Möjligt att fejka sändning från annat land?

brighty

Member
Hejsan!

Jag har lite funderingar rörande radioteknik och lite allmänna saker rörande sändningar som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på. En del av funderingarna är väldigt newbie-aktiga och jag hoppas ni kan ha överseende med detta.

Jag ser, efter att ha läst runt lite på olika sidor tillägnade DX-ing, att det oftast brukar vara så att signaler från sydamerika/amerika snappas upp på frekvenser typ: 11814,85 (khz misstänker jag?) och att frekvenser från exempelvis sverige snappas upp på 105.5 (mhz?).

Finns det någon praktisk anledning till varför det är så?

Är det till exempel möjligt att från ett ställe i typ malmö, sverige, kunna sända på en frekvens i närheten av spektrat typ: 11814,84 khz? Vad skulle nackdelarna respektive fördelarna vara?

Jag antar att det jag undrar över är om det är möjligt för någon från Sverige att "fejka" en sändning från exempelvis sydamerika? Att få dom som lyssnar att tro att sändningen sker i ett annat land.

Tacksam för svar.
 
Hejsan!



Jag antar att det jag undrar över är om det är möjligt för någon från Sverige att "fejka" en sändning från exempelvis sydamerika? Att få dom som lyssnar att tro att sändningen sker i ett annat land.

Tacksam för svar.

Det är väldigt vanligt numera att internationella rundradiostationer hyr sändare i andra världsdelar för att kunna nå sina lyssnare med sina sändningar inom sändarnas täckningsområde, ex Radio Japan kan hyra en sändare i Gabon för att täcka delar av Afrika eller Europa, en sk reläsändare.

Att försöka lyssna på en frekvens som sänds från Japan kan vara svårt utom vissa tider på dygnet, men att lyssna via en reläsändare som är närmare geografiskt kan underlätta.
 
Finns två kinesiska radiostationer på mellanvåg nu har jag hört som sänder från europa.
 
Det är väldigt vanligt numera att internationella rundradiostationer hyr sändare i andra världsdelar för att kunna nå sina lyssnare med sina sändningar inom sändarnas täckningsområde, ex Radio Japan kan hyra en sändare i Gabon för att täcka delar av Afrika eller Europa, en sk reläsändare.

Att försöka lyssna på en frekvens som sänds från Japan kan vara svårt utom vissa tider på dygnet, men att lyssna via en reläsändare som är närmare geografiskt kan underlätta.

Tack för infon! Men är det möjligt att inom sverige sända på en lägre frekvens (typ 12324khz) om sändarens mål är att nå ut till en lokal plats i sverige? Är det möjligt? även om detta kanske inte har några fördelar rent kvalitetsmässigt? Och/eller behöver man någon extern utrustning för att genomföra detta?
 
Tack för infon! Men är det möjligt att inom sverige sända på en lägre frekvens (typ 12324khz) om sändarens mål är att nå ut till en lokal plats i sverige?

Kort svar. Nä!

Det har att göra med vågutbredning att göra. Frekvenser i storleksordningen 12 MHz (för att ansluta till ditt exempel) går upp i jonosfären och böjs där för att landa på jorden rätt långt bort (kallas ett "hopp"). Italien ligger exvis ett "hopp" från Sverige.

Olika frekvenser böjs olika mycket och en del absorberas av olika skikt i atmosfären. Varför hörs mellanvågen bara på natten? Högre frekvenser (100 MHz typ) går nästan bara rakt fram och du ska ha fri sikt mellan sändaren och mottagaren för att det ska funka.

För amatörer gäller att 3.5 MHz ger lokala förbindelser inom landet, eventuellt också 7 MHz om det är längre avstånd. Det är mycket sällan man hör en svensk på 10 MHz till exempel.

/Micke
 
Kort svar. Nä!

Det har att göra med vågutbredning att göra. Frekvenser i storleksordningen 12 MHz (för att ansluta till ditt exempel) går upp i jonosfären och böjs där för att landa på jorden rätt långt bort (kallas ett "hopp"). Italien ligger exvis ett "hopp" från Sverige.

Olika frekvenser böjs olika mycket och en del absorberas av olika skikt i atmosfären. Varför hörs mellanvågen bara på natten? Högre frekvenser (100 MHz typ) går nästan bara rakt fram och du ska ha fri sikt mellan sändaren och mottagaren för att det ska funka.

För amatörer gäller att 3.5 MHz ger lokala förbindelser inom landet, eventuellt också 7 MHz om det är längre avstånd. Det är mycket sällan man hör en svensk på 10 MHz till exempel.

/Micke

Vad menar du med att mellanvågen bara hörs på natten? Syftar du på de högre frekvenserna? 100MHz som du nämner?

