Ny antenn-tanke

Men om jag nu har en automatisk avstämmare uppe på taket så har jag väl inget behov att dra ner stege/bandkabel för avstämning ner vid radion.
Korrekt.

Koax plus automat tuner ger minimala förluster i matarledningen.
Ett annat sätt är att sätta tunern vid radion och istället kör med bandkabel som får hög stående våg men pga av dess låga förluster så spelar det mindre roll.

Same-same but different.
 
Vill du veta mer om magnetic loop, gå in på min hemsida sm5mek.se fliken antenner-övriga antenner-magnetic loop, här har jag samlat en hel del om dessa antenner.
MEKen.
 
FPG de APQ.
Hej igen. Jag är lika envis som BDZ och tycker öppen feederstege som stäms av med en balanserad matchbox nere vid shacket är bästa lösningen.
Man kan tillverka en liten "söt stege" genom att trä på små "plastmuffar" på en lämplig dubbelledare av cu. Dessa plastmuffar används inne i el-stickproppar för att förankra tvåledaren. Jag provade att trä på ett antal muffar på 1,5 mm cu lacktråd, se bilden. Muffarna kan fixeras med smältlim eller superlim. Avståndet mellan trådarna blev c:a 7,5 mm och en sådan "bandkabel" får en impedans runt 270-ohm. Med tanke på stuprännan bör denna feeder hålla sig minst 75 mm från rännan (7,5mm x 10) - ett villkor som kanske inte är så svårt att uppfylla. Impedansen på bandkabeln är av underordnad betydelse eftersom du anpassar nederändan av feedern vid TX.
Ett lämpligt vinterprojekt istället för att riskera livet på ett snö och istäckt halt tak.
Den egna initiativförmågan och fantasin är det bästa verktyg vi radioamatörer har!

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • Stege.jpg
    Stege.jpg
    94,2 KB · Views: 258
Last edited:
Det löste sig av sig själv, tråden till lw gick av.Det gav mig tillfälle att prova med något nytt.

Det blev en loop 18 x 44 meter dvs en omkrets på 122 meter.
Det verkar som den automatiska tunern på taket har lättare att stämma av loopen än lw.
Nu är ju ena ledaren ansluten till lw-ingången på SG230 och den andra till jorden, frågan är, skall man stoppa in en 1:1 balun?

Subjektivt så känns det som att loopen är lite tystare och hör lite bättre

En fördel är att jag nu kan ta bort det motviktnät som jag haft till lw och listigt påbörja på en vertikal.
Börja med ex. 5 meter och sakta men säkert låta den stiga mot himmeln, så omgivningen vänjer sig utan att lägga märke till.

Ersätter det gamla nätet med nya radialer och planerar att införskaffa en extra aut. avstämmare för vertikalen.

Nya koaxialer är på bordet för att ersätta den gamla och tänkta att smygas upp bakom stuprör till omgivningens fromma.

All dc-matning till avstämmarna kommer att ske genom koaxarna via bias-tee.

En koaxloop tjänstgör för tillfället i radiorummet, förtjänstfullt! Förvånande att man hör mycket med den trots sin placering.
Denna skall under våren få en plats på taket.
 
Ja Roland, det är en oavstämd loop med den tidigare refererade bredbandförstärkaren.

Nu när jag drar om kablaget till taket skall jag försöka bifoga en skärmad treledare till en kommande liten rotor!
 
Back
Top