Ny radio en AnyTone AT-D878UVII Plus

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag köpte den för att i första hand kunna köra APRS.
Nu har jag lyckats konfigurera APRS så att jag syns på APRS.fi och dessutom varit ute och kört runt lite för att prova.
Plötsligt upphör jag synas trots att jag kör samma väg tillbaka som jag kom och trots att jag sänder med 120s intervall hela tiden.
En annan lustig följd av att programmera APRS är att det isf att visa APRS i displayen så visas en annan repeater kanal och namn som inte har ett dugg med detta att göra.
Är det bara en fråga om FW uppdatering så är ju lösningen inom räckhåll.

............någon som vet nå´t?
 
Hittade bara SM0GLD-9 & SM0GLD-12 på aprs.fi och båda verkar vara från APRSdroid som är en android app.

Har själv den äldre 878UV+ och fick iofs till aprs på den men eftersom gps'en var helt värdelös så var det sällan det funkade.
Numera ligger Anytone radio på hyllan eftersom jag uteslutande kör med OpenGD77 apparater.
 
Hittade bara SM0GLD-9 & SM0GLD-12 på aprs.fi och båda verkar vara från APRSdroid som är en android app.
Det var konstigt. Hur ser man att det är APRSdroid? Fel på min konfiguration?
-9 var mitt första försök stationärt utan gps men med grovt angivna koordinater och -12 var mitt första mobilförsök.
Kanske var det gårdagens kraftiga regn som påverkade gpsmottagningen inne i bilen.
Det hade kanske hjälpt om man visste var gpsantennen sitter monterad. Jag kan ju ha lagt ht:n på "fel håll" i bilen.
Startade upp lite senare och fick gps position innanför fönstret i sommarstugan. Paketen fångades upp och då hade jag bara gummipinnen ansluten. I bilen hade jag antenn på taket så det har troligtvis inte med sändningen att göra.
 
Vid närmare eftertanke så var det din radio som skickade ut paketen, blev lite lurad av det som står på
https://aprs.fi/info/a/SM0GLD-9 , men jag startade upp min egen 878UV+ och kollade med en avkodare och min radio
skickar också till "APDR10"

Code:
09:39:24$ fm SA0BUX-9 to APDR10-0 via WIDE2-1 UI^ PID=F0
          !5918.38N/01801.53E>/A=000000Anytone D878UV

Destinationen spelar ingen större roll för APRS men man kan registrera dom och då skapas "Device:" informationen som aprs.fi visar.

Tydligen har den som gjort kodpluggen valt att sätta APDR10 som TOCALL i CPS.
Min radio kommer från FB radio och har fortfarande den kodplugg som följde med.

Kör väldigt gammal mjukvara (1.27) så jag kanske uppgraderar den och kollar mera på APRS biten vid tillfälle.
 
Vid närmare eftertanke så var det din radio som skickade ut paketen, blev lite lurad av det som står på
https://aprs.fi/info/a/SM0GLD-9 , men jag startade upp min egen 878UV+ och kollade med en avkodare och min radio
skickar också till "APDR10"

Code:
09:39:24$ fm SA0BUX-9 to APDR10-0 via WIDE2-1 UI^ PID=F0
          !5918.38N/01801.53E>/A=000000Anytone D878UV

Destinationen spelar ingen större roll för APRS men man kan registrera dom och då skapas "Device:" informationen som aprs.fi visar.

Tydligen har den som gjort kodpluggen valt att sätta APDR10 som TOCALL i CPS.
Min radio kommer från FB radio och har fortfarande den kodplugg som följde med.

Kör väldigt gammal mjukvara (1.27) så jag kanske uppgraderar den och kollar mera på APRS biten vid tillfälle.
Som jämförelse , APRS paket som en av mina OpenGD77 apparater skickar, APRS är fortfarande under utveckling där.
Code:
10:03:51$ fm SA0BUX-8 to APOG77-0 via WIDE1-1,WIDE2-1 UI  PID=F0
          !/0K4gS#pw8  !RT3S-1 GPS

Vi har registrerat APOG7? via https://github.com/aprsorg/aprs-deviceid
Ser att Anytone finns i https://github.com/aprsorg/aprs-deviceid/blob/main/tocalls.yaml


YAML:
- tocall: APAT81
   vendor: Anytone
   model: AT-D878
   class: ht
 
Bör man byta TOCALL till APAT81 ?
Spelar ingen roll för funktionen men du kan göra det vid tillfälle , viktigast nu är väl att få snurr på funktionen.

