Så bara för att det här är ett säkerhetssystem så är det OK att det orsakar personskador om det fallerar?
Att någon tyvärr skadar sig i onödan är tråkigt men.
Säkerhetssystemet på spårfordonet har inte fallerat, det har gjort exakt vad det ska göra.
Till varje pris vill man undvika en rak krock tåg mot tåg. Därför görs allt för att undvika detta.
Det finns på grund av detta många skyddsåtgärder i systemet som ska förhindra detta. En del åtgärder kan verka drastiska men har bedömts som fullt nödvändiga.
Kanske det vore OK för krockkuddarna i en bil att lösa ut direkt om systemet märker av något fel istället för att tända en varningslampa i instrumentpanelen?
Som jag skrev innan så finns det vanligtvis varningar som ger föraren möjlighet att bromsa manuellt.
Här utvecklar jag inte svaret mera.
Om spåret var fritt ett par hundra meter framåt för 1 sekund sedan så bör det ju vara fritt ett tiotal meter i alla fall 1 sekund senare.
Det finns några problem för spårbunden trafik.
Ett är stort bromsträckan. Maximal bromsverkan begränsas av friktionen stål mot stål. Detta innebär att hastigheten kan minskas med som mest 0,96G.
Ett högfartsexempel, från 200km/h ger det runt 1700m bromssträcka.
Detta innebär för den vanliga järnvägen att minst två hela signalsektioner cirka 4,4km framför tåget måste vara fria annars hinner inte tåget stannas.
För 50km/h som nu är begränsningen på aktuell del av Tvärbanan blir bromssträckan över 170m
(Ja, jag vet att magnetbromsar existerar.)
Ett problem för tvärbanan är de många kurvorna som begränsar siktsträckan. En förare som upptäcker ett hinder måste kunna reagera och bromsa inom optisk siktsträcka. Utan ATP som hjälper föraren att se runt kurvor måste farten minskas så att föraren hinner med detta.
Tvärbanan och tunnelbanan har för att kunna öka turtätheten och minska tiden mellan spårfordonen korta signalsektioner.
Bra artiklar som förenklat beskriver säkerhetssystemens funktion finns på nätet.
Järnvägen:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.160472/med-atc-systemet-gar-taget-som-pa-rals
Det äldre systemet för tunnelbanan
https://techworld.idg.se/2.2524/1.253031/sa-fungerar-tunnelbanans-sakerhetssystem
Ett avslutningen ord om ATP system.
Systemen byggs "fail safe" det vill säga om något krånglar eller går sönder så ska det gå sönder på ett känt säkert sätt.
73 de SM7NTJ Lorentz