Mobinet har slutat att ge service åt Yaesu-kunder ?

SM7DOU

Member
Mobinet har slutat att ge service åt Yaesu-kunder ?

Jag har råkat ut för standarfelet på min cirka två år gamla Yaesu FTM10 (köpt i Sverige från LSG), ett filter som har gett upp. Det gör att mottagningen blir helt död!

FTM10 är en duobandare som säljs som den perfekta radion för den som vill köra radio från en motorcykel.
Felet är nog dokumenterat, uppstår ofta, och beror på att filtret är bristfälligt avkopplat. I USA så repareras det oftast utan kostnad för kunden, filtret lär kosta 11 cent och reparationen tar under en timma.
I Sverige så vägrar Mobinet att hjälpa till, trots både telefon och mejlkontakt för flera veckor sedan hör man inte av sig. Nu har jag försökt att kontakta Yaesu centralt men har inte hört något från dem heller.

Jag vill ge ett par varningar för den här radion (som man tar 4 709 kronor för), inte bara för att du riskerar att inte få någon service på den.
Den marknadsförs som MC-radio, mycket tack vare att den är delbar och att manöverdelen är vattentät. Men det finns ett par klara konstruktionsmissar som visar på att man antagligen aldrig testat den för MC-bruk.
1. Kopplad till batteriet dra den ström hela tiden, även om den är avstängd. Så pass mycket att batteriet är urladdat efter ett par dagar. Man behöver lägga ett relä i serie med strömförsörjningen, det nämns inte i manualen.
2. Displayen på manöverenheten visar siffrorna med blå färg. Det gör att den inte är lätt att läsa i solljus, har man (som ofta) solglasögon av Polaroidtyp ser man inte ett skvatt!
3. Minnebankarna är förvirrande och svåröverskådliga, radion måste dessutom programmeras manuellt!!!! Den saknar helt möjlighet till datorkontakt.
4. En så enkel sak som att justera volymen på mottagningen kräver två handgrepp, inte särskilt MC-vänligt!
5. Kabeln som förbinder manöverenheten med radion är fast inskruvad i manöverenheten. För att man ska våga parkera motorcykeln utan uppsyn så måste man bygga en mellankoppling som gör att den kan tas loss. Nämns inte i manualen.
6. För att kunna koppla in hörlurar och mikrofon till hjälmen så krävs det att man köper Yaesus specialkopplingar, kontakter som inte går att finna någon annan stans (vilket inte nämns vid marknadsföringen). Två kontakter (med en bit kabel på) kostar 710 kronor plus frakt!!!!!
7. Vill man koppla in kabeln till hjälmen (eller en mikrofon) via manöverenheten så måste den kompletteras med ett speciellt uttag för 155 kronor! Det, plus kablarna ovan, krävs också om man vill använda den inbyggda intercomfunktionen.
8. Manöverenheten har en inbyggd mikrofon som naturligtvis inte har någon som helst nytta av vid MC-körning. En separat mikrofon, som är näst intill ett måste vid användning i en bil eller i hemmet, kostar mellan 540 till 650 kronor!
9. Yaesu gör en stor sak av att man kan koppla en Bluetoothenhet till radion. Men då måste du köpa och installera det speciella Bluetoothkortet BU-1 för 1 141 kronor! Vill du kommunicera med medpassageraren via Bluetooth måste du handla ett BU-1 till för 1 141 kronor. Sen måste du komplettera med ett Bluetooth-headset i hjälmen fast det kan du inte köpa från Yaesu. Det headset som Yaesu marknadsför är så stort och klumpigt att det inte får plats i en hjälm!
10. Vill du sen fästa manöverenheten på motorcykeln (för det var väl därför du köpte radion?) så kostar MC-fästet 401 kronor.
11. Så till slut, istället för att du köpt en radio för saftiga 4 709 kronor till din MC så måste du betala 710 kronor för kontakter, 155 kronor för ett mikuttag, 401 kronor för att fästa manöverenheten och minst 1 141 kronor för ett Bluetoothkort, totalt 7 116 kronor. Plus själv fixa en mellankoppling till manöverkabeln och ett relä med strömbrytare. Och för att utnyttja Bluetooth som intercom och för att använda en mikrofon, när radion inte sitter i motorcykeln under vintern eller då du vill använde den i en bil. behöver du slanta upp ytterligare minst 1 681 kronor det vill säga ett totalpris på minst 8797 kronor!! Samt riskera att inte få någon service från Mobinet!

I dag kan man handla amatörradioutrustning från österlandet, till en bråkdel av de priser som tas ut här hemma. De svenska handlarna framhåller att de ger en service som inte de utländska kan tillhandahålla och att det motiverar en del av prisskillnaden. Men som nu, i Mobinets fall, verkar inte det gälla längre och då finns det enligt min åsikt ingen anledning att handla på hemmaplan.

