NAC portabelt 2023

SM4HFI

Well-Known Member
Jag ska försöka köra NAC1296 från Spjärshällan JP70WV 47bx. Utskikt från tornet: https://uploads.naturkartan-cdn.se/e91cfc209cb26fe99e93bbdd3d40b552.jpg?w=1440&dpr=1&q=75.
Jag lånar klubbens DEM transverter med 2 Mitsu-moduler och antenn WiMo 2344, MF blir FT817 och troligen SDR-RX med vattenfall. Datablad på transvertern säger 60 W men jag har aldrig sett den effekten, särskilt inte vid batteridrift. Gissar på 25 W eller så. Kanske jag orkar få med chat- och airscoutdator också, annars sporadiskt på KST med telefonen.
/Jan
 
Det började med att bära upp grejorna från bilväg, 500 m skogsstig med 50 m stigning. Ryggsäck med batterier, rigg, kabel mm. antenn, maströr, bord, pallar, fika mm. Uppe i tornet som nån byggt av Haki-ställning riggades allt och provades kort innan fika. SM4EDK åt sin favoitsill, jag åt mackor och det sköljdes ner med folköl. TX-gain i transvertern justerades, det räckte till näst lägsta effektläget på FT817 som agerade MF.
Spjarshalla_1296_EDK.jpg
Efter fika kom SDR-laptop upp, transvertern har även separat utgång från RX där en RTL2832-pinne anslöts och första kontakten SM0FZH loggades i pappersloggen, och följdes av några fler lokala. Vi noterade att transverterns LO har lång tid innan den stannade på någorlunda rätt frekvens, ugnen tog tid på sig att få rätt temp.
Spjarshalla_1296_HFI.jpg
När jag skriver detta är det plats 16 i resultatlistan, de flesta loggar är inlämnade. Det kan bli fler besök nu när vi tränat en gång. Förra gången var många år sen, på 432.
/Jan
 
På VUSHF-NORDIC ( VUSHF-NORDIC@groups.io ) kom idag:

The WX forecast looks promising so I plan to go out to JO58PC för NAC Micro tonight. Will be QRV on 10 & 24 GHz.
/Mats, SM6EAN

Hoppas han vill lägga upp bilder och rapport sen.
 
Mikrovågor... Jag har försökt få C-G SM4HYG i Leksandstrakten att köra mikrovågstest portabelt, men det har slutat med att han lånat ut rigg och antenn! Jag och Bertil SM4EDK körde från Trollberget i augustitesten, och körde då SK0CT och SM0ERR, med mycket hjälp av Lasse SM0KAK som coachade via telefon.
Resized_20230822_184645_6295(1).jpg

Nytt försök i NAC Open augusti, då från Bergebo i Borlänge och Jan SA4JEA var med. Denna gång blev det inga kontakter men JEA fick till en bild.
20230829_194120.jpg

Ett problem var att rikta antennen rätt. Kompassen kontrollerades mot St Tuna kyrka och det verkade stämma, men det blev som sagt inga kontakter.

Igår blev det nytt försök i NAC Mikrovågor från högt QTH, Enviksberget i JP80BU. Det sydligaste kraftverket på det berget har ganska fri utsikt från ost till sydväst, se panoramabilden jag tog i morse. Det på toppen har en liten skogsremsa mot söder, men är bättre på t ex 144 MHz med antennerna lite högra upp.
20230927_070032.jpg
Det blev försök med flera stationer, men lyckades endast med samma som i augusti: SK0CT och SM0ERR. Försökte sked på ON4KST med OH2AXH, SM5DGX, SM7GEP och SM6VTZ men inga signaler kom igenom varken åt ena eller andra hållet.
Denna gång hade jag skrivit ut gradskivor upphittade på nätet i två storlekar som passade i varandra. Med en järntråd på maströret som visarnål var det lätt att rikta in antennerna, med 14 grader mellan 6 och 3 cm-matarna. När mörkret föll tejpades ett cykellyse fast på maströret ovanför nålen, det blev ännu lättare att läsa av med skuggan från nålen ner på skalan. Bilden nedan är med blixt från telefonkameran, det var mörkare.
20230926_210910.jpg

Vi får se om det blir nåt mer portabelt i år.
/Jan
 
Last edited:
Kul att ni tappert testar vidare.
Apropå kompasser så har jag vis av tidigare misstag börjat kolla på https://rl.se/deklination.php innan jag ger mig ut på aktiviteter¨där jag är beroende av en noggrann riktning.

Här i de bitvis malmrika trakterna kan man bli fundersam när kartbild och verklighet inte riktigt stämmer med kompassens nål.

1695819420753.png
 
Kompassen kontrollerades mot St Tuna kyrka
Eftersom riktningen från Bergebo till kyrkan inte har någon missvisning, och kompassen en enkel Silva 8 inte är speciellt noggrann var det inte nån missvisning som påverkade oss. Det var mer för att kolla att det inte var järnskrot i marken där vi var. Kompassnålen är ju lika oavsett om kompassen pekar på Stora Tuna kyrka eller Kvarnberget i Åkersberga. Riktningskravet är större än kompassen klarar, men man får ett hum om i vilken riktning man ska leta efter signal.

/Jan
 
Jan SA4JEA tog några bilder medan det var dagsljus. Här kommer en när jag kollar med SK0CT innan testen att allt fungerar och riktningar stämmer. Senare under kvällen kollade jag vår frekvens med SK0CT och det visade sig att vi låg 4 kHz lägre än vi trodde på 10 GHz, och förmodligen 2 kHz lägre på 5 GHz.
20230926_184946.jpg
 
Har ni koll på elevationen då...?
(Och blir det inte mycket loss med tunna koaxar till mataren?)
 
Vi har koll på elevationen. Provade både upp o ner och det blev svagare. Kablarna är vad jag lånat av SM6HYG, som lånat ut hela riggen.
/Jan
 
Ok, bra om elevationen då.
Skulle inte förvåna mig om ni har 3dB dämpning i den kabeln, iaf på 10G.
 
Back
Top