Anders SM7VRZ
Well-Known Member
Vad som är nostalgi är förmodligen ganska relativt. Med risk för att bli insorterad i facket "plast-radioamatör" så är nostalgi för mig att sitta i det gröna skenet av displayen på en IC-735 och lyssna runt på amatör, flyg och marinbanden på HF. Då man bara var 11-12 de första gångerna hittade man många mystiska signaler och konstigt prat. Speciellt spännande var 11253kHz USB med någon konstig röst som tycktes räkna upp städer med massa konstiga beteckningar osv. Det blev mången sen kväll/natt under JOTA varje år när man fick chansen att lyssna runt. I nästan fem år var JOTA aktiviteten i den lokala scoutkåren i Bengtsfors årets höjdpunkt, till och med bättre än julafton!
Ytterligare ett inslag av nostalgi blev det tidigare i år då jag fick tag på ett Kantronics KAM+ modem. En pryl som man bara kunde drömma om att få äga när man började med hobbyn. Nu blev den min för några hundralappar och en USB-dongel för RS232 fick inköpas för att överhuvudtaget kunna använda den. Idag är den ganska osmidig och föråldrad, för vem vill sitta och knacka kommandorad när det finns fina grafiska gränssnitt i Windows?
//Anders
Ytterligare ett inslag av nostalgi blev det tidigare i år då jag fick tag på ett Kantronics KAM+ modem. En pryl som man bara kunde drömma om att få äga när man började med hobbyn. Nu blev den min för några hundralappar och en USB-dongel för RS232 fick inköpas för att överhuvudtaget kunna använda den. Idag är den ganska osmidig och föråldrad, för vem vill sitta och knacka kommandorad när det finns fina grafiska gränssnitt i Windows?
//Anders