Ny del i forumet?

SM0UAN

Well-Known Member
Det finns en tendens att vissa trådar expanderar i form av "kommentarsgrenar", som inte alltid följer trådskaparens grundtanke. Intressanta, men måhända inte helt konstruktiva, om TS har ställt en praktisk fråga, eller vill bygga en projekttråd.

Skulle det inte vara möjligt att skapa en avdelning för "utsvävningar", som annars plottrar bort sådana trådar? En sorts "utsvävningsvrå" eller "filosofiskt hörn", där man kan gå vidare i spin-off-träsket utan att störa den ursprungliga TS. Jag är säker på att jag inte är ensam skyldig till att "spåra ur", men ibland är det inte helt oväsentligt att få kommentera kommentarer, och då skulle det vara bra med en yta för sådana trådar. Det behöver ju inte bli ett /dev/null, där allt försvinner, utan det skulle vara som normala trådar, fast utan att det finns ett krav att strängt hålla sig till ämnet som en ursprunglig TS har satt upp.

Det är inget problem att skapa något sådant. Vad ska det heta? Utsvävning låter lite "odefinierat" :)

Vi skapade ett "område" som heter radiohistoria för just radiohistoria men det verkar ändå som att det läcker in i väldigt många andra trådar.
Så slutsatsen är att det är inte helt trivialt att få gott folk att skriva där det kanske egentligen "hör hemma" så att säga.

Det är inte alltid helt lätt att flytta inlägg heller för att man på sätt lätt trasar sönder trådar, (även om vi admins kanske skulle vara lite mer trafikpoliser än vad vi är, så vill vi ogärna göra sådana sysslor om vi inte måste).

Det är hur som helst en delikat fråga.

Ja en tråd kan vilken användare som helst skapa. Men ett område på forumet.... eller en nod som heter på forumspråk måste vi admins skapa. Sen kan man fundera på varför det heter nod, men det är en helt annan filosofisk fråga. :)

Tack för svar! Jag tänkte att det skulle kunna vara en "avdelning" snarare än en tråd... Om exvis någon lägger upp en projekttråd (i en lämplig avdelning för sådana) och det i denna tråd uppstår en diskussion om hur skyddsjordning tillämpats i bostäder i historiskt perspektiv, så kunde man ha en avdelning där de som faktiskt vill köra den diskussionen i botten kan göra det i en egen tråd. Detta ämne är ju inte specifikt för amatörradio, men har kanske ett perifert intresse, och kan måhända även vara allmänbildande. Avdelningen kunde såklart heta nåt bättre än "Utsvävningar", men det är svårt att sätta en etikett. "Spin-off" kanske... Som en rökruta... man inser att man håller på att glida iväg, och kan inbjuda andra att ta ett bloss i utsvävningsnoden (se ovan...).

Jag tycker nog inte problemet verkar vara så stort, alternativt att problemet med hur det ska varas polis över det hela nog snart blir större...

Detta är ju ändå ett (för oss vanliga användare kostnadsfritt) publikt diskussionsforum. Om jag ställer en fråga och får tio svar, hälften bra och hälften strunt, så har jag ändå fått fem vettiga svar, återigen kostnadsfritt, av andra människor som bidrar med sin tid och kunskap. Jag hade inget när jag började tråden.

Jag behöver inte hålla med något av svaren om jag inte vill, men så är det även i verkligheten. Rena påhopp, störsändning och liknande går nog utanför detta, men dessbättre är exempel på det mycket sällsynta på detta forum, och kan nog säkert hanteras i särskild ordning som de undantagsfall de verkar vara.

(Som en allmän betraktelse kan man notera att fastställda regler för hur man "ska uppföra sig" oftast har minst verkan där behovet är som störst...)

:)

Last edited:
man inser att man håller på att glida iväg, och kan inbjuda andra att ta ett bloss i utsvävningsnoden
Du kanske menar en nod som hänger ihop med den ursprungliga tråden.
Som t.ex "HF slutsteg" och där övriga utsvävningar hamnar i "HF slutsteg övriga kommentarer"

Du kanske menar en nod som hänger ihop med den ursprungliga tråden.
Som t.ex "HF slutsteg" och där övriga utsvävningar hamnar i "HF slutsteg övriga kommentarer"

Vad skiljer en "övrig kommentar" från en vanlig kommentar? Det bör ju kunna säkerställas att de inte hamnar fel... ;)

Ingen fara, I get it.
För att vara (över)tydlig: Jag ser inga problem med detta eminenta forum. Inlägget ska ses som ett förslag till en potentiell förbättring.
Ingen fara I get it. Jättebra att få in en synpunkt eller önskan eller tanke.... det är så sällan vi får höra om sådant. Det uppskattas!

Jag blev lite medtagen av frågan så jag skapade en övriga områden... och passade på att lägga in ett område kring väder i denna, då jag själv tänker att om jag skulle leva om mitt liv skulle jag bli meteorolog (eller astronom). :)

Vad skiljer en "övrig kommentar" från en vanlig kommentar?
Nja, det blir inte lätt att skilja ut "trastugg" från en vettig kommentar.
I slutändan handlar det om att var och en håller sig till ämnet.
Disiplin är nog det vi önskar men samtidigt vill vi inte gå miste om värdefull information.
Vi får inte vara så stränga att folk inte vågar säga vad dom tycker.

Jag köpte en ny Niva 2011 (innan herr P börjat med sina avarter) och den har varit "daily driver" sedan dess. Det är visserligen lite av "nytillverkad veteranbil", och ett ständigt projekt, men jag tror knappast något annat märke skulle varit så mycket mer tillförlitligt. Frånsett att man får 3-4 Nivor för priset av en Volvo... Den har ett visst underhållningsvärde och är den enda bil jag haft, förutom en Morris minor 1954, som framkallat spontana hejarop från vilt främmande kvinnor.

Back