N1MM och MSHV

sm6mve

Member
Nu har jag kört MSHV ett tag och det funkar fint även mot VQ-Log men:
Jag får inte MSHV och N1MM att funka ihop riktigt .
Det startar fint men.
När jag kör MSHV i NAC mod säger N1MM nej du kör inte NAC mod .
Och vid nedstängning MSHV protesterar det också.
Med wsjt-x funkar det ju fint.
Går det inte eller gör jag fel
 
Jag har alla de där programvarorna och jag använder dom när jag är QRV, vilket blir ganska snart igen hoppas jag.
Men jag försökte ändå sätta upp grejorna för att se om jag kunde hjälpa till, men jag gick bet. Jag har kört mycket MSHV men inte ihop med N1MM och tvärtom. Någon här borde väl köra så och kan hjälpa till.
 
Dom gånger jag kört så har jag loggat manuellt i LOG4U, men sist provade jag att exporterat ut loggen i Cabrillo format och använda Cabrillo to EDI converter.
Ja har också loggat manuellt men i N1MM men man vill ju köra lite SSB ,FT8 och kanske lite MSK eller JT6M och då är det tydligen manuellt som gäller om en vell ha MSHV. Men det gåt ju med WSJT-X . Å att ja inte lurat ut hur det ska vara med MSHV retar mig. Men någon vet nog. Annars får jag väl fråga N1MM , finns det inte någon chatt eller så? Tack för försök till hjälp i alla fall säger SM6MVE och väntar på mer.
 
MSHV och WSJT-X är inte överens om hur cabrillofilen ska se ut, jag har för mig MSHV har en position mer för anropssignalerna. Eftersom cabrillo bygger på tecknens position på QSO-raden så blir det knas med MSHV, eftersom https://www.sm4kuh.se/index.php/software1/1-cbrtoedi är gjord efter hur WSJT-X ser ut. Vid något tillfälle kom en cabrillofil från MSHV till mig och converterprogrammet funkade om man tog bort ett mellanslag vid varje anropssignal. Kanske nåt att ta upp med MSHV-forum?

/Jan
 
MSHV och WSJT-X är inte överens om hur cabrillofilen ska se ut, jag har för mig MSHV har en position mer för anropssignalerna. Eftersom cabrillo bygger på tecknens position på QSO-raden så blir det knas med MSHV, eftersom https://www.sm4kuh.se/index.php/software1/1-cbrtoedi är gjord efter hur WSJT-X ser ut. Vid något tillfälle kom en cabrillofil från MSHV till mig och converterprogrammet funkade om man tog bort ett mellanslag vid varje anropssignal. Kanske nåt att ta upp med MSHV-forum?

/Jan
Det där känner jag igen jag hade problem med cabrillo filen från MSHV.
Så jag exporterade ut en cabrillo fil ifrån DXKeeper istället.
 
Här är några inställningar i MSHV som jag tror du ska sätta för att få in QSO i N1MM.
UDP Brodcast Settings: Port 2237 och kryss som i bilden. Sedan behöver Windows brandvägg öppnas för privat nätverk med port 2237 (frågan dyker upp automatiskt när porten sätts). I N1MM ska även port 2237 anges. Det funkade med UCXLogg
1699640379914.png
 
Så har jag gjort hela tiden och det funkar när jag kör nac-test i n1mm och mshv i normalläge. Men när jag ställer in eu vhftestläge i mshv så vill det sig inte. N1MM säger att det skall vara en eu-vhf test (This file must be imported into a contest of type EU-VHF-Contest.) Så felet kan nog ligga i hur styrfilen till testen . Sen går det ok att starta MSHV i N1MM men när jag stänger ner MSHV för att köra lite ssb te.x. så funkar det inte riktigt som WSJT-X. Tills vidare får jag köra NAC-testerna med N1MM och WSJT-X till ft8 och MSK och till FSK och JT6M MSHV och logga manuellt. Tack för försök till hjälp. 73 de SM6MVE S-E
 
Måste du stänga av MSHV för att köra SSB, räcker det inte med att klicka på stop monitor och när du skall köra något digitalt klicka på monitor igen?
1701877006205.png
 
Har inte provat för att det inte funkar riktigt med MSHV.
Men det går inte att logga manuellt i N1MM om WSJT-X är igång i N1MM. Startar WSJT-X genom att skriva FT8 i ruta för körd signal. Då hoppar WSJT igång och jag loggar från wsjt-X.
 
Har inte provat för att det inte funkar riktigt med MSHV.
Men det går inte att logga manuellt i N1MM om WSJT-X är igång i N1MM. Startar WSJT-X genom att skriva FT8 i ruta för körd signal. Då hoppar WSJT igång och jag loggar från wsjt-X.
Okej det vara bara en tanke.
 
Back
Top