SA2CLC
Well-Known Member
Köpte för något år sedan en rörprovare i kitform, en utracer 6, rätt fiffig konstruktion:
Ger upp till 1000v anod och gallerspänning, 0- -100v styrgallerspänning.
Nu har den legat till sig en stund och jag har tänkt dra igång bygget under vintern.
Hittade en perfekt låda av stål att husera den i på Ikea
Då man gärna vill göra så rätt som möjligt från början (eller kanske så flexibelt som möjligt) så funderar jag kring vilka olika rörsocklar att montera för att kunna skaffa saknade innan bygget kan ta fart. Inser dock att jag behöver lite hjälp med vettiga socklar att ta med.
"Vanliga" (oktal, locktal, B7G, B9G) har en given plats, och finns i junkboxen, sen blir det för mig en djungel.
Brunnsockel kan vara bra(finns 2 olika varianter har jag för mig?)
UX5 för 807/1625 känns som ett måste. "I lager"
Övriga UXx socklar? Har jag förstått rätt att det skiljer på europeiska/engelska/amerikanska?
Socklar till linjeslutrör? Magnoval har jag i junkboxen (PL519), i övrigt har jag dålig koll.
Ge gärna förslag på vettiga socklar att beakta.
Septar(?) Finns nog en sådan sockel i junkboxen också.
B7D (813) finns i junkboxen, men att testa ett 813 vid 1000v känns ju inte lönt.
Specialfall:
Tyska Y8/Y10? (Kanske finns fler?) Har ett gäng DDD11 iallafall så det känns väl nästan motiverat.
Till RV12P2000 har jag två socklar. Sitter en massa sådana rör i min EK10. Nästan motiverat.
Som sagt, fyll gärna på med vettiga socklar att ta med i funderingarna, kommer bli gott om plats på frontpanelen.
En variant kan ju vara att göra en adapter till ex. oktal ifall man springer på ett mysko rör (typ RL12P35) som man vill testa.
Ger upp till 1000v anod och gallerspänning, 0- -100v styrgallerspänning.
The uTracer, a miniature Tube Curve Tracer / Tester.
www.dos4ever.com
Nu har den legat till sig en stund och jag har tänkt dra igång bygget under vintern.
Hittade en perfekt låda av stål att husera den i på Ikea
PLOGFÅRA förvaringslåda med lock, set om 2, ljusbeige - IKEA
PLOGFÅRA förvaringslåda med lock, set om 2, ljusbeige Klassiska lådor med fina detaljer i hållbar metall. Kommer i ett set om 2, stora nog att rymma papper och jobbprylar och annat du vill samla på ett ställe. Etiketthållaren gör det enkelt att märka och hitta dina saker.
www.ikea.com
Då man gärna vill göra så rätt som möjligt från början (eller kanske så flexibelt som möjligt) så funderar jag kring vilka olika rörsocklar att montera för att kunna skaffa saknade innan bygget kan ta fart. Inser dock att jag behöver lite hjälp med vettiga socklar att ta med.
"Vanliga" (oktal, locktal, B7G, B9G) har en given plats, och finns i junkboxen, sen blir det för mig en djungel.
Brunnsockel kan vara bra(finns 2 olika varianter har jag för mig?)
UX5 för 807/1625 känns som ett måste. "I lager"
Övriga UXx socklar? Har jag förstått rätt att det skiljer på europeiska/engelska/amerikanska?
Socklar till linjeslutrör? Magnoval har jag i junkboxen (PL519), i övrigt har jag dålig koll.
Ge gärna förslag på vettiga socklar att beakta.
Septar(?) Finns nog en sådan sockel i junkboxen också.
B7D (813) finns i junkboxen, men att testa ett 813 vid 1000v känns ju inte lönt.
Specialfall:
Tyska Y8/Y10? (Kanske finns fler?) Har ett gäng DDD11 iallafall så det känns väl nästan motiverat.
Till RV12P2000 har jag två socklar. Sitter en massa sådana rör i min EK10. Nästan motiverat.
Som sagt, fyll gärna på med vettiga socklar att ta med i funderingarna, kommer bli gott om plats på frontpanelen.
En variant kan ju vara att göra en adapter till ex. oktal ifall man springer på ett mysko rör (typ RL12P35) som man vill testa.