Några funderingar kring stationsjord

SM0UXX

Well-Known Member
Har läst igenom flera trådar i ämnet utan att hitta det jag nu är nyfiken på.... Har nämligen så långt kört helt ojordat. Har haft tur att klara mig utan diverse problem. Men med funderingar på att eventuellt gå från "barfota" till ett slutsteg så känns det som att en bra stationsjord är ett måste.

Främst två funderingar jag har nu;

1) Var hittar jag en prisvärd jordkabel - vilken area behöver man? I mitt fall behöver nog kabeln bli c:a 10 meter då jag har stationen på övervåningen och det går inte att dra kabeln rakt ned från schacket till marken.

2) Finns det risk att man får problem med potentialskillnader i jordningen mellan schackets jordpunkt och masten som kommer jordas c:a 15-20m bort? I mitt fall har antennens jord kontakt med masten (mer eller mindre i alla fall genom rotor och stödlager).
 
Någonstans "i bakhuvudet" flyter uppgiften "minst 16 kvadrat-mm" upp.

Föreslår att du, med skalade kabeländar och grova slangklämmor, fäster
en sådan kabelbit mellan mastdel över och mast under rotorn så slipper
du riskera blixtsammansvetsade kullager. :(

Glöm inte att ge kabeln "vridningsmån", m.a.o. bör kabeln monteras
när rotorn står i något av de 2 ändlägena.

Lycka till!
 
Det är ingen enkel sak att kombinera skyddsjord, HF-jord och övriga jordförbindelser med de potentialskillnader som då är ofrånkomliga och i sin tur kan ge upphov till brum på grund av s.k. jordslingor!

Ur skyddsjordssynpunkt finns ingen anledning att använda någon annan jordning än elnätets skyddsjord, alldeles oavsett om du använder slutsteg eller inte.

Att få till en bra HF-jord via 10m kabel är inte enkelt, oavsett hur grov din kabel är. Jag skulle säga att det är praktiskt omöjligt.

Det är inte säkert att du kommer att uppleva något brum-problem när du har flera jordpunkter men risken är stor! I detta perspektiv vore det bästa att ha endast en gemensam jordpunkt, som vore både god HF-jord och lågresistiv skyddsjord, för all utrustning. För att inte göra avkall på säkerheten ska du ändå inte välja bort elnätets skyddsjord!

73/Lasse
 
Tack för alla svar!
@ ETT, tror inte att fastsvetsade kullager är värsta problemet vid direktträff... Man får nog vara glad om man kan återanvända något från hela installationen :)

Det verkar som om den optimala lösningen är att köra egen skyddsjord och ha allt jordat gemensamt vid masten enligt beskrivningen i Bertils dokument på ESR´s hemsida. Tack för tipset MCD!

Men då är det frågan om kanske 20m jordkabel som ska dras ut från schacket.... Undrar också var man kan hitta en isolationstransformator med lite mer kapacitet - helst uppåt 4000VA så att man har lite att ta av?

Sedan gissar jag att det är lite trial-and-error principen man får jobba efter. Hitills har jag inte haft några problem, så man kanske klarar sig även om man har några hundra watt till :)
 
Tack för alla svar!
@ ETT, tror inte att fastsvetsade kullager är värsta problemet vid direktträff... Man får nog vara glad om man kan återanvända något från hela installationen :) ...
Men om du varit förutseende nog och jackat ur alla sladdar till masten innan åskvädret, kan det vara trevligt om även rotorn överlever en direktträff. För egen del skall jag ta ditt' råd "ad notam", Hans.

/ Göstha
 
Men om du varit förutseende nog och jackat ur alla sladdar till masten innan åskvädret, kan det vara trevligt om även rotorn överlever en direktträff. För egen del skall jag ta ditt' råd "ad notam", Hans.

/ Göstha

Jo, helt klart ett värdefullt tips. Det går ju kanske i alla fall lättare att renovera om blixten tagit en omväg runt rotorn...
 
Har klurat och försökt läsa mig till lite mer kunskap i ärendet. Har dock fortfarande inte hittat något svar på hur man får till en bra jordkabel mellan schacket och gemensam jordpunkt vid masten enligt enligt Bertils dokument längre upp i tråden? I mitt fall blir det c:a 20 meter kabel.... Känns som att det kan ställa till det med RF-problem, även om man säkert slipper potentialskillnader med brum och annat elände?