Köp inte en Yaesu FTM10, jag vet, jag har en själv ;-)!

SM0DOU
 
Håll oss uppdaterade om garantihanteringen, jag funderar nämligen på att köpa en Yaesu, men fungerar inte garantierna kanske man ska välja ett annat märke.

Dock inte just den modellen du har köpt, jag har hittils kört med handapparat på motorcykeln, regnar det förjäkligt så kan jag stoppa den i en plastpåse i innerfickan och ändå använda den.
 
Ja se där vad slarvigt jag läser, inköpt hos LSG skriver du, vilket ansvar har Mobinet för stationer inköpta hos LSG?

Fungerar Mobinet som någon slags auktoriserad verkstad för alla Yaesus produkter oavsett var dom är inköpta?

Är det ett garantiärende?
 
Man ska först förstå att generalagenter finns inte längre några i Europa förutom europakontoret som numera ligger i London. Det låg tidigare i Schiphol i Nederländerna.

Garantifrågor ska alltid påbörjas på kundens inköpsställe. Det kan vara en återförsäljare likväl som direkt från en grossist.

Om det är så att grossisten inte vill kännas vid en serviceförfrågan, av en eller annan anledning, så är han enligt Yaesu tvingad att visa kunden i en riktning där förväntad service kan fås. Oavsett varifrån en märkesprodukt har köpts, i Sverige, Europa eller resten av Världen.

Världsgaranti finns inte alls på Yaesu. Har aldrig funnits heller. Trots vad som i en del fall sagts på till exempel taxfree på flygplatser och en del turistorter som exempelvis Teneriffa.

Är man inte nöjd med den behandling man får så är det fritt fram att meddela tillverkaren. Man bör då hålla en profil i den kommande dialogen som är objektiv, förnuftig och definitivt öppen för en lösning på det aktuella problemet. Man skriver ju som privatperson och ber om hjälp.

Detta är mina erfarenheter från 30 år som både Generalagent och senare ren grossist för Yaesu Musen Co., Ltd.

73 - Bengt
 
Man ska först förstå att generalagenter finns inte längre några i Europa förutom europakontoret som numera ligger i London. Det låg tidigare i Schiphol i Nederländerna.

Fast i Mobinets logga, strax under bilden på Yaesuradion står det "Generalagent för Yaesu"

Det är ju det där som gör det så förbaskat svårt att veta vem man kan handla av utan att bli blåst om någonting händer.


Vilka tillverkare har "world wide warranty" värd namnet då?
Om man köper något som kostar så pass som en amatörradio vill man ju veta att man får hjälp den dag det strular, oavsett vilket land man befinner sig i.
 
De skriver inte "Svensk Generalagent..."

När Sverige gick med i EU blev det förjudet att vara Generalagent om det redan fanns ett så kallat "Huvudkontor" inom Europa. Det gällde inom alla branscher.
Europatullarna gick också upp för att skydda EU-tillverkning av produkter som även tillverkades utanför EU. Saker och ting genomgick en stor förändring som man som konsument vanligen aldrig såg.

Möjligen är förhållandet ändrat på senare tid. Kanske har mitt åldrande accelererats.

- Bengt
 
Jag tycker det låter lite grann som du inte gjort någon research av vad du köpt. Jag har tidigare kollat på just den radion för MC bruk. Men jag avstod ifrån att handla den då jag ansåg att jag lika bra kunde ha en bärbar i innerfickan med ett headset i hjälmen anslutet.

Flera av de bristerna som du beskriver såg jag genom att läsa genom produktbladet där det även syntes tydligt att det fanns en massa tillbehör som man i princip inte klarar sig utan om man kör den på en MC. Att man inte fick tillbehören gratis förstod jag ju ganska tydligt. Där syntes även färg på display. Förskruvningen på huvudeneheten har jag dock inte sett.

Ett tips är att kolla på eHam.net Home - Amateur Radio (Ham Radio) Community Site när det skall handlas något. Där får man synpunkter från andra amatörer som köpt produkten.

Sen blev jag lite rädd när jag läste din överskrift. Jag har svårt att tro att Mobinet har slutat att ge service till all Yaesu produkter. Men finns apparaten i deras sortiment så är jag övertygad om att man kan få den servad där oxså. Du skriver att radion är ca 2 år gammal och inköpt på LSG .. Är den 2 år eller är den mer än 2 år och varför inte lämna den där du köpt den ?? Du väljer att gå ut och "sparka" på Mobinet men inte ett ljud om varför den inte hamnar hos LSG. Men blir nyfiken , berätta gärna mer.

