När kan man anse sig vara en radioamatör?

Håller med dig Christian - men så bra världar finns tyvärr inte - inom något område!

Obstinate BDZ
 
Jag är amatör, för det mesta, men en gång var jag en radio. Det var när jag undersöktes med MRT.
 
Har alltid varit intresserad av radioteknik och de mystiska radiovågorna. Att ta ett cert var bara ett steg i att utveckla detta intresse som sändaramatör.

Tror att just sändaramatör egentligen är en bättre beteckning på oss.

Som skrivits tidigare så spelar inte nivån på dina projekt så stor roll så länge du håller dig inom de gränser vi har - det är därför det är viktigt att man har en baskunskap som tillräcklig så att man inte oavsiktligt stör andra eller rent av är farlig för omgivningen.

Det är därför vi har de kunskapskrav som vi har och frågan är om de inte skulle vara ännu hårdare.

Att studera och avlägga prov för att bara prata över repeater ter sig för mig som totalt vanvett, det finns mobiler, PMR, PR-radio eller rent av Skype för sådant och du behöver inte ens avlägga prov.
 
Radio/sändaramatör är något man lever för och gör.. Och utöva det hela enligt certifikat/tillstånd som man har att rätta sig efter. - Respektera andra kollegor i deras val att utöva hobbyn!

/Sven.
 
Äger väl i någon mån tråden då jag startade den - kom igen grabbar skrattar högt åt era inlägg!
 
Ha ha, försökte bara åstadkomma en polarisering och i bästa fall en konflikt! Men den där kanske inte var trovärdig! ;-)


Så länge ni bara är två så är det ju en dipol, inläggen bör därför vara lämpliga för ham.se!
 
Rubriken "När kan man anse sig vara en radioamatör?" är förresten inte i genus korrekt framförd. Dessutom blir grammatiken och ordföljden katastrofal.
För att komma närmast i önskat avseende torde "När kan hen anse sig vara en radioamatör?" ligga. Är det det manliga genuset som skall framhävas torde rubriken sättas "När kan en man anse sig vara en radioamatör?".
 
å vad är att "orgla"? ;)
Rubriken "När kan man anse sig vara en radioamatör?" är förresten inte i genus korrekt framförd. Dessutom blir grammatiken och ordföljden katastrofal.
För att komma närmast i önskat avseende torde "När kan hen anse sig vara en radioamatör?" ligga. Är det det manliga genuset som skall framhävas torde rubriken sättas "När kan en man anse sig vara en radioamatör?".
Rubriken "När kan man anse sig vara en radioamatör?" är förresten inte i genus korrekt framförd. Dessutom blir grammatiken och ordföljden katastrofal.
För att komma närmast i önskat avseende torde "När kan hen anse sig vara en radioamatör?" ligga. Är det det manliga genuset som skall framhävas torde rubriken sättas "När kan en man anse sig vara en radioamatör?".

Hemafrodit-genuset "hen" är en språkstyggelse utan dess like!
 
Jo, när resning bara betyder en enda sak och bäver är en tråd.
Ja du Bengt, det är inte lätt att bo nära götet och vara ironisk. Men det är inte heller svårt att vara klåfingrig i en tråd med 13000 möjliga svar. Eller var det bäver?
 
För att kunna definieras som radioamatör behöver man, enligt min mening, ha ett tekniskt intresse, en nyfikenhet, lite experimentlusta och en vilja att lära sig mer och utvecklas.

Nej, man behöver inte blåsa egna radiorör av egentillverkat glas, tälja egenkonstrerade IC-kretsar i trä eller bygga metatablettdrivna sändare, men någon form av egenbygge tycker jag ingår. Det kan vara att bygga egna antenner eller annan kringutrustning. Det kan vara att bygga om utrustning och anpassa den till nya behov. Det kan vara programmering. Et.c, et.c.
Hobbyn är bred, och det som är sant för en, behöver inte vara sant för någon annan.

Om man däremot enbart är intresserad av "den sociala biten", så är amatörradio inte rätt hobby.
 
Ett litet klipp från Nationalencyklopedin

-- Amatörradio är en icke yrkesmässig verksamhet utan vinningssyfte, inriktad på experiment med utrustningar för radiokommunikation samt med radiovågors utbredning. Den som innehar licens för att utöva amatörradio kallas sändar- eller radioamatör. --
 
Back
Top