Noll SWR, men inget i antennen

SM5FLM

Well-Known Member
Jag har en antenn-tuner MFJ-971 (Se pdf: http://www.google.se/url?sa=t&sourc...Hvpoaek67Sj0kHbeg&sig2=-9xc2hr1zYx2ueL9CoZWTA) för att stämma av en dipol som jag har inomhus på vinden. Det här den enda antennen jag har för tillfället, så använder den till alla band. I tunern finns också en inbyggd SWR-meter.

På 80m har jag ett konstigt fenomen. Vid vissa inställningar på tunern är SWR noll, men det verkar inte gå ut någon effekt till antennen. Jag har hört talas om detta fenom tidigare, men det första gången jag råkar ur för det själv.

Vad är förklaringen på att tunern "suger upp" all effekt?
Fungerar den som serieresonskrets mot jord kanske?
 
Förhållandet noll finns inte. Jag förmodar du menar ståendevågförhållandet 1, eller ingen reflekterad effekt.
Försök hitta en annnan inställnig på avstämmaren, ofta finns ju en grundinställningsmall i manualen.
Ställ annars de båda vridkondingarna i mitten, eller med mer än halv kapaitans på 3,7 MHz och lyssna till max brus med omkopplaren, utgå från dettra och trimma med 10 Watt.
 
Förhållandet noll finns inte. Jag förmodar du menar ståendevågförhållandet 1, eller ingen reflekterad effekt.
Jo det var så jag menade, men jag uttryckte mig otydligt.

Jag har nu lyckats hittat den rätta inställningen, men problem var/är att jag till att börja med hade en felaktig inställning där SWR var 1:1.

Kanske skulle man ha en HF-voltmeter på utgången från matchboxen?
eller kanske en HF-strömmeter?
Då borde man kunna se i fall man har hittat rätt inställning?
 
En bra metod (som SM4FPD nämner) brukar vara att först ställa in för max brus. Då hamnar man i närheten av rätt inställning och kan enkelt finjustera för bästa SWR.
 
Ok, nu när jag vet att det går att stämma av fel, kommer jag vara mer noggrann.

men frågan kvarstår:
Varför kan man få felaktiga inställningar där SWR-instrument indikera OK?
Vad är det som händer tekniskt/elektriskt?
 
Detta beror på att man kan åstadkomma inställningar där nästan all inmatad effekt förbrukas i induktansens förluster. Ifall kopplingskondensatorn till antennen är inställd på minimikapacitans
när antennimpedansens belopp är lågt så uppstår detta fall.

Det här är betecknande för alla anpassningsnät där man kan välja kopplingsgrad till lasten och resonansfrekvens oberoende av varandra.

Om man matar in stora effekter under sådana förhållanden riskerar induktansen att smälta, eller det blir överslag i vridkondensatorerna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har sett en del avstämmare med uppbrända spolar, så som AOM skriver. Även om ägaren kräver garanti är det ändå viktigt att det inte sker igen och han får en omgång i hur man gör.....eller kan göra.

Vi talar om avstämmare med T koppling nu.

Det kan vara en god ide att lära sig vridkondensatorernas läge relativt skalan, Ofta finns en skala från 0 - 10 på vridkondingarna, öppna avastämmaren och se vid vilken siffra vridkondingen har max kapacitans.
Används sedan mittläget som en sorts referens vid början av avstämningen, på exvi 10 -14 MHz.
Vid 1,6 MHz blir grundinställningen c:a 80 procent av max kapacistans, och vid 21 - 28 MHz 10 - 20 procent av max kap.
Koppla aldrig om induktansen med effekt på, möjligen med max 10 watt, omkopplaren ger annars ljusbåge och brinner upp. efterhand som den refelkterade effekten minskar kan man dra upp effekten.

Med för hög effekt kommer sändarens SWR och överströmskyddskydd att börja reglera vilket försvårar avstämningen.

Avstämmningen blir ofta mycket olika per band, visa bnd blir intällningen mycket kritiskt och andra frekvenser mycekt bred. Detta gör att många tycker det är "konstigt" att använda antennavstämmare.

Med för mycekt HF i chassit, dvs obalans i antennen, kan SWR bryggans dioder gå hädan och den visar precis vad som helst. Det blir omöjligt att stämma av och SWR mätaren i riggen visar något annat än mätaren i avstämmaren.
I värsta fall även dioderna i riggen och man har då två opålitliga mätare.
Ge dioder är bra att ha jag brukar föreslå att n hamstar sådana, för detta ändamål.

Att göra sig en tabell på avstämningen per frekvenes är en bra hjälp.
 
Det blev en intressant diskussion tack vare Markkus problemställning. Jag har aldrig upplevt någon sådan effekt med min hembyggda tuner som är av typen Pi-filter. Vad är orsaken till att jag missat den upplevelsen? Förekommer det inte i den typen av tuners eller är det specifikt för en viss kombination av antenn och antennfilter?
/Ingvar
 
Ingvar, skälet är att det nog är mycket sällsynt att man "råkar hitta" en avstämning som absorberar hela effekten istället för att den går ut i antenn.
Jag har sett det en enda gång själv, och är därför beredd på saken, och vet oxo att det inte är tomt snack.. Att hitta en sådan avstämning om man söker är nog oxo svårt. det skall till en speciell antenn och otur, eller "tur".
Jag vet oxo att det finns fall där det är mycket svårt att hitta avstämningen.
Jag upplever heller inte att det finns i en Z-match som jag körde länge med.
 
