Ny Amatör

sorenalsmo

New Member
Hej allihop, sent omsider har jag hoppat in i amatörsändarnas glada skara. Jag är 59 år, börjar ledsna på jobbet och ser fram mot nya spännande erfarenheter.
Inom radio har jag lite av varje - gjorde 1967 lumpen vid KA1 i Waxholm som signalist och fick där lära mig blinka och knacka morse, hantera telefax och släpa på tung 3-wattare. Har seglarintresse och har tagit certifikat för vhf och hf där.
Jobbat har jag framför allt med datorer och automation. Favoritämnet på teknis var reglerteknik och nu har jag tagit upp det som hobby. Hustrun kommer nog att bli galen över alla ljudstyrda manicker som skenar vid minsta hostning osv osv. Men det är festligt att pula med.
För ett par veckor sedan var det dags att utvidga reviren. Jag tog ham-licens och har köpt en begagnad ICOM 706 med antennavstämmare. Jag är road av radiokommunikation med dator- och båt-anknytning och tänkte som glad pensionär glida fram i en lekstuga av elektronik.
Just nu behöver jag lösa kopplingen mellan dator och 706a, fixa ett modem för rimligare engar än vad pactor vill ha. Och träna på med nyvakna elektronikintresset.
Vi hörs!
Sören
 
Back
Top