Nostalgi

Vad som är nostalgi är förmodligen ganska relativt. Med risk för att bli insorterad i facket "plast-radioamatör" så är nostalgi för mig att sitta i det gröna skenet av displayen på en IC-735 och lyssna runt på amatör, flyg och marinbanden på HF. Då man bara var 11-12 de första gångerna hittade man många mystiska signaler och konstigt prat. Speciellt spännande var 11253kHz USB med någon konstig röst som tycktes räkna upp städer med massa konstiga beteckningar osv. :) Det blev mången sen kväll/natt under JOTA varje år när man fick chansen att lyssna runt. I nästan fem år var JOTA aktiviteten i den lokala scoutkåren i Bengtsfors årets höjdpunkt, till och med bättre än julafton!

Ytterligare ett inslag av nostalgi blev det tidigare i år då jag fick tag på ett Kantronics KAM+ modem. En pryl som man bara kunde drömma om att få äga när man började med hobbyn. Nu blev den min för några hundralappar och en USB-dongel för RS232 fick inköpas för att överhuvudtaget kunna använda den. Idag är den ganska osmidig och föråldrad, för vem vill sitta och knacka kommandorad när det finns fina grafiska gränssnitt i Windows? ;)

//Anders
 
Då man bara var 11-12 de första gångerna hittade man många mystiska signaler och konstigt prat. Speciellt spännande var 11253kHz USB med någon konstig röst som tycktes räkna upp städer med massa konstiga beteckningar osv

Du är tydligen yngre än min minnesbild...

RAF Volmet flyttade från 11200 kHz till 11253 kHz under mitten av 90-talet.
11200 var lätt att komma ihåg, och det var bekvämt att prova att mottagare och antenner fungerade med denna frekvens.

När man kopplade ur "fjärrläget" på en fjärrmanövrerad SRT CR300 var det mer regel än undantag att 11200 var den lokalt inställda frekvensen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
AOM, möjligt att det var 11200 jag hörde den först. Vet iallafall att det var RAF Volmet och att man senare hittade Shannon på 8, 3 och 5MHz.
Både Shannon och RAF Volmet använde jag ganska flitigt som referensstation för att kontrollera antenn och mottagning när man gjorde fartygsinstallationer för MF/HF runt om i Europa många år senare.
Ja nu var det ju några år sen sist vi träffades. Är 70-talist, senare halvan av den. ;)

När du väl nämner SRT så får jag villigt erkänna att det finns en plats även för dessa i min "nostalgihörna". Min före detta arbetsplats hade en liten hörna med diverse SRT mottagare monterade i stativ som avinstallerats från diverse handelsfartyg. Man kunde lätt spendera några timmar framför mottagarna och bara lyssna och jämföra. :)

//Anders
 
Back
Top