Nybörjarradio??

Dahlén

Member
Är på gång med certet och funderar nu på en radio. Något bra tips? Hade tänkt börja med SSB på HF...
 
Om du inte tänker bygga själv så skulle jag köpa en begagnad FT-817 från Yeasu.
Den är lätt att ha med sig och QRP.
Men smaken är som ...
73 de LRU/Kenta
 
börja med QRP ?

börja med QRO!

Tyckte det var rätt kul att köra Japan på 100 watt när vi hade JOTA i höstas...

Hittade inte så många FT - 817 på ebay. Har kollat lite på Kenwoods TS - 830s, någon med erfarenhet av den?
 
Är egentligen QRP, dvs 5 Watt lämpat för en nybörjare?
Om han nu inte är telergafist förstås och tänker köra RTTY, baudot, PSK-31 Morse etc.
Gäller telefoni SSB, är det nog kanske lite tålamodsprövande att få snabba roliga QSO om han inte kör 100 Watt. Det är lätt att som nybörjare tappa lusten om det inte går. Och många erfarna som propagerar för hur fantastiskt QRP är, och så går det inte.
QRP kräver en del kunskap, tålamod och bra antenn, och helst Morsekunskap.
Inget ont om att köra amatörradio med låg effekt. Men nybörjaren hur reagerar han?

Och varför är det en utbredd sak att nybörjare skall bäörja med gammal skit, visst är det OK om han är tekniskt intresserad och kan meka med riggen, och att det är huvudintresset. Visst finns det dom som tycker att han, dvs nybörjaren minsann kan gå hela den långa mödosamma vägen som "jag", och minsann börja med något billigt gammalt skrot. risk finns att han ledsnar och vi har en amatör mindre.

Varje vecka minst får jag samtal från nybröjare som "lurats" att köpa något gammalt, och som sen står inför att renovera sin "nya" antikvitet. Lurats är ett hårt ord då rekommendationen oftast sker i god tro och för en god sak. men vilken nybörjare vill börja sin bana med att renovera en antikvitet? När det går upp för nybörjaren att han gått och köpt en 20 - 35 år gammal radio så blir det inte så kul.

Visst är det dyrt att köpa nytt, men det var tio till tjugo ggr så dyrt för 30 år sedan. Så vi som varit radioamatör i 30 - 40 år vi lade en mycket större peng på prylar än någon ens vid nyköp gör idag.

Antikradiomekande är en annan del av hobbyn, men en nybörjare vill nog först och främst börja köra radio.

Jag tror inte en nybörjare som vill fotografera köper en kamera med film, även om den gamle fotografen nog tycker att han borde börja med något gammalt fint klassiskt, eller en ung datorintresserad kille inte börjar han med en DOS PC med 30 MHz. bara för att gubben gjorde det. 18 åringen som skall börja segelflyga, inte skall han börja med Bergfalken som hänger i taket.
Jag tror att man måste se till att våra nybröjare blir rekomenderade saker med tanke på tiden, och inte med egen nostalgikänsla.

de
SM4FPD
Roy
 
Kolla på tradera. Just nu en TS-930 på gång där. OK, lite äldre och ganska tung men är en väldigt bra rigg fortfarande.
 
Jo, visst finns det många aspekter på vilken radio man ska börja med.
Hur mycket pengar vill man offra? Varför inte göra en mjukstart både med finesser och plånbok?
TS830är väl ingen dum idé?
Den har endast amatörband, vilket kan vara en nackdel.
Två st. 6146 i slutsteget och manuell avstämning är fint, tycker jag.

http://www.oldhamdave.com/830S crop1.jpg

Jag har själv en IC-735 som jag är helnöjd med, så en sådan kan jag rekommendera om du håller dig till begagnat.

/ Ingvar
 
Kan det vara så att äldre radioamatörer som ger goda råd till nybörjaren ibland har nostalgiska käslor för något fornhistoriskt monster och rekommenderar en sådan för att man själv har haft fina radiostunder i sin ungdom med en sån.

Jag gillar själv gamla grejjer men tycker att det är nybörjaren förunnat att börja med någon lämplig apparat som denne själv kan få en sympati för. Dvs något som inte är äldre än att det går att ha roligt med och kunna köra i dagens radiomiljö avvägt mot ett pris som passar en nybörjarplånbok.

Inget fel på ovanstående rekomendationer vill jag tillägga.
 
Min budget är runt 4-5 000, så nytt är väl ute ur bilden. Jag gillar att pilla med gammalteknik, men har dock varken tid eller lust att börja med en helrenovering.
Jag letar efter en bra rigg för i första hand SSB på HF, gärna runt 100 W och den ska kunna flyttas på. Då jag är scout ser jag gärna att den kan drivas på batteri så att den kan vara med på JOTA.
 
