Nya störningar att vänta, Elcyklar

SM4FPD

Well-Known Member
Jag läste på Ny Teknik om Elcyklar.
Man har testat dem: Katastrofresultat när elcyklar testas - NyTeknik
Ett problem var elektromagnetisk strålning, så stark att den kan störa ut blåljusmyndigheternas komradio.
Elcyklar verka bli populära, och kanske de blir mopedernas like, från 60 talet vad gäller störningar.
Förr kom en moppe förbi och spolierade alla radiomottagning.
Men det är väl som vanligt, någon form av hackad effektreglering.
Hoppet är väl att den nya störningen ändå drunknar i alla annan störning..... (ironisk)

Så skall du köpa elcykel, och installera kortvågsradio på en så hör dig för om störningarna först.

de
SM4FPD
 
Det var en dam för något tag sedan som köpte en sån här elektrisk trehjulig handikappmoppe, hon trillade omkull hemma och behövde hjälp men laddaren störde både ut trygghetslarmet samt när väl räddningstjänsten kom dit fungerade inte deras radio heller..

Ack du sköna nya värld...
 
VJX
"Ack du sköna nya värld..."

Ja, det är hemskt..När vi får strömavbrott, då funkar INGENTING! Måste nog flytta in till QRM-området snart.
/Uffe -CIQ
 
Larvig cykel. Man skall väl inte minska den nyttiga motionseffekten? Möjligen skulle vi gubbar och gummor med ålderssvaga ben ha nytta av den? Vi har en affär som säljer sådana hojar på Södermalm och pojken här på min gård har köpt ensådan. Stördimman här är extrem redan och jag har inte märkt någotspeciellt. Ska testa bums. Men är det så ,att den här larviga prylen stör min samhällsnyttiga verksamhet - då djävlar! Jag har redan häcklat affären förut..

Men innan dess en fråga till dom som vet: vad säger EU i det här fallet?

Jag har ett litet lager av nätfilter som skall dämpa i trakten av 50dB på 80 mtr. Fanns - finns kvar? - på Clas Ohlsson och Jula och kostade kring 200 spänn. På landet där det var så låg störnivån att jag hörde motorbåtsstörningar på långa avstånd, dök det upp helt plötsligt en S9 - störning en fredagskväll. Några ungdomar hade tagit med sig ett elektroniskt trumset över helgen och inkoppling av det här filtret återskapade den underbara tysta radiomiljön. OBS: var försiktig ha den vid Din station! Kan tänkas inte tåla den eventuella HF den blir utsatt för om det flyter ner mantelströmmar nerför koaxen. Prosit!

God Jul de KI
 
Back
Top