för länge när man skriver (och läser). Det är skillnaden!

Varför skulle inte en lag fungera?

De flesta följer väl bilbälteslagen vad jag förstår.

Vad skulle en lag göra för skada?

Måste man SMS-a när man kör?

Är det fult att vara rädd om sina medtrafikanter?
 
Last edited:
Problemet är att de flesta här hakar upp sig på just SMS:andet och media vinklar det som om det bara handlar om SMS. Det handlar om "lagstiftning mot mobilanvändning" vilket skulle kunna slå mot annat användande, d.v.s. vårt.

Jag tar inte SMS:andet i försvar. Jag SMS:ar aldrig i bilen. Inte ens gående. Här ska det fram med läsglasögonen och en bra bordslampa. Men så ser det inte ut för alla. Man kan se ungdomar SMS:a i princip utan att titta på skärmen. Ungefär som vi skulle använda manipulator. Att lyfta mobilen och konstatera att man fått ett väntat "Ok" i displayen, lär inte vara mer distraherande än att byta från P4 till P1 eller att justera värmen. Vi kan ju knappast sätta ett dödmansgrepp på ratten "tio i två"...

Men sluta nu haka upp er på SMS:andet. Ingen här inte ens jag försvarar det. Det som är viktigt för oss är hur det skulle kunna påverka oss, vilket i nuläget är, inte alls, tack och lov.

Sen kan man ha åsikter om SMS, trötta bilförare, bilförare som inte kontrollerat synen de sista 25 åren o.s.v.. Men jag tycker inte der hör hemma här...
 
Nu är de igång igen: Mobilförbud i bilen snart här - Nyheter | SVT.se

Tydligen ses det som en risk att hålla ena handen mot, eller i närheten av örat eller ansiktet. Detta skulle beroende på tolkning kunna bli ett ett hot mot vår mobiltrafik. :(

"Ygeman (S) avfärdar dock forskningen..."

Jamen det är klart att han vet bättre än de som faktiskt tagit reda på fakta :eek:
Jag liter nog mer på VTI än någon förvirrad såsse.
 
Back
Top