Nu har masterna i Hörby trillat

Trådantennerna blir jag inte så upprörd över, det e ju bara mast och tråd men loggperiodaren känns ju korkat att bara köra i backen!
Kunde inte någon radioamatör fått komma och hämta den.
 
Last edited:
För lite drygt ett halvår sen satt jag i en bil och väntade på att få köra över gränsen från Moldavien in i Rumänien. Jag lyssnade på senaste nytt om valresultatet från Sverige tack vare dessa antenner i Hörby. Mobilt bredband är inget alternativ i såna situationer så under nästa resa blir man väl utan nyheter... Mycket tråkigt.
Mycket tråkigt också att det ska behöva gå så fort. I dagens bolagiserade Sverige tänker man bara på nästa kvartalsrapport, och det är klart, då är ju en oanvänd radiostation en belastning.
 
För de om är intresserad finns här en dokumentärfilm från 2006 om Hörby & Sölvesborg gjord av Kjell "Kelly" Lindman 5B4AIT. I filmen medverkar även framlidne Håkan Widenstedt som sorgligt nog hastigt avled av en hjärtinfarkt i samband med demonteringsarbetena av gardinantennerna 21 mars i år. Vila i frid, Håkan "X-fielder" Widenstedt. :(

Håkan var chefsingenjör vid både Hörby och Sölvesborg.

http://www.hamsphere.com/rshw/
 
Vi behöver tingen för att minnas. Vad skulle vi minnas av det nära förflutna om inte tingen påminde oss? Samtidsarkeologin studerar hur det fysiska kulturarvet är viktigt på fler sätt än som kunskapsobjekt.
//QRP
 
Last edited:
Man måste ju se till att det blir så dyrt att återuppta sändningarna, att ingen får för sig att riva upp beslutet, om det blir uppenbart hur oövertänkt det var! Ett tyvärr inte unikt förfaringssätt.

Ett direkt och tyvärr också logiskt motiv är säkert att undvika framtida underhållskostnader om antennerna skulle förbli outnyttjade, bl.a. så att ingen riskerar att få delar av konstruktionen i huvudet eller, ve och fasa, på bilen. Litet tillspetsat kan man undra varför ingen ännu har dristat sig framföra samma typ av argument mot Ale Stenar, för att inte tala om Stonehenge. Man har ju försökt med både bildlig och fysisk eldgivning mot Nimis på Kullaberg...

/ Göstha
 
Den där filmen som -VPU pekade på är synnerligen sevärd.
Tack för tipset, Christian!

73,
Rolf
SM5MX
 
Jag blev uppring av en sändareamatör i Stockholms-området som inte hade en aning om RSI:s beslut. Det hade gjort honom upprörd. Han fick reda på detta genom artikeln i senaste QTC. Nu har han gjort slag i saken och kontaktat en riksdagsledamot med inriktning på kultur och media. Denne riksdagsledamot ska göra vad han kan för KV/MV-sändningar ska finnas med i nästa koncentionstillstånd för SR som ska omförhandlas nästa år och träda i kraft 2013. Det kanske inte skadar att kontakta fler riksdagsledamöter för att påverka? Att klaga till SR är som att klaga mot en betongmur. Det ger inget mer än att man tröttnar snabbt.
 
Hej!

He he he, ja det skulle allt se ut de... bli tvungen att bygga nya HF-sändare.

Alternativt läge för lokal MV? Här i Thn hade man visst en ST-150 som brummade hemtrevligt på tiden det begav sig.
 
Back
Top