Ja, vad skall man säga... nu har jag kört IC-7300 ett par dagar och är väldigt imponerad,
senaste ICOM jag hade var IC-7410 vilken har en mycket bra mottagare, särskilt sett till prislappen.
IC-7300 är ytterligare ett (om än marginellt och väldigt subjektivt) snäpp bättre mottagare än 7410 såvitt jag kan bedöma.
Iinte så mycket bättre att det motiverar ett byte för den sakens skull men vill man ha en mindre radio med vattenfallsdisplay så är det givet, tar man steget från 7000, 7100 och 7200 blir det heller ingen extrem skillnad, däremot från en 7400/746 och 706 är det som natt och dag, mycket, mycket lägre brusgolv och förstås mycket bättre filtermöjligheter.
(Jag har inte haft just en 7100 men lånat en ett tag så därför törs jag ändå jämföra med den..)
Nu har jag väldigt små antenner så några jämförelser rörande storsignalegenskaper kan jag tyvärr inte fälla, nivån på bakgrundsbruset syns tydligt i vattenfallet så det blir lätt att se om LED-belysningen i shacket ger ifrån sig en bredbandig störning när man tänder eller släcker den eller när grannen slår på sin plasma-TV..
En bra feature är att IC-7300 varnar om insignalen blir för kraftig för A/D-konvertern, förhoppningsvis hinner man göra något åt det innan ingångssteget går sönder, bra på fielddays när det är trångt mellan antennerna eller som påminnelse att byta preamp eller slå på dämpsatsen.
Full bk-in på CW blir en klapprande upplevelse, inte så angenämt, men det är väl lite syptomatiskt för ICOM och flera andra stora tillverkare, filtren går förstås att ställa löjligt tajt, det låter mycket bra i högtalaren.
När det gäller vattenfallet är det väldigt responsivt, när man rattar så hänger det med direkt utan att "lagga", det blir lätt att se nya stationer och för den som DX:ar runt bland de få AM-stationer som finns kvar så blir det en toppenupplevelse både visuellt och ljudmässigt, särskilt med en bra yttre högtalare, AM låter väldigt bra.