Eftersom människor, som människor, numer betraktas som en belastning för systemet (de är inte optimerade), vill man ersätta dem i alla verksamheter (fordonsförare etc etc) för att få en mer förutsägbar ("säkrare") värld.
Jag vill nog påstå att huvudorsaken är att människor gärna vill ha en lön som det går att leva på. Så länge som man inte behöver avlöna sina anställda mer än en svältlön så kan man kosta på sig att ha ganska många, men så fort som det börjar bli mer marknadsmässiga löner kommer rationaliseringarna på en gång.
För några år sedan hörde jag en föreläsning av en framtidsforskare, som berättade om hur man organiserar industriell produktion i dag och i framtiden. Ett av hans exempel var en fabrik för växellådor och motorer hos en stor biltillverkare där man hade räknat hem investeringar på ett tvåsiffrigt antal miljoner för att bli av med ett par anställda.
Tar vi med att man inom industrin ofta räknar med en kalkylränta av 8 procent, "inses lätt" att bli av med en enda anställd anses så viktigt att det utan större tvekan får kosta ett par-tre miljoner...
Min egen uppfattning är att storkapitalet arbetar intensivt för att få till ett storkrig i Europa.
Då skulle följande uppnås:
- En omritning av den politiska kartan
- Möjlighet att avlägsna regimer som man inte gillar
- Möjlighet att plundra den förlorande sidan
- Minskning av befolkningsöverskottet
- Möjlighet till göra lukrativa affärer i återuppbyggnadsfasen
Det som avhåller krigshetsarna är primärt risken att krigshandlingarna riskerar
att hamna på deras egna territorier och därför även drabba den egna befolkningen på fel sätt. Kunde man vara säker på att endast proletariatet skulle stupa, och endast länder befolkade av "
Untermenschen" drabbades, skulle kriget bryta ut i morgon...
Hur "makthavarna" ser på oss vanliga "prickar på marken" kan sammanfattas i de ord som manusförfattaren Graham Greene lät sin rollfigur Harry Lime i "Tredje Mannen" säga i den berömda pariserhjulsscenen:
"
Victims? Don’t be melodramatic. Look down there. Would you really feel any pity if one of those dots stop moving — forever? If I offered you twenty thousand for every dot that stops, would you really, old man, tell me to keep my money or would you calculate how many dots you could afford to spare? Free of income tax, old man. Free of income tax. The only way you can save money nowadays.”