Modulation Kenwood TS-520-se

SA0BTA

Active Member
För ett år sedan köpte jag en säck grejor, däribland en TS-520-SE. Den har fungerat perfekt utom på 10M, där lämnar den inte någon drivning. Men nu idag fick jag två rapporter om dålig modulation och jag får inte något utslag på metern i läge ALC och när jag lyssnar på en annan rigg så låter det inte kul. Någon i Stockholmsområdet som kan riggen och som kan hjälpa mig?
73 de SA0BTA/Bertil
 
Med tanke på vad som skrivits i annan tråd, som var en rörande fråga angående en RA200, så kanske det är på sin plats att kolla igenom mickeriet och att audio kommer till ingången på rätt sätt - innan du byter alla rör i stationen. Har du erfarenhet av oscilloscope så kan du följa audiosignalen på sin väg!? Stationen är gammal och vissa e-lytkondensatorer kan ha "ruttnat". Hur är stationen annars i "tuneläge", får du ut power som det ska vara!? - Hoppas det inte var "grisen" du köpte, hi.

/ Sven.
 
Last edited:
Jag har just kommit igång igen, började som SM5ASK på femtiotalet, lade av början av sextiotalet pga för mycket radio på jobbet. Pensionär 1999, skaffade signal för ett år sedan. Kan inte något om halvledare etc. Pytsen har gått som tåget ett år, men nu hände detta. Alla värden tyx ok så när som modulationen....Har inga instrument, kan föga/intet. På min tid var det Viking Ranger och AM som gällde...
-SA0BTA/Bertil
 
Ja, men nu vet vi ju hur tågen går och det är ju inte mycke att lita till, förrän "nollOlle" börjar köra! Kolla att all strömförsörjning verkligen funkar, annars så skicka till Svebry för analys, tänk på riggens ålder och eventuell historia. - Det köps&byts så mycke skrot på diverse forum så en blir mörkrädder bara att läsa om eländet.

/ Sven.
 
Hej: Kommer jag ihåg rätt är det möjligen inte ett 6AL5 i ALC - kretsen? I så fall byt detta rör.
Går inte på 10 meter. Kanske inte neutraliserad? TS 520 är en mycket bra rigg och många är i gång fortfarande och låter mycket bra och pryder fortfarande sin plats. Tror den kostade 3500 ny. Du kan ringa mig om Dubehövermra hjälp. 73sde Hans SM5KI
 
Något 6AL5 sitter det inte i TS520.

Jag är böjd att tro att orsaken ligger i att arbetspunkterna hamnat fel p.g.a. läckande elektrolytkondensatorer i
mikrofonförstärkarkedjan. Det kan även vara en liknande orsak i lågnivåstegen efter SSB-filtret.
Hela apparaten är moduluppbyggd så det är ganska lätt att hitta punkten där signalen börjar förvanskas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för tips, skall börja med att kolla om jag kan se några lytar som mått dåligt.
73 de Bertil SA0BTA
 
Hej, SM5KI och SM0AOM, kul att det finns välmenande och hjälpsamma hams och inte bara besserwissar diton! Mitt problem fick ett lyckligt slut.. Jag började med att strippa pytsen på alla plåtar och kollade nogsamt hela innehållet med avseende på spår av brunna eller kräkta komponenter - inga spår av sådana. Hade nästan gett upp när jag märkte att när jag skruvade på antennkoaxen på ATU-en efteråt så märktes en variation av mottagarens känsla då kontakten rördes. Av med kontakten och koll, jaja mänsan, där fanns ett glapp! Efter justering så fick jag tillbaks justa värden igen. Tydligen köpte glappkontakten lågeffektavstämningen men inte modulering med full power. Test-qso bekräftade att detta hade varit problemet, IK8NSR var helt nöjd med kvaliteten på min sändning.
T
Kul med en hobby där det finns hjälpsamma kompisar där en som fyllt 75 och som glömt eller missat teknikutvecklingen får hjälp!....
 
Jag har inte något schema kvar så hur tar man ut ALC:n då? Vore bra om någon kunde maila schemat till mig: Tnx

En god idee är väl också att lossa och dra till skruvarna som håller printen precis som på t.ex. TS 120? Riggen gick inte på 10 vilket väl ändå kan tyda på dålig neutralisering ville ju gör sig till känna mest på 10 och påverkar drivning och ALC?! / de Hans SM5KI
 
@ SM5KI: Om du vill kan jag maila servicemanualen för TS-530 till dig. Schemat är dock i tre bitar så det krävs lite pusseljobb för att få det helt läsligt.
SM0APK
Stig
 
Slutet gott, och hoppas du är nöjd efter det att IK8... bekräftat din audio! - Hur har det gått med 10m och om bandet är intressant för din funktion med radion.? - Tänk vad lite som krävs för att radion ska fungera, en kontakt till antennen.

/ Sven.
 
Hade jag fått min audio bekräftad av en Ix.xxx - signal efter det att jag haft problem, så skulle jag nog dra öronen åt mig, med tanke på allt oljud därifrån!!

/ Sven.
 
Nja, det var bara ett exempel. ZL2JBR på 20 tyckte modulationen var OK, trots min CB radio "super star" mikrofon med 50 watt ut ur rigggen. Jag körde en hel del på 50-talet (var var du då?) , Då kunde man råka ut för diverse inte konstiga fel - dåliga lödningar exvis, löder någon nu? Det jag tycker är så fantastiskt är att om man har ett problem, så kan man ropa på hjälp här på sajten och får för det mesta bra, positiva svar. De som inte vet, kan ofta peka i rätt riktning. Om jag, som har gillat hamradio hela livet, får sartastiska svar då jag får problem, hur tror du att nytillkomna hams skall våga ställa frågor? Nä, kan du inte hjälpa, håll hellre tyst med dina kommentarer! Vår sajt skall vara att sprida kunskap och att hjälpa varandra. Tycker åtminstone jag.
73 de Bertil SA0BTA exSM5ASK
 
I trådens andra inlägg(rad4)frågar jag dig, hur är stationen annars i tuneläge, får du ut power som det ska vara!? Du svarar i tredje inlägg, alla "värden tyx ok" så när som modulation. har inga instrument, kan föga/intet. Det slumpar sig sedan att du själv upptäcker ett glapp och efter justering får du "justa värden igen". - Det är inte helt lätt att hjälpa på distans och om samarbetet inte är det smidigaste så underlättar det inte. När man utrycker sig som att man köpt en "säck grejor" så undrar man!? - I övrigt en intressant tråd tycker jag och hoppas att många lärt sig något utav den. När något är fel i sin radioverksamhet behöver inte problemet vara av katastrofart, tänk vad ett glapp kan ställa till!? - Vad jag gjorde på -50 talet kommenteras inte!! Lycka till med riggen!

En hjälpsam radioamatör / Sven.
 
Back
Top