XUN de APQ
Jo nog minns jag MK-46. Standard på alla svenska fartyg som på femtiotalet hade 110 VDC i vägguttagen. Så även i radiohytten. "Sista båten - tankbåten "John E Hyde / SGQA" Transoilrederierna, Göteborg. Vi gick för BP i Indonesisk kustfart. En MHz på MK-46 var bara någon cm på huvudskalan. Ratten var däremot kalibrerad i grader. Varje "ny" kuststation man hade QSO med antecknade man noggrannt gradtalet i en anteckningsbok. Palembang Radio PKP med 50 Watt på 8 MHz var besvärlig att hitta första gången utanför Darwin, Australien men när han väl hamnat i anteckningsboken hade jag sedan inga problem.
Jag upplevde nog MK-46 som ett lyft mot dom raka återkopplade hemmabyggen jag åstakommit hemma efter det jag fått tillståndet från Telegrafverket.
När redarna på 60-talet börjat utrusta sina fartyg med 220 VAC inköptes Eddystonemottagre för handelsfartygen. Passagerarbåtarna fick Hammarlund, SP-600.
Radiokontoret i Gbg skrotade och sålde ut MK-46 till sina anställda. Jag modifierade flera MK-46 och byggde ett separat P-Supply för mina kompisar på SAG som på äldre dagar blev intresserade av amatörradio.
Jag hade nog MK-46 i minst fem lastfartyg och tankbåtar men upplevde aldrig något fel på denna mottagare. Undantag, rörbyte vilket var mycket enkelt eftersom samtliga rör var av typen ECH-21. Bara att byta och plugga in tills det blev liv i mottagaren. Vi hade ett dussintal ECH-21 i reserv och en del konsulat (där avmönstring o. påmönstring skedde) hade genom Televerkets försorg försetts med ett rejält lager av detta rör.
Jag tycker nog att MK-46 var en förnuftig mottagare för det den var avsedd för, marint bruk. Föresten så fanns en switch på framsidan där man valde 110 VDC eller 67 VDC från nödsändarebatteriet. Detta med tanke på ett ev. strömavbrott i händelse av maskinhaveri. Från SGQA körde jag mycket ham.radio, SM8APQ, från Indonesiska övärlden och Australien med en hemmagjord TX. Mottagare: MK-46 naturligtvis.
Jag anser att MK-46 var en "fullträff" av Standard Radio med tanke på ändamålet. Föresten, var den inte konstruerad 1946?
73
Bengt
SM6APQ