Nybörjare som är intresserad av att köpa SDR

ZerNox

New Member
Hej, har fastnat för SDR och tycker att papp-radion Startseite verkar intressant, finns det andra alternativ till denna som har ett likanande pris, dvs under 1000kr
Hittade någon som hetter sdr-iq 525$ vilket är alldeles för dyrt.

Byggsats eller extern styrning med microkontroller kan lösas, jag undrar vad man har för alternativ att välja på.
 
Jag håller på att bygga Softrock ensemble transcievern. Har kommit så långt att mottagaren fungerar. Ruskigt kul litet bygge för 80$. Bra beskrivningar och ett antal mätpunkter efter varje byggsteg för att verifirera att man är på rätt väg.

Suttit och lekt i helgen med hdsdr som programvara mot den och det fungerar smidigt. Har även kopplat ihop hdsdr med ham radio deluxe så att jag kan styra frekvensen därifrån men det är nästan överkurs.
Jag har byggt min för 30/20/17m men har utan problem använt mottagaren från mellanvåg upp till 10m. Lämnar inga garantier för prestanda men jag hör i alla fall saker.

Men som Mikael skriver. Man får kolla hemsidan varje dag och beställa kvickt som ögat. SM7RRF och jag beställde var sin och jag kommer nog beställa en till så småningom.

Örjan SM7PXS
 
Jag skrev några rader om de softrock-mottagare som jag har byggt. Se sk5bn.se under webQRZ December.

Eric SA5BKE
 
Jag beställde en för ett par veckor sedan.
Fick igår brev från dem att de väntar på en "pick and place"-maskin till produktionen.
Men de skulle få den denna vecka.
Leveranserna skulle vara igång i nästa vecka.
Man får hoppas och tro på det.
Hör av mig när den är hemma och provkörd.
73
Göran
 
Jag gjorde min första pappradio beställning 2011-03-06 och sedan har jag gjort ytterligare två beställningar 2011-03-30 & 2011-08-27 men jag har fortfarande inte sett röken av några pappradios.
Dom första beställningar påstod herrarna
Pappradio att dom inte fått trots att jag fick en kvittens och dessutom två mail om leveransproblem 2011-04 -07.

Även jag har fått info angående pick and place maskinen så man får väl hoppas att det kommer en radio om några år eller så.

Enligt uppgifter som fanns på deras facebook sida innan dom tog bort den så hade dom en backlog på flera 1000 beställningar.

Ett tips på en hyggligt billig SDR är PM-SDR
, jag har en sådan som funkar bra och IW3AUT är aktiv med förbättringar av firmware och funktioner.

Vill man ha en ADC variant som är lite billigare än SDR-IQ så kan dom här
vara intressanta:
SDR MK 1
SDR MK 1.5 'Andrus'

Jag har en mark 1 liggande som jag inte testat ännu.

Radiomässigt är hans projekt intressanta men jag tror det fattas lite i datorgränssnittet då dom inte ännu går att styra helt och hållet via sdr programmet. ( LO styrs via ett litet extra program )

/Lars
 
Last edited:
lite OT kanske men då SDR-intresserade flockas i denna tråden så kastar jag ut frågan ändå:

Finns det någon SDR mottagare där jag har allt i USB-kabeln, dvs. inga separata I/Q-kablar till ljudkortet ?
 
lite OT kanske men då SDR-intresserade flockas i denna tråden så kastar jag ut frågan ändå:

Finns det någon SDR mottagare där jag har allt i USB-kabeln, dvs. inga separata I/Q-kablar till ljudkortet ?

För det första har nog alla som klara mer än 192 kHz BW någon annan lösning som kan vara USB eller Ethernet/IP.
Alla RF Space mottagare såsom SDR-14,SDR-IQ,SDR-Net,SDR-IP kör med USB eller Ethernet.

Winradio kör med USB eller via PCI bussen ifall det är inbyggt kort.

Egentligen tycker jag att ljudkorts kopplade SDR mottagare är en återvändsgränd bla. är det ganska svårt att hitta bra ljudkort och speciellt ifall man vill ha 192 kHz, man kan behöva lägga några tusen extra på ett bra ljudkort.
 
Alla RF Space mottagare såsom SDR-14,SDR-IQ,SDR-Net,SDR-IP kör med USB eller Ethernet.

Winradio kör med USB eller via PCI bussen ifall det är inbyggt kort.

Egentligen tycker jag att ljudkorts kopplade SDR mottagare är en återvändsgränd bla. är det ganska svårt att hitta bra ljudkort och speciellt ifall man vill ha 192 kHz, man kan behöva lägga några tusen extra på ett bra ljudkort.

Ja, RF space hade jag inte ens tänkt på.. :eek:

Funcube dongle är ju en rolig liten VHF-daylight mottagare, hade bara önskat den i HF-version!
 
Jag har själv RFSpace SDR-14. Om jag skulle köpa idag, så skulle SDR-IQ ligga bra till. Eller Funcube. Bygga, då verkar SoftRock ligga bra till. Särskilt tranceiverbyggsatserna.

Rent generellt kan jag bara säga att SDR är framtiden, att titta på ett spektra säger så mycket mer än att bara ratta runt med VFO.

73 de Kai
 
Vill ha man en något dyrare apparat som är nyare än Perseus så kan
Winradio Excalibur vara intressant.

Klarar upp till 2 Mhz samtidigt med 3 st "mottagare" inom spannet.

Har också spectrum/vattenfall av hela 0-30 Mhz eller 0-50 Mhz med lite sämre upplösning.

Köpte en sådan via England för ett tag sedan.

/Lars

[ Samlar på mig radiogrejor men saknar ett antenn qth :( ]
 
Last edited:
Jag har annars för den som vill arbeta lite med lödpennan en ritning på en byggsats för rx 0-30MHZ AM/FM/CW/SSB/DRM. Ingen SDR direkt. Är du intresserad av SDR rekommenderas Perseus mycket varmt.
 
va kan de kosta att bygga en egen utifrån en ritning?

Tja, några hundra skulle jag gissa. Du behöver en hel del komponenter, etsa kretskort, inbyggnadslåda samt några specialkretsar som man måste beställa från en tillverkare i Tyskland.

Länk till artikeln + lite annat som hör mottagaren till kommer här.

Komponentlista
Deposit Files

Artikeln ur Allt om Elektronik 6/2006.
Deposit Files
 
va kan de kosta att bygga en egen utifrån en ritning?

Jag vet inte exakt vad du menar med "en egen" men om det är en SDR-mottagare du är ute efter så beställ när det finns tillgängligt på kb9yig.com .

Eric
 
Back
Top