Ny antennfråga

RM2D

Well-Known Member
Som nybliven ägare till en MFJ 16xx mobilantenn (cirka 2.4 meter hög) undrar jag om det spelar stor roll om magnetfoten står mitt på taket, eller mitt på bakluckan... Idealt må vara mitt på taket, men viadukterna är inte alltid i den höjd man önskar dem att vara.

Med tanke på att vare sig bakluckan eller taket som sådant inte är på något sätt ett idealt jordplan, kanske skillnaden är obetydlig?

Synpunkter eller faktabelägg i endera riktningen önskas.

73 de RM2D/M
 
Bakluckan på en sedan hänger väl i gångjärn, hur bra kontakt får man med resten av chassiet?
 
Ny antennfråga

Hej!
Jordningen till chassit är viktig har jag märkt. Speciellt på 80 meter. Kör med kraftig magnetfot. En kort jordledare är viktigare än placering på taket. Tror att du kan åstadkomma kort jordledare, utan att förstöra lacken, genom montage på dragkroken och luta något bakåt
 
Bakluckan på en sedan hänger väl i gångjärn, hur bra kontakt får man med resten av chassiet?

Min tanke oxo.

Första tanken är att sätta allt på taket, men måste kolla litet med viadukternas höjd mellan kontoret och stugan...

Tror ryska trafikpoliserna som står med 5 km mellanrum "kommer älska min antenn". Man gör normalt sett allt för att "inte sticka ut"... men vad att göra om man är radioamatör?
 
Last edited:
Min tanke oxo.

Första tanken är att sätta allt på taket, men måste kolla litet med viadukternas höjd mellan kontoret och stugan...

Tror ryska trafikpoliserna som står med 5 km mellanrum "kommer älska min antenn". Man gör normalt sett allt för att "inte sticka ut"... men vad att göra om man är radioamatör?

Kör du också med en sån där festlig kamera i bilen som fyller YouTube med filmer på rysk trafik?

Du får väl sätta en inne i bilen och filma poliserna som stoppar dig på grund av antennen och samla ihop till en egen långfilm :D
 
Kör du också med en sån där festlig kamera i bilen som fyller YouTube med filmer på rysk trafik?

Du får väl sätta en inne i bilen och filma poliserna som stoppar dig på grund av antennen och samla ihop till en egen långfilm :D

Jajemen... sådan kamera installerad sedan ett halvår tillbaka :) Mycket dråpliga situationer redan inspelade. Tur mikrofonen är dålig så man inte hör svordomarna inne i kabinen...
 
Back
Top