När kan man anse sig vara en radioamatör?

Nejdå Lasse, jag har bara kommit på att om man endast köper det man behöver och reparerar det som går sönder så räcker det att arbeta i snitt 1 dag per vecka och ändå ha god ekonomi. Det ger 6 dagar fritid per vecka. Många andra jag känner arbetar 6 dagar i veckan och har knappt råd och tid att leva. Vi som bor på landet slipper dessutom parkeringsavgift och trängselskatt och att sitta flera timmar morgon och kväll i bilkö eller tunnelbana. För att finansiera sådant otyg så åtgår det nog flera arbetsdagar i veckan innan break even inträffar? Lite snål kan jag nog vara men unnar mig ibland både det ena och andra. Verkningsgraden blir generellt hög och mycket blir gjort.
 
SA0AZS said:
metatablettdrivna sändare

Spännande experiment som jag vill gärna vill delta i.

Nu börjar det faktiskt bli riktigt intressant, tro det eller ej. Jag var helt förstummad och andäktigt fascinerad av den
ångmaskin jag fick av min farfar som liten. Den vårdades mycket ömt kan jag lova. Den är tyvärr försvunnen sedan
länge, men den gav mig samma andäktiga upplevelse då som radion och elektroniken något senare skulle göra.

Tänk om vi på ett enkelt och överskådligt sätt skulle kunna kombinera dessa två. Det skulle bli bättre än julafton :)

Jag är definitivt med på alla sådana försök !
 
Nostalgivarning... Jag trodde metatabletter = ESBIT men det är det tydligen inte. För några år sedan, i ganska vuxen ålder, plockade jag och en äldre bekant fram min gamla ångmaskin (meccano och märklinjärnväg finns också i gömmorna, plus Philips elektroniklådor). Några tabletter hittade vi inte men det gick fint med en gasolbrännare. :) Även tryckluft gick bra. Vi gjorde också lite el med en liten DC-motor som kördes som generator och drev en lampa. (Jag har för länge sedan tappat räkningen på antalet roliga och ibland lite skumma experiment vi gjort tillsammans) Helt klart hade ångmaskinen funkat till en liten sändare också (kristallstyrd BC107 eller liknande). Drar mig också minnes en båttur med en farkost driven av en mindre ångmaskin, det var en rogivande resa att höra hur elden brann och pysande och rasslande från maskineriet. Innan dess var det någon timmes eldande innan trycket var uppe. Annars vore det väl mysigt med driva sin sändare med en tändkulemotor, givetvis startad med en riktig blåslampa (kanske även dylik RX...). Jag är själv innehavare av en gigantisk blåslampa av polerad mässing men än så länge har jag inte vågat tända den. Skillnaden mellan eldkastare och blåslampa lär vara ganska liten.

För övrigt supportar jag EQL:s revolt mot det moderna samhället genom att bara köpa det jag behöver och laga trasiga grejer. Senaste, liksom föregående, mobil har exempelvis återvunnits ur jobbets skrotbinge. Skönt att betrakta prylracet lite "von oben". Årets fordonshändelse var uppgradering till en fådd 7-växlars cykel som fick liv efter reservdelsköp på den sköna cykelaffären "Ventilen" på Herrhagen i Karlstad - en riktig verkstad där man har delar till allt möjligt. Hölje till växelvajern plockade han upp från golvet, "den kan du ta va?" Jodå, den var ju så mycket bättre än den jag hade. :) Den gamla 3-växlade finns kvar som besökshoj.
 
Betalningsviljedysfunktion är en annan inte helt ovanlig egenskap hos radioamatörer.

Detta är farliga saker K-A. Mycker farliga.
Det som ligger människor nära hjärtat är pengar. Den allvarligaste angripningstendensen känner all till som medverkat vid en bodelning; syskon med vanligen såta vänlag förvandlas till hjärtlösa rovdjur. Där pengar går in går vänskapen ut. Det här är något man verkligen behöver kontemplera över. Helst dagligen. Befria sig från "kapitalets makt". Det är detta och skir sjuklig maktbejakan som fördärvar våra liv. Intelligens och intellekt lämnas i farstun. Hjärtats väg och alla andlighet med omtanke om sin nästa är puts väck som "en avlöning".

Det finns människor som har det skralt ställt, både ekonomiskt och intellektuellt, som är synnerligen samvetsgranna vad gäller skulder. Åt båda hållen.
Samtidigt finns kontingenten med hög ambitionsnivå, god ekonomi och som är synnerligen lärda men ändå inte riktigt lyckats begripa vad en skuld representerar.
Det finns en förklaring, som jag ofta använder som förlåtande tankar, innehållande beskrivningen av ett förhållande mellan en människas introvertism och omvärldsuppfattning. Här återfinns ofta den sociala ambivalensen. Vi ingenjörer är ofta introverta. Så låt oss vara försiktiga med detta K-A :)

Jag har mött radioamatörer som har svårt att betala för sig men tvärt vägrar att stå i skuld och gör allt de kan för att slippa den situationen och dessvärre har jag även mött den motsatta. Ur båda nämnda "grupper".

Jag tyvärr nödgad att påstå att den ovan länkade delen ur ditt inlägg, enligt min erfarenhet, inte alls överensstämmer med verkligheten.
 