Jag lyckades också med detta igår på 80m. har en Yaesu FT-817 med MFJ-901 avstämmningsenhet och SLA-817 slutsteg.

Antennen är en Diamond med spolar o grejjer.. Tunern sitter mellan riggen och steget och hux flux hade jag rattat in så SWR låg på 1 och uteffektmätaren i steget stod på NOLL...

Trodde jag stekt steget eller nåt först :( Men efter koll på andra band så funkade allt perfekt..
 
Vid den felaktiga inställning indikerade min antenntuner att det var uteffekt (och noll tillbaka), vilket således inte var korrekt om man menar min antenn.

Därför har jag börjat fundera på att bygga någon typ av uteffektmätare som verkligen visar att det går ut effekt till antennen. Är det någon som har något tips?
 
Jag vart nog lite otydlig där. ;)

riggen pytsade ut sina 5w med 1:1 SWR men sedan åt tunern upp sändningen för steget gav noll ut till antennen.

Så kort sagt funkade tunern som "dummyload" då :)
 
Jag vart nog lite otydlig där. ;)

riggen pytsade ut sina 5w med 1:1 SWR men sedan åt tunern upp sändningen för steget gav noll ut till antennen.

Så kort sagt funkade tunern som "dummyload" då :)

Normalt sett har man väl aldrig en antenntuner inkopplad och aktiv mellan en sändare och externt slutsteg, utan tuner ansluts ytterst mellan steget och antennen, förutsatt att tunern klarar de höga effekter som steget kan leverera och kan uppstå i tunern beroende på olika faktorer.

Sen finns det transceivrar med inbyggd autotuner, som givetvis ska vara avstängd eller satt i passivt läge när man använder ett externt steg.
 
Last edited:
Som jag fick det förklarat för mig så skiter steget i vad det är för impedans i antennen bara det är samma in från riggen, eller tunern i detta fallet så det ska enligt min gode vän fungera.. :eek:

Funkar klockrent på alla andra banden utom just 80m, 160m har jag tyvärr inte antenn till :(
 
För att vara säker på att det går ut effekt i antennen så ska man kunna mäta antennströmmen.

Förr gjorde man det genom att sätta ett termokorsinstrument i serie med antenntråden.
Numera är det strömtransformatorer som gäller.

Ett problem med detta uppstår när antennimpedansen blir mycket hög, och strömmen motsvarande låg.

Då ger ett HF-ströminstrument ett litet utslag som kan vara svårt att se,
och då kan man ha en glimlampa ansluten till antenntråden med en pol.
HF-spänningen kommer att kunna tända lampan, och man kan justera till maximalt ljus.

Man kan också kombinera metoderna, och även koppla en liten ficklampslampa (2 V 60 mA) över ett kort stycke av antenntråden (10 - 20 cm). Då kommer en liten del av antennströmmen att flyta genom lampan och ljusstyrkan blir beroende av antennströmmen.

Genom att justera "tunerns" inställningar till maximalt ljus i både ficklampslampan och glimlampan så har man ställt in maximal uteffekt i antennen.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hur passar glimlampemetoden med QRP?

På Conrad finns en glimlampa (Glimlampa),
men den har en effekt på 4 watt, vilket inte är väl så bra om man kör QRP?

Beroende på SWR kanske man kan få lampan att tända med QRP,
men vad händer sedan? För glimplampans resistans minskar ju kraftigt då den tänds.
 
"Grejen" med glimlampan är att ansluta den med bara en anslutning, då kommer kapacitansen till omvärlden att reglera strömmen och därmed effekten.
Den glimlampa som jag har använt för sådant är en utan förkopplingsmotstånd, Elfa 33-666-06.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Antennen är en Diamond med spolar o grejjer.. Tunern sitter mellan riggen och steget och hux flux hade jag rattat in så SWR låg på 1 och uteffektmätaren i steget stod på NOLL...

Som jag fick det förklarat för mig så skiter steget i vad det är för impedans i antennen bara det är samma in från riggen, eller tunern i detta fallet så det ska enligt min gode vän fungera.. :eek:
Funkar klockrent på alla andra banden utom just 80m, 160m har jag tyvärr inte antenn till :(

Ju större missanpassningen är mellan slutsteg o antenn, desto mindre effekt får du ut i antennen. :eek:

Vad händer om du kopplar det i rätt ordning?
 
Last edited:
Problemet är att denna Tuner tydligen inte ska tåla så mkt effekt som steget ger.. Steget ska ge 150 W och heter SLA-817, det steg mobinet rekommenderar till FT-817 och Tunern är en gammal MFJ-901.
 
Back
Top