SM6GXV de SM6ENG
Hej Ulf!
Du säger att ”om man jordar utrustningen själv med ”egen” jord och låter koppla ihop den med den grön/gula tar man juridiskt över ansvaret… Inte så bra ur försäkringssynpunkt.” Jag finner detta ganska egendomligt av följande skäl.
1. Jag inser inte på vilket sätt detta försämrar elsäkerheten, snarare är det tvärtom.
2. Det är svårt att förhindra att man får anslutningar mellan den grön/gula, d.v.s. elcentralens jord, och andra ”egna jordpunkter”. I så fall måste man beakta detta vid elinstallation eftersom anslutning till jord kan ske via vattenpump, avlopp, antennsystem etc. Jag känner inte till att man gör åtgärder för att förhindra sådana jordanslutningar.
3. Det är tom så att man rekommenderar extra anslutning till ”egen jordpunkt” vid t.ex. antenninstallationer, se sidan 12 i dokumentet
http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/Full document/5182_full_document.pdf
4. Jag har för säkerhets skull även kontaktat både Elsäkerhetsverket och Svensk Elstandard , SEK och ställt frågan om det finn något förbud eller regel som säger att man inte får koppla ihop ”egna jordpunkter” med den gröngula.
Bägge instanserna säger att det inte finns något sådant förbud eller någon sådan regel. TVÄRTOM så rekommenderar man att kopplar ihop egna jordpunkter med den grön/gula eftersom detta ökar elsäkerheten genom att man får en potentialutjämning.
Ihopkoppling av jordpunkter kan dock ge upphov till vagabonderande strömmar (jordtrömmar) vilket t.ex. kan ge upphov till brum i elektronikutrustning, med detta är en helt annan fråga som handlar om funktionell jordning och inte om skyddsjordning och elsäkerhet. Om detta problem uppstår så får man skapa en så kallad "clean earth" genom att använda en isolationstransformator - enligt vad jag beskrivit i min artikel om jordning som finns på ESR hemsida.
Ur elsäkerhetssynpunkt är det olyckligt att myten om att man inte får koppla ihop jordpunkter har uppstått! Kanske har man blandat ihop korten med att man inte får ERSÄTTA skyddsjorden från elcentralen med en icke godkänd skyddsjord t.ex. genom att använda ett värmeelement som skyddsjord. Rent praktiskt så innebär myten även att vi radioamatörer inte kan ansluta våra master till egen jord för att minska skador vid åska! Om ett åsknedslag inträffar i eller närheten av en mast, som inte har en bra egen jordnin, så kommer hela strömmen att gå via koax och rotorkablar till elcentralen (om man inte hunnit lossa alla kablar)!
Ulf, om det finns någon text som motsäger vad Elsäkerhetsverket och SEK säger så skulle det vara intressant att ta del av den men jag tänker givetvis inte beakta den.
Att försäkringsbolag försöker slingra sig undan är en annan sak men kolla med ditt försäkringsbolag om det har någon invändning mot ihopkoppling av jordpunkter enligt ovan, begär att få ett skriftligt besked. Finns invändningar så rekommenderar jag att du byter försäkringsbolag.
73 de SM6ENG