Tack än en gång för infon. Jag har i dagarna beställt Arne Skoogs Kortvågslyssning som hobby och ska sätta mig in lite i det tekniska. Har du tips på någon annan lättläst bok som kan vara av intresse för mig?
 
För att kunna förstå varför olika frekvensband har olika egenskaper behövs en del grundläggande kunskaper i vågutbredning. Annars blir det hela obegripligt.

Alla elektromagnetiska vågor (eller "radiovågor") utbreder sig rätlinjigt från sändarantennen, ända tills något förmår avböja dem på något sätt. Sättet som detta kan ske är starkt frekvensberoende;
låga frekvenser "långvåg" kan följa jordytans rundning och på så sätt nå bortom horisonten, kortare vågor behöver avböjas i elektriskt ledande skikt i den yttersta delen av jordatmosfären (jonosfären) vilka uppstår p.g.a. solens ultravioletta strålar.

När solen står som högst är skikten som bäst ledande och kan avböja vågor med den högsta frekvensen. Mellanvåg (500 - 1700 kHz) är ett specialfall; där
dämpas signalerna i de låga ledande skikten på dagen, men när solen gått ner kan de istället avböjas i de högre, och då uppstår mycket stora räckvidder på natten.

Detta utgör ett mycket stort problem när mellanvågssändare ska tilldelas frekvenser i tättbefolkade regioner, och är en av orsakerna till att FM-sändningar kom till på 1940-talet.

När vågornas frekvens överstiger c:a 30 MHz (VHF och uppåt) får man sällan någon avböjning i jonosfären, och då når signalerna normalt endast obetydligt bortom den optiska horisonten. Detta utnyttjar man för att kunna göra TV- och radiosändningar som bara täcker ett ganska litet område som i princip bestäms av masthöjden. På riktigt höga frekvenser så kommer även topografin att ha ett starkt inflytande på räckvidden. Detta utnyttjas i mobiltelefonsystem för att kunna använda samma frekvens på många platser i systemet.

I kortvågsområdet så bestäms en sändares räckvidd primärt av antennarrangemanget och frekvensvalet. På natten måste lägre frekvenser användas, och på dagen högre.

Det finns dessutom ett stort område runt en kortvågssändare, i synnerhet på frekvenser över c:a 10 MHz, där man vanligen inte kan höra den på dagarna p.g.a. att radiovågorna dämpas kraftigt av omgivningen nära sändarstationen. Vågorna som sedan kommer att avböjas i jonosfären passerar över mottagaren och man får något som kallas för "skipzon" eller "död zon".

På natten däremot så använder man lägre frekvenser som kan avböjas när de lämnar sändarantennen rakt upp. Då kommer även området nära sändaren att kunna nås av signaler, och "skipzonen" minskar eller försvinner helt. Priset för detta är att signalerna inte når lika långt som när de avböjs i jonosfärskikten som finns på dagarna.

Hela denna problematik är orsaken till att bruket av "relästationer" på kortvåg har blivit så populärt.
Det finns numera också mängder av outnyttjad sändartid som realiseras ut till intresserade.

Om man genom att hyra sändartid hos en sändare som ligger på "rätt" avstånd till den tilltänkta lyssnarskaran kan minska driftkostnaderna för ett givet program med kanske 50 - 80% jämfört om man sänt det från "hemlandet", blir detta ett givet val för de ekonomiskt pressade utlandsprogrammen.

Många programbolag byter också sändartid med varandra, t.ex. Radio Sweden har sedan länge sänt från Radio Canada:s sändarstation i Sackville, mot att Radio Canada fått sända program riktade till Europa över sändarna i Hörby och i någon mån Sölvesborg.

Det återstår dock att se hur länge rundradio på kortvåg i sin nuvarande form har kvar.
Lyssnarunderlaget har krympt betydligt, driftkostnaderna har ökat (bara Radio Sweden gör av med elström för i runda tal 25 miljoner per år) och konkurrensen från andra medier (satellit- och Internetradio) är svår.

Digital kortvågs- och mellanvågsradio, DRM, har länge aviserats som lösningen på dessa problem, men det är högst osäkert om
denna teknik kommer i tid för att hinna rädda kortvågsrundradion.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack än en gång för infon. Jag har i dagarna beställt Arne Skoogs Kortvågslyssning som hobby och ska sätta mig in lite i det tekniska. Har du tips på någon annan lättläst bok som kan vara av intresse för mig?

Boken är gammal men användbar.

