NanoVNA-H USB kommunikation med PC

ulf.raaf

Member
Hej, har just startat med NanoVNA, inköpt hos Amazon.
Den fungerar som den ska, så långt jag provat. Men den kopplar inte upp sig eller visas i PC (Win11) enhetshanteraren.
Jag har "scannat" nätet och följt alla råd men nix, den envisas att inte visa sig. Kan givetvis då inte heller uppdatera med ny firware.
En på nätet gav upp och sa att han ska börja tälja trägubber istället. Eftersom jag inte vill tälja trägubbar, så frågar jag här på forum, vad göra.

73 de Ulf /SM5LTG
 
Hej, har just startat med NanoVNA, inköpt hos Amazon.
Den fungerar som den ska, så långt jag provat. Men den kopplar inte upp sig eller visas i PC (Win11) enhetshanteraren.
Jag har "scannat" nätet och följt alla råd men nix, den envisas att inte visa sig. Kan givetvis då inte heller uppdatera med ny firware.
En på nätet gav upp och sa att han ska börja tälja trägubber istället. Eftersom jag inte vill tälja trägubbar, så frågar jag här på forum, vad göra.

73 de Ulf /SM5LTG
Jag har en NanoVNA-H4, om jag inte missminner mig så använder den en serieport i drift.
När man skall ladda firmware så används en DFU driver från STM.
Samma driver används för diverse DMR radioapparater.

Iofs kan man ladda ner dfuse från STM men vi har extraherat drivrutinerna från det paketet för Opengd77 bruk.
Windows 10 drivern därifrån funkar bra under Windows 11


Är det i normal mode eller dfu mode du har problem?

Kolla i device manager vad som händer när du sätter din Nanovna i DFU mode
 
Jag har en NanoVNA-H4, om jag inte missminner mig så använder den en serieport i drift.
När man skall ladda firmware så används en DFU driver från STM.
Samma driver används för diverse DMR radioapparater.

Iofs kan man ladda ner dfuse från STM men vi har extraherat drivrutinerna från det paketet för Opengd77 bruk.
Windows 10 drivern därifrån funkar bra under Windows 11


Är det i normal mode eller dfu mode du har problem?
Jag
Kolla i device manager vad som händer när du sätter din Nanovna i DFU mode
Tack för svaret, har satt den i dfu mode och försökt med program att ladda ner, men nix.
Ska nu prova med ditt förslag.

Jag har inte hittat USB serial chip, men Stm32 chippet har Rx och Tx framdraget till plint på PCB, men tror inte firmwave 1.1 skickar ut något där, ska kolla senare.
73 / Ulf
 
Tack för svaret, har satt den i dfu mode och försökt med program att ladda ner, men nix.
Ska nu prova med ditt förslag.

Jag har inte hittat USB serial chip, men Stm32 chippet har Rx och Tx framdraget till plint på PCB, men tror inte firmwave 1.1 skickar ut något där, ska kolla senare.
73 / Ulf
Nu har jag provat med allt, även på min win7 dator, men nix.
Troligen så är den från Amazon köpta NanoVNA, ej fungerande på USB DFU mode.
Så nu är den bara användbar som fristående instrument.

Tack för din hjälp.
73 SM5LTG / Ulf
 
Nu har jag provat med allt, även på min win7 dator, men nix.
Troligen så är den från Amazon köpta NanoVNA, ej fungerande på USB DFU mode.
Så nu är den bara användbar som fristående instrument.

Tack för din hjälp.
73 SM5LTG / Ulf
Funkar USB kopplingen när du kör den som vanligt ?

Det lär finnas USB kablar som bara har +5V och inga datasignaler i kontakten.

Har du någon länk till den på amazon ?

På äldre NanoVNA som har 2.8" skärm måste man tydligen koppla ihop Vdd och Boot0 på kretskortet eller gå via ett menyval:
Short circuit VDD and BOOT0 on the PCB, connect the computer and then turn on the power to enter DFU mode.
Or
If the 2.8" NanoVNA-H firmware version is higher than 0.2, you can use the menu "CONFIG→DFU→RESET AND ENTER DFU" to enter the update mode.

Kollade min NanoVNA-H4 mot Windows 11 nu och normalt skall den komma upp som ett COM device, COM7 i mitt fall.

1721990768120.png

För att starta i DFU mode så trycker jag ner meny hjulet och startar den med on/off knappen
1721990871993.png
 
...Det finns i alla fall modernare USB-kablar konfigurerade/bestyckade för intelligenta laddare
men som INTE har med signaler för dataöverföring, något som kan "upplevas" irriterande
när den enhet man försöker kommunicera med tar laddning men i övrigt vägrar prata
med värden...
 
SM6GXV,s inlägg ovan är väldigt bra att tänka på, det har jag nämligen själv varit med om. "Billigare" China crap som laddas med USB levereras ibland med USB kabel som endast har två trådar i kabeln, 5V + & -, försöker man använda dessa för data eller snabbladdning fungerar det inte pga avsaknad av D+ och D- trådarna.

83oKl.png
 
SM6GXV,s inlägg ovan är väldigt bra att tänka på, det har jag nämligen själv varit med om. "Billigare" China crap som laddas med USB levereras ibland med USB kabel som endast har två trådar i kabeln, 5V + & -, försöker man använda dessa för data eller snabbladdning fungerar det inte pga avsaknad av D+ och D- trådarna.

View attachment 12264
Tack för alla förslag. Testat flera olika usb-kablar och olika sätt att reset för att hamna i dfu mode. Men nix, börjar tro att det är fel på nanovna.

Har handlat ett par gånger från Amazon och bla. fick ic-kretsar som levererades i vanlig plastpåse i en papplåda utan skydds-embalege, vilket hade resulterade i att ingen krets fungerade ”ESD”.
En annat köp av böcker som levererades i två papplådor oxo utan skydds-embalege, vilket resulterade att böckerna var kantstötta.
En tredje gång reklamerade jag, men fick till svar att jag handlat på Amaxon USA och var tvungen att vända mig dit.
73 de Ulf
 
Tack för alla förslag. Testat flera olika usb-kablar och olika sätt att reset för att hamna i dfu mode. Men nix, börjar tro att det är fel på nanovna.

Har handlat ett par gånger från Amazon och bla. fick ic-kretsar som levererades i vanlig plastpåse i en papplåda utan skydds-embalege, vilket hade resulterade i att ingen krets fungerade ”ESD”.
En annat köp av böcker som levererades i två papplådor oxo utan skydds-embalege, vilket resulterade att böckerna var kantstötta.
En tredje gång reklamerade jag, men fick till svar att jag handlat på Amaxon USA och var tvungen att vända mig dit.
73 de Ulf
Tycker du skall kontakta säljaren och Amazon.
Att inte kunna uppdatera och styra den från en dator är inte bra.
 
Äkta vara eller pirat...?!?!?!?

 
Hej alla,

Har fått kontakt på com4, det var ett antal usb kablar bara för laddning. Testade på min Samzung Ae20 alla kablar, har nu markerat "bara laddning" på vissa.

Så slutsatsen är SBS (Skit Bakom Spakarna).

Jag få tacka alla som har engagerad sig och kommit med kloka råd som löste problemet.

73 de Ulf
 
Hej alla,

Har fått kontakt på com4, det var ett antal usb kablar bara för laddning. Testade på min Samzung Ae20 alla kablar, har nu markerat "bara laddning" på vissa.

Så slutsatsen är SBS (Skit Bakom Spakarna).

Jag få tacka alla som har engagerad sig och kommit med kloka råd som löste problemet.

73 de Ulf
Mycket bra att det löste sig !!
 
Back
Top