// Freddy / SM7WDG
 
Självklart så kollade jag allt jag hittade innan jag lade ner nästan 5 000 kronor på en FTM10! Och naturligtvis går det inte att se i en broschyr om en display med blå färg är tillräcklig kraftig för att synas i solljus eller ej. Inte heller att kabeln till manöverenheten inte är delbar, att radion drar ström även när den är avstängd, att den kräver speciella kontakter, som inte går att handla någon annan stans (för att ansluta mikrofon och hörlur) något som försäljaren inte heller var medveten om. Han var schysst nog att sälja dem till mig för sitt inköpspris när vi gemensamt kom underfund hur det låg till.

Vid nästa köp ska jag gärna konsultera dig efter som du verkar ha ockulta anlag och kan se in i framtiden :)!

Jag reklamerade naturligtvis radion direkt till inköpsstället, alltså LSG som i sin tur handlat den via Mobinet. Fick det här svaret från LSG
"Från: LSG Communication AB [mailto:info@lsg.se]
Ämne: Re: Död FTM10E

Hej,
Kontakta Mobinet som är generalagent och sköter all garanti och rep.
Mvh
LSG Communication AB
Sam Gunnarsson"

Och då gjorde jag det, med känt resultat!

Nu avslutar jag den här tråden, min bedömning är att Mobinet inte är en seriös leverantör, vad du anser Freddy bryr jag mig inte ett skvatt om.
 
Det var ju värst vad du blev stingslig.
Jag har ingenstans sagt att jag kan se in i framtiden.
Du skrev INGENTING om att den var för svag i displayen utan att det var för att den var BLÅ. Att den drar så mycket ström när den är avstängd är i mina ögon ett FEL om det inte står med i manualen vilket jag utgår ifrån att det inte gör. Redan här finns det anledning för reklamation.

Jag ville på inget vis vara negativ och jag har ingen som helst åsikt om Mobinets kundservice då jag aldrig haft behov av att använda den. Jag har heller inte handlat något mer än någon enstaka kontakt till nån rotor därifrån . Deras kompetens vet jag heller inte mycket om mer än att de lyckats hitta rätt grejor de få gånger jag handlat där. Jag ville ge tipset om eham.net. Men du är välkommen att fråga mig om du skall handla radio i framtiden.. Inte för att jag kan alla stationer men är en jäkel på att googla :).

Sen sa jag ingenting om att ALLA de brister som du beskriver kan hittas i manual eller produktblad. Men flera utav dem kan man (Andra kan man inte). Sen givetvis som du säger kan ju inte jag eller yaesu se in i framtiden om hurvida man kan köpa den ena eller andra kontakten här eller där .Men Yaesu är ju nog mest intresserad av att du skall köpa den där. Jag har förståelse för att man blir besviken över att inte ens få ett svar från ett serviceställe och det har jag inte sagt något om att det är ok agerande.
Sen kommer du på slutet med information som i mina ögon förändrar situationen totalt. Nämligen att radion är köpt utav LSG från Mobinet. Då är det deras jäkla skyldighet att se till att du får hjälp , antingen att de själv hjälper dig alt ger dig hjälp att få den servad på annat ställe. (Yaesu england). Även om radion inte är under garanti har man som leverantör vissa skyldigheter att se till att det tillhandahålls reservdelar och service under viss tid.

Bara på dem eller så får du överlämna ärendet till LSG som får dra i det.

Lycka till !!
 
De skriver inte "Svensk Generalagent..."

När Sverige gick med i EU blev det förjudet att vara Generalagent om det redan fanns ett så kallat "Huvudkontor" inom Europa. Det gällde inom alla branscher.
Europatullarna gick också upp för att skydda EU-tillverkning av produkter som även tillverkades utanför EU. Saker och ting genomgick en stor förändring som man som konsument vanligen aldrig såg.

Möjligen är förhållandet ändrat på senare tid. Kanske har mitt åldrande accelererats.

- Bengt

Inte för att jag kan EU reglerna, men visst finns det kvar många "Generalagenter" för än det ena än det andra i Sverige.

Var det inte bara så att man inte kunde neka någon att köpa från något annat EU lands generalagent om dom ville kringgå den svenska?

Hursomhelst kvarstår frågan, vilka märken (om några) har en fungerande "world wide warranty" värd namnet?
 
Även om man är generalagent så är man ju inte skyldig att erbjuda service efter garantitiden (även om det naturligvis vore klokt att erbjuda sina kunder en eftermarknad).
Jag blev också snopen att det inte gick att köpa reservdelar till min FTM-350. Som tur är går det att importera från tjottahejti ganska lätt idag.

Fördelen med att handla billigt på nätet är ofta en nackdel när det går sönder något. Mässorna är ju bra att besöka och klämma lite på prylarna så man kika och lyssna på prylarna. Jag brukar även läsa i manualen ett par gånger innan jag köper något. I manualen hymlas det inte precis med att FTM10 har skumma anslutningar, men jag tror att det ligger i en vattentät radios natur att ha lite speciella anslutningar...

Hursomhelst: Lycka till med burken! En rätt dyr radio så det är synd att du är missnöjd...
 
Back
Top