Ett annat sätt att få info är att kontakta Sveriges DX-förbund och be att få ett informationspaket och en DX-guide som är gratis.

websida: http://www.sdxf.se/

e-post: sdxf@sdxf.se

Adress

SVERIGES DX-FÖRBUND
Box 1097
405 23 Göteborg
 
Vad menar du med att mellanvågen bara hörs på natten? Syftar du på de högre frekvenserna? 100MHz som du nämner?

Har du tips på någon annan lättläst bok som kan vara av intresse för mig?

Det finns mycket information på nätet. Sök på dxing eller swl. SDXF är redan nämnt. Här finns mer information: Introduction to DXing :: DXing.info . Ett annat tips är att leta efter en klubb i närheten där du bor.

Att skriva till stationerna sk. lyssnarrapporter var vanligt förr men av de som än är kvar i hobbyn är det en del som slutat med detta (för hur intresserad är en station i t.ex. USA av detta egentligen) . Utan det räcker gott för mig att lyssna och logga.

Mellanvågen går från 530 till 1700 kHz och det är mitt intresse, eftersom det finns tusentals stationer på varje frekvens, alltså blir det en fråga om när man lyssnar, med vilken antenn och tur med konditionerna. Stationer från andra sidan Atlanten är roligast. Här kan du höra hur det kan låta: ndl-dx.se
mvh/Eric
 
Last edited:
Tack än en gång för all info. Jag ska i dagarna sätta mig in mer i det tekniska. Har dock dykt upp en till tanke i mitt huvud som jag inte lyckats hitta något svar på efter att ha skummat igenom Kortvågslyssning som hobby.

Tror dessa har mer med piratradio att göra.
Säg att en lokal radiostation använder sig av en mast som kanske har en räckvidd på 40-50km. Hur, rent praktiskt, gör man om man skulle vilja "hi-jacka"/låna just den masten för sin egen sändnings skull? Skulle man behöva vara kopplad till den med koaxialkablar etc? Och kan den lokala radiostationen se att man använder sig av just deras mast?

Notera att jag inte har något intresse av att själv försöka mig på ovanstående. Bara nyfikna funderingar.
 
... en mast som kanske har en räckvidd på 40-50km. Hur, rent praktiskt, gör man om man skulle vilja "hi-jacka"/låna just den masten för sin egen sändnings skull? ....

Det är ju inte masten i sig som är det som sänder utan antennen som sitter däruppe i den. För att komma åt antennen däruppe måste man tyvärr ha dit signalen i en kabel. Om man klipper av befintlig kabel och "lånar" den skulle nuvarande användare märka det rätt snart:)

Det finns metoder att använda hela masten som vertikal strålare i amatörradiosammanhang men jag tror inte det är det du frågar om. Googla på ord som "gamma-match", "vertical radiator" eller liknande om du vill leta mer.

I första vändan låter det som som att läsa på ur DX-bok är en bra början.

/Micke
 
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter eller menar "brighty".
Några exempel:
Radio Nord som sände till Sverige som piratstation från en båt på internationellt vatten fick sina program på band som släpptes från flygplan.

Den Norska mellanvågsändaren på 1314 kHz hyrs ut till andra länder. endera sänder de en inpelning dit och det låter som en sändning från det land som hyr sändaren. Eller så sänds ljudet dit med tråd.

Den gamla radio Luxemburg sänsdaren på 1440 kHz mellanvåg sänder program från en mängd intressenter.

Att dessa sändinagr skulle komma ut på MHz är dock ett udnerverk?
Kanske någon som sitter hemma med en pirtasändare och återutsänder svart. "105,5 MHz typ" nämndes.

Vi måste nog skilja på våglängder, och vågutbredning i den här här tråden.

Radio japan nämndes, vilka sände svenska program på kortvåg, de har slutat nu, ne använde sändare på kortvåg i Europa. Man trodde sig höra Japan på direktsignal.

VOA, (Voice of Amerika) BBC, Vatikanen etc har sändare över hel världen och relär hit och dit så att de täcker maximala områden.

Att reläa sändningar är således mer regel än undantag.
 
Tror dessa har mer med piratradio att göra.
Säg att en lokal radiostation använder sig av en mast som kanske har en räckvidd på 40-50km. Hur, rent praktiskt, gör man om man skulle vilja "hi-jacka"/låna just den masten för sin egen sändnings skull? Skulle man behöva vara kopplad till den med koaxialkablar etc? Och kan den lokala radiostationen se att man använder sig av just deras mast?

Notera att jag inte har något intresse av att själv försöka mig på ovanstående. Bara nyfikna funderingar.

Var det inte någon som gjorde just detta med sändaren i Helsingborg i början av 80-talet? Reklamradiostationerna har gott om slavsändare och att "kapa" en sådan är rent tekniskt ganska enkelt. Det gäller bara att överrösta moderstationens signal precis i närheten av slavsändaren. Ganska sårbart system faktiskt...