Åhhh! Jag har också min ångmaskin från 1962-63 kvar inkl gummibandsdriven vedsåg kapabel att kapa en tändsticka om man höll på länge med sågandet. Det var en lärorik sak som man hade mycket kul med. Finns metatabletter att köpa eller de har blivit klassade som sprängmedel?

Även den lille elektrikern finns kvar i sin originallåda. Många kul experiment som nog hjälpte till att göra fysiklektionerna spännande senare under skoltiden. Ringklockan byggdes om till gnistsändare och kunde höras i familjens träradio - en radiogrammofon.

Bäst gillade jag radiobygglådan som ankom med tomten julen 1965. Det var förmodligen då jag blev en riktig radioamatör som helt ovetande och okunnig 12-åring. Märkligt nog lyckades det att få både mottagare och sändare att fungera trots att beskrivningen var på engelska. Kanske bilderna räckte till för att fatta. Det var en bra inkörsport som sedan ledde vidare till både det ena och det andra inom radiohobbyn, val av utbildning, arbete och nu som student inom pensionärsgänget. Några år till sedan får det vara nog med arbetet även om det bara är en dag i veckan nu som slarvas bort på oväsentligheter.

Se här: http://dx.sm7eql.se/?p=491

http://dx.sm7eql.se/?p=508

Visst är det väl häftigt boys?

Var det inte bättre förr trots allt?
 
Last edited:
Ringklockan byggdes om till gnistsändare

Minns en EMC-mätning in-situ som utfördes för många år sedan på en svensk flygflottilj, en av de som fortfarande finns kvar. Där fanns en massa spännande elektronik där massor med pengar plöjts ner för att uppfylla hårda EMC-krav. Mitt under provet ringde någon på klockan till den hangar där vi höll till. Den stackars spektrumanalysatorn storknade av signalerna från ringklockan.

ESBIT finns fortfarande att köpa från Clas Ohlson. Hur det är med metatabletter vet jag inte. Risken är att de är klassade som giftiga. Jag kollade på nätet efter MOX och det påstods att det var upparbetat kärnbränsle. Kan inte vara samma MOX-tabletter som jag tänker på... :) Annars hade det kanske funkat i en ångmaskin också.
 
Nejdå Lasse, jag har bara kommit på att om man endast köper det man behöver och reparerar det som går sönder så räcker det att arbeta i snitt 1 dag per vecka och ändå ha god ekonomi. Det ger 6 dagar fritid per vecka. Många andra jag känner arbetar 6 dagar i veckan och har knappt råd och tid att leva. Vi som bor på landet slipper dessutom parkeringsavgift och trängselskatt och att sitta flera timmar morgon och kväll i bilkö eller tunnelbana. För att finansiera sådant otyg så åtgår det nog flera arbetsdagar i veckan innan break even inträffar? Lite snål kan jag nog vara men unnar mig ibland både det ena och andra. Verkningsgraden blir generellt hög och mycket blir gjort.

Jovisst Bengt,
Nu var ju allvarets verkningsgrad inte särskilt hög i det jag skrev, snarare tvärt om. :) Jag håller med dig och tänker helt lika när det gäller att hålla liv i gamla grejor. Tycker direkt illa om slit-å-släng-mentaliteten!

73/Lasse
 
Last edited:
Ja jag kör ju fortfarande den gamla POCAB Pentium III jag köpte av dig Lasse i slutet av 90-talet.
Prima liv, går nu som remotedator på QTH Djurö :)
 
Körde metatabletter så det sprutade ånga och tog eld i korkmattan, f-n va det snurrade:D
Fick sedan en annan tablett som luktade fisk när man eldade. Var det Esbit?
 
Eftersom tråden spårat ur så passar jag på och hör efter om någon vet vad det var för rund plugg man lade in i en jetmotor under ett nät. En stubin ut genom utblåshålet och sedan pep den igång. Hade en sån på 50-talet till min modell av J-29 bestående av balsaträ och japanpapper.
Dom stora grabbarna hade tjutande RAM JET-motorer. Jag kommer inte ihåg hur dom fick igång dom, men det var struligt.
När jag skulle försöka bygga radiostyrning råkade jag av misstag låna en bok om amatörradio. Så det kan gå.

/Roland
 
Guanidine Nitrate heter det bränslet.

View attachment 4418
Ahh. Har funderat på vad motorerna hette. Tyvärr verkar min ha rensats ut vid något tillfälle. Har bara en "dieselmotor" kvar, som jag demonstrerat för barnbarnen. Svårt att köpa eter på apoteket numera så den fick startas på startgas. När jag var en tvärhand hög gick det hur bra som helst att köpa en flaska eter.

/Roland
 
Ett återseende...

JETEX hette även motorerna.
De var ganska populära i mitten av 60-talet och det fanns en hel del modeller med denna framdrivning.

En klasskamrat till mig på högstadiet hade byggt en Avro Vulcan skalmodell med denna framdrivning.
Den flög rätt bra, men motorn blev så varm att man fick se upp för gräsbränder efter landningen...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Mina flygplansmotorer startade jag med 1,5 V glödströmsbatterier. Stora runda med lättrade kordongmuttrar. Måste ha varit 1962-63 som 9-10 åring. Inga unga som pysslar med så farliga grejor nuförtiden. Jag såg att Metatabletterna var jättegiftiga. Huuu. Så förutom radioamatör är jag flygare och maskinist på ångsågen.
 
Back
Top