Jag har fått för ett halvårsedan.
Visste vilken dag de skulle komma men ändå blev jag överraskad när ljuset försvann…vaf’..?
Hoppa i foppatofflorna o smet ut till uppfarten där skåpet står bredvid garaget med lucka utifrån.
Vid det laget var den gamle mätaren redan ur o låg på asfalten !
-Tjena, sa jag…nyfiken bara..
I skåpet vart en massa kablar klippta…jag tänkte: oj då, detta kommer ta tid…betydligt mer än den där halvtimmen som annonserats..’
Vände o gick in. Passa på o veva runt på banden när jag va strömlös(kör alltid blyacc här ändå) för o se om jag märkte ngn skillnad snabbt på alla band. Inte direkt.
Gick ut igen o då satt nye mätaren på plats redan. Installatören stod då o pilla på sin smartphone…’ja…jag skall bara kolla en grej…ser bra ut…ok nu är det färdigt, adjö’
Jag försökte snika åt mej den gamle elmätaren…o såg en intressant obduktion framför mej…men se den fick jag inte ta.
Inte ens när jag erbjöd att få sätta en yxa i displayen…så han såg den va skrot…nope, den skulle han ha med.
Ok, jag förstår(?) & hej då.
Snabbt in igen o nervöst veva genom banden…nada, inget nytt noise nånstans. Ej heller när jag koppla om till landström.
Oron jag hade vart överdriven.
Den lilla numer ej använda antennen bakom en plastkåpa i dörren fick va kvar däremot. ’Ja, det blir ju ett fult hål annars’
Besvikelsen blev stor när den visa sej innehålla ett förzinkat plåtbleck ála Slim-Jim för ngt på 400MHz bandet med klenkoaxen kopplad rätt på.