Ny på forumet, "gammal" på etern

SM0VPJ

Well-Known Member
Hej på dig, Janne heter jag, född 1960 och är sändaramatör sen December -94.
Mitt intresse för radio började i samband med PR-radion i slutet på -70 talet sen avtog det
och hamnade i malpåse ett bra tag tills en kompis tog sitt amatörcertifikat, intresset vaknade till igen och efter lite utfrågningar av kompisen om hur "svårt" provet var så tänkte jag att kan han så kan jag också.

I början var man ganska aktiv på banden, mest på 70 cm med en omtrimmar motorola
mobilstation :). Senare införskaffade jag en Yaesu FT-736R som lite senare kompletterades med en modul för 50 MHz, som är ett väldigt kul band. Till samlngen kom också en Icom 706 av första modellen, senare även ett st 706 MkIIG.

Tidigare bodde jag i villa c:a 2,5 mil NV om stockholm city, men tyvärr blev jag tvungen att sälja huset p.g.a dåvarande omständigheter. I dagsläget bor jag i en lägenhet där det tyvärr inte finns några större möjligheter att sätta upp de antenner jag har liggandes utspritt hos olika kompisar, några 2el6 och 3el9 och 1 st 13el70 från vårgårda. Nu när kravet på cw är slopat hade det vart kul att få upp min Fritzel FB-53 men det får vänta.

I övrigt gillar jag att testa olika byggen, antenner och rör-pa'n har det mest blivit hittils.
På senaste loppsen i Eskilstuna hittade jag en trafo som verkar lovande för ett högspänningsagg till rör-pa, så man har något att pilla med när det kliar i fingrarna.

Nyligen fick jag en gammal (från 80 talet) repeater tillverkad av Ericsson, en avlång svart låda med beteckning F-604 som jag har försökt hitta information om men det verkar hopplöst när Ericsson är inblandat, det blir mest mobiler man får fram. Vet du något om denna "burk" så maila gärna! Mail: sm0vpjATbrevet.se AT=@ vet väl alla? :)

Kanske vi hörs på banden!
73's / SM0VPJ
 
Last edited:
Back
Top