Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det håller jag inte alls med om. Trafikmetoderna var det lilla problemet. Det stora problemet var att få folk utan rutin att ta emot och sända under stress och i störande miljöer och ställa in utrustning. Vi var tre amatörer med många års erfarenhet på en radiobuss och några stycken nybörjare och det var en himmelsvid skillnad hur vi klarade av ett samband jämfört med dessa.Det var sådant som vi fick klart för oss i det militära. Radioamatörerna hade inte något att bidra med. Istället krävdes extra resurser för att få dem att rätta in sig i ledet och lära sig de militära trafikmetoderna och enbart öva dessa och inga andra hemmagjorda.
Nog helt riktigt när det gäller telegrafi på 60- och 70-talen. Vi var två drivna radioamatörer 1971/72 i min Ra 620 buss med god KV-vana och en telegrafist som bara lärt sig morse i lektionssalen på S2. Han hade väldiga problem med att hantera mottagaren och det gick ganska knackigt att ta emot pga störningar m m.Vi var tre amatörer med många års erfarenhet på en radiobuss och några stycken nybörjare och det var en himmelsvid skillnad hur vi klarade av ett samband jämfört med dessa.
Se till att ha värme, mat, vatten och batteri till radion hemma för minst en vecka.
Detta kanske inte skulle vara nåt som kräver en massa frivilliga radioamatörer, men att det finns olika sätt att angripa en "krissituation" är väl rätt klart...
För att upprepa mig något så är detta precis vad det handlar om.Men jag tror att misstaget som många gör är att per automatik höja upp hela gruppen "radioamatörer" till skyarna som unika med speciella egenskaper och kompetenser men som de betraktat som grupp tyvärr inte har i verkligheten. Helt klart är emellertid att det bland gruppen radioamatörer finns duktigt folk med många olika typer av expertkompetens precis som det finns inom andra intressegrupper som sysslar med annat än amatörradio som hobby.
Jag skulle vilja ställa frågan: Vad kan vi lära oss av Ukraina?
Där finns ju faktiskt någon form av facit. Det lilla jag vet är att Starlink har spelat en mycket stor roll. Och om man under Bosnienkriget för 30 år sen fick rapporter i nyheterna från radioamatörer via HF och från journalister via satellittelefon så ser vi idag mobilfilmer från enskilda soldater och privatpersoner.
Det här är ett mycket förbisett problem.Tämligen tydligt är att de chefer som skall stödjas av ett ev. krissamband inte förstår hur liten informationsmängd som kan överföras via det som kan erbjudas, dessutom har dessa chefer vanligtvis ingen kunskap om hur den mycket begränsade information som finns kring skall hanteras och väljas ut, vad som är viktigast och vad som kan vänta etc.