Tänkte iofs först och främst testa hur det blir med skyddsjord + åskjordad mast, och se hur mycket brum och RF-problem det finns att ta tag i sedan. Men en gemensam jordpunkt tänkte jag i alla fall ha, så att allt är jordat med samma potential där i alla fall. Tyckte jag läste något om att en sådan punkt ska utgöras av så stor yta som möjligt. Funderade på att skruva upp en tunn plåt på väggen, kanske 1 kvadratmeter stor. Denna kommer i sin tur alltså inte ha någon anslutning till riktig jord...
 
Hej
Vet inte om mitt svar blev avkapat så jag skriver igen. Om det är RF du vill bli av med så är jordning av schaket inte den optimala metoden. Det kan t.ex. resultera i att du flyttar RF-problemen till en granne. RF-strömmar på feederkablar bör stoppas vid källan istället. Om du ändå väljer att "jorda bort" problemet så skall du inte använda wire utan en bred kopparremsa, 10cm eller mera. Jag rekommenderar dig att läsa myt nr 15 på hemsida http://www.esr.se Klicka på rubriken "Vanliga myter inom amatörradion av SM6ENG och välj myt nr 15 "Jordning". Artikeln belyser de flesta aspekter av jordning. Jag kommer inte att fortsätta denna tråd eftersom alla information finns i artikeln. 73 de SM6ENG
 
Tack Bertil för svaret och för din utmärkta artikel. Jag har lärt mig mycket genom att läsa dokumentet!
Jag tycker mycket om ditt förslag på totallösning med isolationstransformator och samjordning vid masten.
En fundering jag har på denna lösning är om inte jordkabeln mellan mast och shack kommer att fungera som antenn och ställa till med mer rf-problem? Vad menas med en "kraftig" jordkabel i detta fall? I mitt fall skulle det handla om c:a 20m jordkabel...
 
Det skulle mycket väl kunna vara en Cu-lina, 16, 25 eller 35 mm2.

Finns både "mjuka" och "hårda" beroende på var den används.
Den mjuka passar bäst för förläggning i mark och kabelstege då den är mycket mer hanterbar. Den hårda är för att klara uppspänningskrafterna när den används som luftledning och fjädrar tillbaka rejält när den böjs hårt.
 
Last edited:
Tänk på att om man jordar utrustningen själv med "egen" jord och låter koppla ihop den med den grön/gula tar man juridiskt över ansvaret...

Inte så bra ur försäkringssynpunkt...
 
Det skulle mycket väl kunna vara en Cu-lina, 16, 25 eller 35 mm2.

Tackar för tipset! Ska se var jag hittar det till ett överkomligt pris då bara... Är fortfarande lite orolig för eventuellt värre hf-problem med lång jordkabel, men kan vara värt att testa...


Tänk på att om man jordar utrustningen själv med "egen" jord och låter koppla ihop den med den grön/gula tar man juridiskt över ansvaret...

Inte så bra ur försäkringssynpunkt...

Också värdefull synpunkt. Om man kör isolationstransformator borde väl detta begränsa sig till det som är efter transformatorn?
 