Är det FB radios kodplugg ?
Annars så finns ju SM0RUX/SM0RGM kodplug , jag ser att dom använder APAT81.
 
Är det FB radios kodplugg ?
Nej jag tror happaraten är köpt från Limmared.
Nu ska jag köra in mina APRS och GPS inställningar steg för steg för att se när den helt tokiga displayförändringen dyker upp.
Men först ska jag uppdatera FW så jag vet vad jag jobbar med. Jag har FW 2,05 så allt efter det bör nog uppdateras.
 
Nu har jag uppdaterat FW bl.a.
Dom tidigare bortfallen av sända paket berodde på glapp i magnetfotsantennen.
Det ser nu ut att fungera även med avkodning av mottagna aprs paket.
Det man kunde önska sig är ett enkelt sätt att byta ssid.
 
Nu känner jag inte till de här trafiksätten.
Men under perioden då Packet radio var på modet var det en del fall svårt att få bra signal och därmed radiokontakter.

Vad jag menar är att man inte rikigt viste något om Preemphais och Deempfasis.
Och huruvida AFSK signalen skulle skickas in i mickjacken, eller i datajacken bak på radion.
Via mickjacken får vi en kraftig förvrängning av frekvenskurvan, med basavskärmning, och diskanthöjning.
Användes datajacken bak som egentligen var en LF och LF utgång utan Preemphasis elelr Deemphasis, dvs rak frekvens kurva blev saken en helt annan. Det jag minns är att vid 9,6 kB var det nödvändigt med rak kurva.

Samma problem med DTMF mikrofoner, DTMF har ju en egen preemphasis genom att de låga tonerna är längre utstyrd än högre tonerna.
Men numera är det få som använde DTMF
Systemen tål oxo hög förvrängning. så det gick ibland ändå

det gäller således för ny datatrafik med modem av olika slag, att förstå detta och använda sin transiver på rätt sätt.
Finns ingen data jack är man utlämnad till mickjacken, och får en frekvenskurva som kanske inte systemen är avsett för.

Ä radio en enklare sak, (billig kina) finns nog varken premphasis eller möjligen något som liknar detta, eller någon rak in och utgång.

Är det en mer påkostad radio med smal FM vid 12,5 kHz steg kan MF :en vara för smal för datahastigheten.
Kanske motstationerna sänder brev FM, 16k0F3 och man försöker höra något med 8K0F3 så går det ju dåligt om mottagaren har filter, vilket kanske inte billigast möjliga radio har.

Kanske Fm är lite mer komplext när man försöker utnyttja det för snabbare data-modem trafik.

Men som sagt jag vet inget om de modernare trafiksätten. Så fråga mig inte där, utan fråga den gjort modem eller programvaror.

På packettiden lade vi på SRS ner otroligt med tid och arbete för att få kunder, radioamatörer, att inse dessa saker.
Men de tyckte nog allt var vårat fel, oavsett hur de kopplade.....
Se detta inlägg som information och inte anmärkningar på era kunskaper och radiostationer.

SM4FPD
 
Är det en mer påkostad radio med smal FM vid 12,5 kHz steg kan MF :en vara för smal för datahastigheten.
Ja här finns motstridiga uppgifter om man Googlar.
Somliga säger att man ska köra 12,5kHz medan alla amerikanska "hjälpsidor" påstår att det är 25kHz som gäller.
 
Om vi tittar i IARU R1 VHF handbook så står det max bandwidth 12 kHz på segmentet där 144,800 APRS står.

Annars så är det skoj att du fått till det.

På opengd77 kan man skapa olika APRS profiler och knyta till kanaler, går också att byta profil en kanal.

Men vi testar fortfarande Alpha kod för periodisk utsändning av aprs paket.
Än så länge måste man ligga på aprs kanalen för att det skall skickas några positioner.
Framöver kommer det förhoppningsvis någon funktion där den hoppar över till 144,800 och sänder automatiskt.

Inga av dessa apparater som funkar med opengd77 har dubbla transceivers, men det har väl inte 878 heller.
( 578 har det och kan vara crossbandsrepeater)
 
GPS-funktionen är lite "svajjig" Om inte GPS funkar så funkar inte APRS heller.
Var sitter GPS-antennen på en sån här apparat?
Om man vet var antennen sitter kan man enklare placera HT:n i optimalt läge i bilens framruta.
 
Back
Top