Monoband yagi, elementen isolerade mot bom eller ej?

DxkungenII

Well-Known Member
Hej,

Vad är att föredra?

Fästa elementen så att de har kontakt med bommen eller att använda isolatorer så att elementen inte har kontakt med bommen?

Jag är inne på att mata med harpinmatch och isolera elementen från bommen.

Tack!

73 de Loic, SM5VFE
 
Så länge som Matade Elementet (M.E.) är isolerad vid matningpunkten
så kan Reflektor (R) och Direktorer (D) vara jordat monterade.

Med Gamma-matning kan även M.E. vara jordat monterad.
 
Nej, direkt kontakt med bommen är mekaniskt stabilare. Själva frågeställningen känns främmande, har aldrig hört talas om något annat än direkt montering galvaniskt med bommen. (Inte när det gäller amatörradio på kortvåg i alla fall)
 
Så länge som elementen monteras i sin elektriska mittpunkt, där potentialen
= 0, så har det ingen betydelse ifall elementen är isolerade eller inte.

När man låter elementen passera genom bommen vid frekvenser där bommens diameter
inte längre kan försummas jämfört med våglängden (någon procent), behöver man korrigera längderna något.
På kortvågsfrekvenser brukar man inte behöva bekymra sig om saken.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nej, direkt kontakt med bommen är mekaniskt stabilare. Själva frågeställningen känns främmande, har aldrig hört talas om något annat än direkt montering galvaniskt med bommen. (Inte när det gäller amatörradio på kortvåg i alla fall)

Förekommer på yagis lite varstans på nätet.
LZ Yagi Antennas
 
LZ Antennas är ett ganska nytt företag, med nya "påfund" som just isolerade element.
Som allt inom just antennindustrin (för radioamatörer) så är det mycket "hokus pokus" med begrepp som de flesta inte förstår. Men om det säljer, so why not?

Nu såg jag inte Karl-Arnes inlägg när jag skrev raderna ovanför, hade just tänkt att säga något liknande.
 
LZ Antennas är ett ganska nytt företag, med nya "påfund" som just isolerade element.
Som allt inom just antennindustrin (för radioamatörer) så är det mycket "hokus pokus" med begrepp som de flesta inte förstår. Men om det säljer, so why not?

Nu såg jag inte Karl-Arnes inlägg när jag skrev raderna ovanför, hade just tänkt att säga något liknande.

Det finns flera tillverkare som fäster elementen på likande sätt.. Bla denna. Free Yagi Antenna Designs for Ham Radio

Nya "påfund" och "Hokuspokus" är om det inte är alltför komplicerat värt ett försök att förstå.
 
Eftersom ingen tydligen kunnat ge dig svaret du vill ha, så får du nog prova dig fram.....jag har aldrig provat skillnaden. Har bara byggt med oisolerade element.
 
En anledning till varför vissa väljer att isolera elementen från bommen är att man inte behöver ta hänsyn till infästningens påverkan på elementet när man modellerar antennen i ett program ex Eznec, Mmana eller AntennaModel. Nu finns det ju fina verktyg som räknar ut detta åt en så att man sedan kan föra in de värdena som ett "virtuellt" tjockare rör i mittpunkten på varje element. Annars finns det väl ingen skillnad i isolerat eller galvaniskt anslutet element mot bom om man pratar om reflektorer eller direktorer.

Drivna elementet kan ju vara både och beroende på matningsmetod. I dagsläget börjar det ju bli väldigt poppis med OWA matade yagis där man genom att trixa med avståndet till reflektor och första direktor får 50 ohm direkt i matningspunkten så att man kan direktmata med koax. Annars är ju en gamma match väldigt vanlig men där får man ofta problem med fukt och riskerar överslag när man kör med 1kW från slutsteg. (Vid gamma match kan det drivna elementet vara anslutet direkt mot bommen medans man vid OWA matning behöver ett isolerat drivet element från bomen.)

Personligen gillar jag OWA därför att det blir en väldigt bredbandig antenn, man täcker exempelvis 28.000-29.000 MHz utan problem med ett SVF under 1.5:1 vilket är svårt att uppnå med nån annan matningsmetod. Man tappar ju endel i gain och f/B med en OWA design men det går ju att råda bot på genom att haka på ett element extra. Antenner är riktigt kul =)

73 de Teemu SM0W
 
Back
Top