SM6GXV de SM6ENG
Hej Ulf!
Du säger att ”om man jordar utrustningen själv med ”egen” jord och låter koppla ihop den med den grön/gula tar man juridiskt över ansvaret… Inte så bra ur försäkringssynpunkt.” Jag finner detta ganska egendomligt av följande skäl.
1. Jag inser inte på vilket sätt detta försämrar elsäkerheten, snarare är det tvärtom.
2. Det är svårt att förhindra att man får anslutningar mellan den grön/gula, d.v.s. elcentralens jord, och andra ”egna jordpunkter”. I så fall måste man beakta detta vid elinstallation eftersom anslutning till jord kan ske via vattenpump, avlopp, antennsystem etc. Jag känner inte till att man gör åtgärder för att förhindra sådana jordanslutningar.
3. Det är tom så att man rekommenderar extra anslutning till ”egen jordpunkt” vid t.ex. antenninstallationer, se sidan 12 i dokumentet
http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/Full document/5182_full_document.pdf
4. Jag har för säkerhets skull även kontaktat både Elsäkerhetsverket och Svensk Elstandard , SEK och ställt frågan om det finn något förbud eller regel som säger att man inte får koppla ihop ”egna jordpunkter” med den gröngula.
Bägge instanserna säger att det inte finns något sådant förbud eller någon sådan regel. TVÄRTOM så rekommenderar man att kopplar ihop egna jordpunkter med den grön/gula eftersom detta ökar elsäkerheten genom att man får en potentialutjämning.
Ihopkoppling av jordpunkter kan dock ge upphov till vagabonderande strömmar (jordtrömmar) vilket t.ex. kan ge upphov till brum i elektronikutrustning, med detta är en helt annan fråga som handlar om funktionell jordning och inte om skyddsjordning och elsäkerhet. Om detta problem uppstår så får man skapa en så kallad "clean earth" genom att använda en isolationstransformator - enligt vad jag beskrivit i min artikel om jordning som finns på ESR hemsida.
Ur elsäkerhetssynpunkt är det olyckligt att myten om att man inte får koppla ihop jordpunkter har uppstått! Kanske har man blandat ihop korten med att man inte får ERSÄTTA skyddsjorden från elcentralen med en icke godkänd skyddsjord t.ex. genom att använda ett värmeelement som skyddsjord. Rent praktiskt så innebär myten även att vi radioamatörer inte kan ansluta våra master till egen jord för att minska skador vid åska! Om ett åsknedslag inträffar i eller närheten av en mast, som inte har en bra egen jordnin, så kommer hela strömmen att gå via koax och rotorkablar till elcentralen (om man inte hunnit lossa alla kablar)!
Ulf, om det finns någon text som motsäger vad Elsäkerhetsverket och SEK säger så skulle det vara intressant att ta del av den men jag tänker givetvis inte beakta den.
Att försäkringsbolag försöker slingra sig undan är en annan sak men kolla med ditt försäkringsbolag om det har någon invändning mot ihopkoppling av jordpunkter enligt ovan, begär att få ett skriftligt besked. Finns invändningar så rekommenderar jag att du byter försäkringsbolag.

73 de SM6ENG
 
Det finns säkert inga hinder och det är som du säger att det är bra att potentialutjämna.

Jag vet inte hur du ställde frågorna till elsäkerhetsverket, men de borde ha nämnt att förändringar
i den elektriska anläggningen som det är fråga om i det här fallet kräver elbehörighet och ska utföras av en fackman.
Det duger inte att bara ha "nödig kännedom".

M v h
Emil
 
Hej
Det behövs ingen behörighet i att sätta i en kontakt. Om du t.ex.har en mast som du jordat ordentligt (för att förbättra åskskydd) och ansluter en koax till din tranceiver vars skärm har galvanisk kontakt med masten, så får du en anslutning mellan mastens jordpunkt med skyddsjorden i elcentralen, via den gul/gröna. Tranceiverns hölje är ju ansluten till skyddsjorden. Detta bryter inte mot några regler enligt både Elsäkerhetsverket och SEK (Svensk Elstandard). Liknande problemställning kan ju t.ex. uppstå om du ansluter en bergborrmaskin för att borra efter vatten. Då kan du också få en anslutning mellan husets skyddsjord via en "jordpunkt" via borrhållet. Däremot behövs det behörighet för att införa en fast inkoppling av en annan jordpunkt till elcentralens PE-skena. Det var denna denna typ av frågor jag hade uppe med både Elsäkerhetsverket och SEK. Pudelns kärna är alltså att det inte finns något generellt förbud mot att åstadkomma en förbindelse med en egen jordpunkt och den gul/gröna. Att ge sig in i den fasta installationen är en helt annan frågoställning och möjligen kan myten ha uppstått p.g.a. att man blandat ihop dessa frågoställningar.

73 /ENG
 
Jag fick informationen från den elinstallatör som min arbetsgivare använder.

Skall vidarebefodra ENG's information för att reda ut begreppen...

Att det inte är några problem (förutom vagabonderande strömmar) vet jag, men jag vill ha utrett hur det fungerar rent ansvarsmässigt. Detta å arbetsgivarens vägnar...
 
På nya anläggningar skall det finnas en potentialutjämningskena
i anslutning till el centralen som man kan ansluta ex vattenledning, armering etc.
Där skulle man kunna ansluta sin antennjord.
 
Hej
Däremot behövs det behörighet för att införa en fast inkoppling av en annan jordpunkt till elcentralens PE-skena.

Det var just detta jag trodde du menade när du ville ansluta din jord därav min kommentar.

Som metric skriver i nyare anläggningar finns det en potentialutjämningsskena som kan vara lämplig att använda.
 
Last edited:
Back
Top