SA6APZ
 
Var det inte någon som gjorde just detta med sändaren i Helsingborg i början av 80-talet? Reklamradiostationerna har gott om slavsändare och att "kapa" en sådan är rent tekniskt ganska enkelt. Det gäller bara att överrösta moderstationens signal precis i närheten av slavsändaren. Ganska sårbart system faktiskt...

SA6APZ

Min fundering också. Någon?
 
Har inte full koll på vad TS egentligen menar med tråden. Men med "överrösta"
antar jag att det menas att förbindelsen går med radiolänk till slavsändaren,
och att man därmed skulle kunna sända en egen signal in till slaven och på så
vis få den att skicka ut ens eget meddelande..? Men det faller ju om förbindelsen
går på tråd. Dessutom kan man ju undra hur "ren" insignalen blir från
länken om den ska ta emot två samtidiga signaler...
 
I Helsingborgsfallet var det så att den slavsändaren för P1 tog emot signalen från en annan station (Malmö?) via luften med hjälp av en vanlig FM-mottagare som den vidaresände. Ett billigt och bra sätt att slippa sätta dit en dyr mikrovågslänk.

(Detta hände sig på den tiden då elektriska apparater var dyra... :) )

En finurlig filur ställde sig med sin bil nära Helsingborgssändaren och drog igång sin egna lilla sändare på Malmös (?) frekvens och så var han ute i luften med Helsingborgssändarens kilowatter.

Vad jag förstår så ändrade televerket snabbt något så att det inte går längre. Annars är det väl kabel eller länk till de flesta slavsändare nu, kanske satellitmotagare ochså. Eller...?
 
Last edited:
FM-radio tidigt 60-tal

Vad jag vet så leverarades ljudet till våra tidigaste FM-sändare via kabel.
Ljudkvalitén var också därefter.
Diskanten var under all kritik. Jag syftar nu på mina egna breddgrader.
Minns att då jag låg i lumpen i Uppsala (1960) så hade vi mycket bättre ljud på FM-radion där, än hemma i Skåne. Dessutom var det monosändningarpå den tiden.
Det diskuterades vilket stereosystem som skulle användas.
Berglund-systemet fick ge vika för pilotton-systemet.

/Ingvar
 
Last edited:
Jo så var det. Men vissa slavsändare hade återsändning via radiomottagare.
Minns själv när jag på 80 talet var på cykelsemester med medhavd på den tiden hypermodern walkmanbandspelare med radio, och i danmark häpnade jag över den uppenbart bättre ljudkvaliteten.

Ang ursprungliga inlägget: hoppas "brighty" har fått någon klarhet. Sändningens frekvens ändras inte beroende på var den kommer ifrån utan man använder olika frekvenser för olika ändamål beroende på var och hur man vill nå fram inom ramen för vad som är tilldelat och tillåtet.

-Man lär sig inget om man inte frågar och läser böcker.
 
Var det inte någon som gjorde just detta med sändaren i Helsingborg i början av 80-talet? Reklamradiostationerna har gott om slavsändare och att "kapa" en sådan är rent tekniskt ganska enkelt. Det gäller bara att överrösta moderstationens signal precis i närheten av slavsändaren. Ganska sårbart system faktiskt...

SA6APZ

Stämmer bra det!! I detta fallet var det Helsingborg P1 på den tiden som fortfarande finns på 89,8 MHz som hade lyssning på Hörbys 88,8 MHz vill jag minnas.
På den tiden gick microvågsmatningen mellan de större sändarstationerna.
Helsingborg betraktas med sina 3 Kw som stor, men där hade Televerket Radio som Teracom hette på den tiden gjort en ekonomisk avvägning där det då inte ansågs behövligt med microvågslänk mellan Hörby och Helsingborg. Detta lurade några ungdomar ut som på den tiden "svartsände" på radions FM-band , då vi bara hade SR:s 3 kanaler att välja på, och efter 24,00 på natten så fanns EN, P3.. ! Jag vet också hur dom lurade ut det, dom beställde en broskyr från Televerkets Radiodivision i Malmö som hette rundradionätet, sen var det bara att läsa innantill i vissa tabeller, och sen åka ut med sin bil, ställa sig i närheten av tilltänkt mast och sen bara slå på sändaren och sen "överrösta moderstationens signal" precis som omnämns ovan.

Idag är detta en omöjlighet, allting går antingen via microvågslänk eller också bredbandsnätet..!

Idag är också vad jag vet en av dessa ungdomar som gjorde det erfaren licensierad amatör som ofta luftar sin signal...!
 
Back
Top