ny dx antenn

scanner2000

Active Member
Jag har idag en 80meters dipol 19x2 matas med stege. Vad jag vill är att köra lite mera dx. Denna antenn fungerar ju bra på 80m hör bra på 20m okså men tx ej bra. Vad kan man göra för att den skall vara bättre på 20m 15m. Jag vill ha lite olika förslag om man kan sätta flera trådar på för 20m 15m eller bygga den på annat sätt Gå att höja 4meter om det nu gör någon skillnad. Eller kanse skrota denna antenn hellt och hållet. För att istället gå på loop eller något annan antenn. Vad jag dock inte kan sätta upp är beam (har inte plast för sådan mast).
 
Bättre på DX

Ja, att höja den eller invertera den, kan du kanske prova med, det skulle jag gjort! ;)
/Ingvar

PS.
Jag missade att du inte kunde ha någon mast och då blir det kanske svårt med inverterad...
 
Last edited:
bra dx

Japp jag skall testa att höja antennen. Men vad man kan läsa på internet ser det ju ut att vara en loop i mitt fall som man skall satsa på.
En fråga som jag då har är symmetrin viktig alltså alla ben lika långa ??
För i mitt fall kommer det vara en 160m horisontell full loop 14 meter över mark matad med bandkabel.
Är det någon som har erfarenhet av dx med en sådan antenn och hur är den på andra band 20m 15m??
 
Om du vill köra DX måste du ha en låg strålningsvinkel från antennen. En dipol har lägre strålningsvinkel ju högre den är. Kommer du upp en våglängd, typ, så blir det fina låga lober.

En annan möjlighet är att använda vertikal polarisation. Du kan experimentera med att ha ena benet av dipolen vertikalt så långt det går utan att den går ner i marken. I idealfallet med ett vertikalt ben och ett horisontellt ser antennen ut som ett L och är OK för dx. Det är en ganska enkel "fix" med din befintliga antenn, att få någon del av den vertikalpolariserad.

Men sen kanske du kommit till vägs ände med dipolen. En enligt min mening bästa och enklaste användning av antenntråd är en half-square. Den är rätt okritisk i måtten men blir en en-bandare, i vart fall är det bara på ett band som loberna blir dx-mässiga. Eftersom du tydligen inte drar dig för att mata med stege (bra!) kan du använda den för andra band också, även om den inte är optimal för dessa.

Slutligen. Jag har gjort ganska omfattande experiment med vertikalpolariserad delta-loop och den har funkat väldigt bra. Gör du den för ett band så kan du även använda den med hjälp av stegematningen på andra band.

Kolla på SM5JAB så kan du läsa mer om half-squaren och delta-loopen.

Hör gärna av dig med vad du gjort och om det blev bra eller inte!

/Micke (5jab)
 
Japp jag skall testa att höja antennen. Men vad man kan läsa på internet ser det ju ut att vara en loop i mitt fall som man skall satsa på.
En fråga som jag då har är symmetrin viktig alltså alla ben lika långa ??
För i mitt fall kommer det vara en 160m horisontell full loop 14 meter över mark matad med bandkabel.
Är det någon som har erfarenhet av dx med en sådan antenn och hur är den på andra band 20m 15m??

Ja en loop på runt 163 meter ska du sätta upp om du har möjlighet. För att få bästa "DX"-egenskaper ska du göra den helt kvadratisk (symmetrisk som du skriver) så att varje sida bildar en halvvågs-dipol (ca 40 meter) och genom att du matar i mitten på en av sidorna kommer den motsatta dipolen att gå i motfas och de två dipolerna till höger och vänster kommer också att gå i motfas mot varandra så sett rakt uppifrån rymden kommer alla dipoler att fasa ut varandra och antennen strålar inte uppåt och du kommer därmed pressa ner lite mer energi i de lägre vinklarna som du vill ha för DX men framförallt blir den tystare att lyssna efter dx på eftersom höga vinklar "diskrimineras". Utseendet på strålningsdiagrammet blir snarlikt en vertikal men du kan få en bättre verkningsgrad med en sådan här kvadratisk 2 lambda-loop. I synnerhet om du kan få upp den på högre höjder.

Skulle man vilja ha den även för för lokaltrafik (stråla i högre vinklar) kan du t ex göra den trekantig med samma totallängd.

Ett par simuleringar råkar jag redan ha pysslat med just för loopar för 80. Första bilden är kvadratiska loopen och andra bilden den trekantiga med samma totallängd (163 meter) så ser du hur viktigt det är att ha önskad geometri. Matningspunkten som du sätter i mitten på en sida får i bägge fall runt 200 Ohm vid 14 meter och vid högre höjder stiger impedansen något.

Bild 3 är en fyrkantig loop av totallängden 80 meter och då strålar den bäst rakt upp. Det blir ingen större skillnad om den är 3-kantig eller 4-kantig.

Looparna blir i princip helt rundstrålande på högre band men anpassningen kan bli ett problem då man når impedanser på något/några kiloOhm men matar du med öppen stege med en bra tuner borde det gå beroende på vilka effekter du vill köra förstås. Du kan anpassa stegens längd mellan tunern och antennen så att du slipper för höga spänningar i tunern.

Kan lägga till att du på låga band med fördel har loopen som sändarantenn och kanske lägger ut någon bäver i önskad riktning/riktningar för förbättrad mottagning. Själv kör jag på motsvarande sätt med en rundstrålande sändarantenn matad med hög effekt och riktade mottagarantenner så att man inte är en alligator.

(Har just uppdaterat alla bilderna till 14 meters höjd över marken)
 

Attachments

  • Bild1jpeg.jpg
    Bild1jpeg.jpg
    90,1 KB · Views: 144
  • Bild2jpeg.jpg
    Bild2jpeg.jpg
    90,8 KB · Views: 137
  • Bild3jpeg.jpg
    Bild3jpeg.jpg
    88 KB · Views: 130
Last edited:
Efter förfrågan via email om vilket program som använts kan jag ge samma info här om någon mer undrar:

----------------------------------------
Jag använder mig av 4nec2:
4nec2 antenna modeler and optimizer
som är gratis.

Som inmatning tycker jag Eznec är enklare:
EZNEC Antenna Software by W7EL
Men sen kan du importera Eznec-filerna i 4nec2 för att få snygga 3D-renderingar.
Kör du redan Eznec är det enklelt, annars rekommenderar jag att man börjar med Eznec och de antennexempel som följer med programmet.

73
Per
----------------------------------------
 
Är någon intresserad kan jag även lägga ut strålningsdiagram för andra antenntyper. Vertikalen är ju bra för DX säger man ju. Kanske beverage-antennens diagram kan intressera någon, eller något annat förslag på antenn? Så ska vi se om det går att ordna när man får en stund över.
 
Back
Top