När någons signal tystnat...

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
I juli, 2012 fick jag se dödsannonsen för en gammal bekant som hade signal.

Vi hade förvisso inte haft någon kontakt på många år, men det var ändå
trist.

Han var inte utan bekantskapskrets, och några var amatörer, så jag blev förvånad när jag sökte på hans signal på ssa.se och konstaterade att den fortfarande fanns i registret.

Detta var i slutet av februari. 7 månader efter hans bortgång.

I dessa moderna tider är det tydligen inte ovanligt att folk j-s med varandra genom att skicka in dödsannonser och annat, men jag mailade i vilket fall SSA för att meddela att registerposten kunde tas bort.

Registerposten finns kvar idag...

Är det någon som vet vilken policy man har från kansliet?
 
Jag förmodar att du menar vår gemensamma gamla vän!

Håller fullständigt med dig.
 
Jag har mailat SSA kansli i några sådana fall och det har fungerat som det skall.
Vid dessa tillfällen har jag fått svarsmail från SSA.
 
Tidigare mailade jag ansvarig för registret, nu provade jag med "hq", så får vi se om någon kollar mailboxen...
 
Du kan gärna skicka en notis till SM0OFV, Janne så att han uppdaterar sin lista över SK på Rigpix. Du kan använda hans mailaddress i SSAs lista.
 
En funderare, varför måste signalen tas bort i call book? Så vitt jag förstår är alla signaler utdelade 1980 och senare "eviga". Alltså de kommer aldrig delas ut till någon annan.

Anledningen till att jag tycker det är synd att silent keys försvinner ur call books är att en del av amatörradions historia försvinner med dem. Självklart ska de stå som silent keys. Eller kanske man ska kunna filtrera bort dem ur sökresultaten eller tvärtom måste kryssa för "även silent keys" för att få fram dem.

Jag ringde upp Erik som jobbade på SSA tidigare för något år sedan och han kunde ta fram intressant information om min morfar som hade varit radio amatör. Men i SM-call book fanns det ingen information. Jag tycker för övrigt att SM0OFV gör ett utmärkt jobb med silent keys-listan och hela RigPix-sidan. Jag har själv skickat in två personer till den.

Vad tycker ni?
 
När man har några år på nacken så kan det vara intressant att se om någon fortfarande är i livet. SSA för bara ett register över levande amatörer. Man börjar att titta i deras register innan man går till Rigpix. Egentligen är det väl vara SSA som även borde hantera SK-listan.

Visst ska Janne, OFV ha all heder för sitt arbete med Rigpix. Det är ett fantastiskt arbete han lagt ned!
 
Last edited:
> Egentligen är det väl vara SSA som även borde hantera SK-listan.

De har ju all information på papper, så de är nog de som har störst möjlighet att skapa ett komplett register.

>Visst ska Janne, OFV ha all heder för sitt arbete med Rigpix. Det är ett fantastiskt arbete han lagt ned!

Mehåll.
 
FYI! Jag har sedan ett antal år tillbaka skapat ett register på svenska radioamatörer från 1923 och fram till Televerket slutade dela ut signaler flera gånger runt 1980.
Sen underhåller jag registret med olika typer av information i huvudsak från QTC.
Så har ni funderingar om gammla signaler är det bara att höra av er.
73 dé SM0ALD
 
Så vitt jag förstår är alla signaler utdelade 1980 och senare "eviga". Alltså de kommer aldrig delas ut till någon annan.

Detta stämmer inte fullt ut, det finns signaler som först vidare inom familjen, en så sent som för ett tiotal år sedan.
 
återanvändning av signaler

Detta stämmer inte fullt ut, det finns signaler som först vidare inom familjen, en så sent som för ett tiotal år sedan.
Hej!
PTS har upphört att tilldela anropssignaler för amatörradio. Detta enligt PTS beslut i oktober 2012. Det är SSA som tilldelar signaler för amatörradio. FRO tilldelar signaler för FRO organisationer.
SSA får inte återanvända gamla signaler enligt överenskommelsen med PTS.
73 de Tore SM0DZB ordförande SSA
 
Hej!
PTS har upphört att tilldela anropssignaler för amatörradio. Detta enligt PTS beslut i oktober 2012. Det är SSA som tilldelar signaler för amatörradio. FRO tilldelar signaler för FRO organisationer.
SSA får inte återanvända gamla signaler enligt överenskommelsen med PTS.
73 de Tore SM0DZB ordförande SSA

Den signal jag har i åtanke delades ut av PTS (SM-call). Jag vet hur det ligger ty det är min bästa kompis inom hobbyn jag talar om.

Imponerande insats ni gjorde med ungdomarna och SH3Y-aktiviteten förresten, Tore!

73!
 
när någons signal tystnat

Hej Eric!
Det var en av de trevligaste påskhelger jag varit med om. Att få vara med och på nära håll se när de unga hungriga sändaramatörerna tränades till
att klara av avancerad radioutrustning och en fantastsik antennpark är en
en extra krydda. Att de dessutom var en internationell blandning och olika åldrar är en fin upplevelse för ungdomarna och ledarna.

Otroligt vad fort de lärde sig att hantera bandpassfilter och riggarnas alla finesser.Nu vet de vad värdet av bra riktantenner är.Särskilt kul när en SM2 ropade och inte fick svar. Han ringde o klagade. Den yngsta deltagaren reagerade direkt.
Vred in den norra loben för vertikalerna på 80 och gav SM2:an ett QSO!

Kul att det gick så bra trots dåliga condx stor del av testen.

Nästa gång får du hålla i hatten för då kanske det blåser från Fårö!
73 de Tore SM0DZB
 
Back
Top