Nätverk genom elnätet i 200 Mbit/s

SM5DXU

Well-Known Member
I dag återfinns detta pressmeddelande från Belkin på idg.se:
Nätverk genom elnätet i 200 megabit per sekund

Är det inte hög tid att någon författar och på idg.se försöker få publicerad en seriös artikel som informerar och varnar för de konsekvenser denna teknik har med sig för radiomottagning i allmänhet och amatörradio i synnerhet? Jag tycker mig ha sett en notis under Artikelrobot om att tekniken är uppe till diskussion hos den engelska motsvarigheten till PTS. Och gör PTS någonting?

/ Göstha
 
PTS gör ingenting därför att amatörradio är en oskyddad, "icke tillståndspliktig" samt inte avgiftsbetalande radiotjänst.
I Sverige ligger bollen f.n. hos Elsäkerhetsverket.

Däremot så har amatörradio bättre skydd i England, och dessutom ligger NATO, vars frekvenskontor ligger i London, på OFCOM (=PTS i England) att hålla nere störnivån i HF-banden. Denna utdragna kamp har bl.a. refererats i ett antal föredrag på de nordiska HF-konferenserna.

Min personliga åsikt är att man dessvärre får räkna med fortsatt ökad störnivå tills något verkligt viktigt blir utstört, som t.ex. flygtrafikledning.

73/

Karl-Arne
 
Conrad säljer flera av dLAN-burkarna, bl.a. 200 Mbit/s varianten. Kollade på tillverkarens hemsida där dom under FAQ skriver :

Question:
What is the transmission level of dLAN devices?

Answer:
The spectral power density for transmission is -50 dBm/Hz (or, on amateur radio frequencies, -80 dBm/Hz); at a bandwidth of approx. 17 MHz, this is approx. +22 dBm (160 mW) or approx. -8 dBm (160µW) (all values reference 50 ohms.) Because the coupling is symmetrical, only a small portion of this power is radiated from the electrical wiring.


Nån som råkat ut för dLAN?? Själv hade jag störningar på 160 m från min ADSL2+ (sänder upp till 2,2 MHz) men efter nedgradering till föregående standard (1,1 MHz) försvann störningen, dock är bandbredden nu begränsad till 8 Mbit/s men det räcker i de flesta fall.

/Harri
 
Conrad säljer flera av dLAN-burkarna, bl.a. 200 Mbit/s varianten. Kollade på tillverkarens hemsida där dom under FAQ skriver :

Question:
What is the transmission level of dLAN devices?

Answer:
The spectral power density for transmission is -50 dBm/Hz (or, on amateur radio frequencies, -80 dBm/Hz); at a bandwidth of approx. 17 MHz, this is approx. +22 dBm (160 mW) or approx. -8 dBm (160µW) (all values reference 50 ohms.) Because the coupling is symmetrical, only a small portion of this power is radiated from the electrical wiring.


Nån som råkat ut för dLAN?? Själv hade jag störningar på 160 m från min ADSL2+ (sänder upp till 2,2 MHz) men efter nedgradering till föregående standard (1,1 MHz) försvann störningen, dock är bandbredden nu begränsad till 8 Mbit/s men det räcker i de flesta fall.

/Harri

Senaste RadCOM Feb 09 testar pluggar av den där typen, läsvärd artikel

slutsatsen - utan amatörradiobandnotchar är det ganska lite brus på några meters distans från koppartråden som bär pluggens transmission,
men på övriga SWL frekvenser - bara brus....

och på de nya allokeringarna t.ex 5Mhz finns inga notchar....
 
Hmmm... Har kortvågen någon framtid över huvud taget? Det fylls på med brus och störningar från alla möjliga håll och ingen, utom en liten marginell grupp som kallas radioamatörer, bryr sig ett dugg.

SA6APZ
 
radioamatörer får börja köpa in sig på billiga torp ute i landet, dra in adsl- och köra remote från det utstörda hemmet......:rolleyes:
Det kanske rentav finns en timesharing marknad, dv. dela på torpet med likasinnade ;)
 
Amatörastronomer har ett liknande problem. Det blir bara mer och mer ströljus och luftföroreningar. Såg på TV att det går att hyra in sig i eller köpa ett fjärrstyrt teleskop på en bergstopp (tror det var i Anderna). Också en affärsidé.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
När man börjat köra mobilt i kommunjakten så har man fått klart för sej hur QRM varierar. Helgens rekord var genom Gränna då det var över S9 på 80 meter. Tidigare var det nog Ödeshög där det blev helt omöjligt att upprätthålla ett QSO. Kan det vara ADSL?
73 de SM5VXO, Leif
 
Back
Top