En ny IC-78 får man under SSA årsmöte i Göteborg för 5kkr. IC-718 för lite mer.

de
Roy
 
Mitt råd är att köpa in en begagnad radio från utlandet. Vill eller vågar Du inte göra det själv så ta hjälp av någon annan amatör som själv köpt från utlandet.

Följande sajter är bra att kika på
Junksale
http://www.funkboerse.de/fbody.shtml
SOTA Beams se under länkar buy and sell used radio gear

Du hittar lätt tex Yaesu FT-857 eller Icom IC-706MKIIG i bra skick
för de pengar du anger inklusive frakt. Både Euro och Pund är billiga just nu.
Att köpa begagnat i Sverige gör att Du i de flesta fall får betala för mycket. Detta eftersom de som säljer i Sverige gärna använder de svenska leverantörernas
i mitt tycke hutlösa priser som utgångsvärde för vad de tycker apparaterna är värda begagnade.
 
Last edited:
Hej alla!:)
Noterat focuseringen kring sändar-/mottagar-delen av hobbyn.
Men, vad hjälper uteffekt om antennen är bristfällig.
Felaktig resonansfrekvens, SWR, antennhöjd m.m. kan försvåra att komma ut i luften.

Som jag ser det, är det antennen man ska lägga tid och/eller pengar på. Beroende på kunskap, händighet m.m. Det går då, att komma långt med lågeffekt, med en effektiv antenn. (Eg. antennelement, matning och antennjord)

Hur ser din situation ut (Dahlèn), när det gäller utrymme för antenner?
Bor du i villa med oändligt stor tomt eller mast/yagi-möjlighet vertikalt, eller i lägenhet med restriktioner. T.o.m. förbud, när det gäller HAM-antenner? Det återfinns ibland obehagligheter i det finstilta. (HiHi)

73!
 
Last edited:
Hej alla!:)
Noterat focuseringen kring sändar-/mottagar-delen av hobbyn.
Men, vad hjälper uteffekt om antennen är bristfällig.
Felaktig resonansfrekvens, SWR, antennhöjd m.m. kan försvåra att komma ut i luften.

Som jag ser det, är det antennen man ska lägga tid och/eller pengar på. Beroende på kunskap, händighet m.m. Det går då, att komma långt med lågeffekt, med en effektiv antenn. (Eg. antennelement, matning och antennjord)

Hur ser din situation ut (Dahlèn), när det gäller utrymme för antenner?
Bor du i villa med oändligt stor tomt eller mast/yagi-möjlighet vertikalt, eller i lägenhet med restriktioner. T.o.m. förbud, när det gäller HAM-antenner? Det återfinns ibland obehagligheter i det finstilta. (HiHi)

73!

Villa med inte allt för stor tomt. Något större mastbygge blir det inte tal om, men huset ligger dock ganska högt.
 
Skulle nog slå ett slag för ic-718, den har i princip allt man behöver och använder.Komplettera med en tuner, släng en tråd antenn ala windom och du har alla möjligheter. Körde själv ett par år med detta och mer radio för pengen är svårt att hitta.
det är ju en riktig slitvarg med inga kända fel utan riktig ICOM kvalitet.
Du kan köpa en ny för ca 4500 sek med 2 års garanti på : index
 
Som jag ser det, är det antennen man ska lägga tid och/eller pengar på. Beroende på kunskap, händighet m.m. Det går då, att komma långt med lågeffekt, med en effektiv antenn. (Eg. antennelement, matning och antennjord)

Apropå satsning på antenner;

Tumregel bland "yrkesfolk":

En krona i antennen motsvarar tre kronor i radion.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Givetvis har alla rätt som lägger en krona mer på antennen.
Men alla har inte möjlighet, utan måste leva med en kompromiss på balkongen, eller en osynlig tråd till närmaste rönn.
Det finns oxo de som inte VILL bygga bättre antenner. Konstigt va? Nog skall väl de oxo få köra radio.
I praktiken får vi obalans mellan radiostation och antenn i en del fall. IC-7800 och balkongantenn....
Man hör ofta QRP nissar, (obs EJ negativt, jag har stor respekt och intresse för QRP!) som bara "slänger" upp en tråd och stämmer av med en MFJ och kör massor av QSO med några Watt.
En nybörjare gör inte detta utan tröttnar ofta först.
100 Watt verkar vara en rumsren nivå, eller rättare sagt 5 - 100 Watt. Med en allför dålig antenn så går inte ens det.

Jag tror ändå att man måste tänka sig för vid rådgivning till nybörjare, kanske måste man förstå hur de har tänkt sig hobbyn. Kanske är nybörjaren ivrig i början, och har inte det tålamod och strategi som QRP med dålig antenn kräver.

Men med alla erfarna och kunniga oldtimers så borde väl rätt råd kunna ges. Eller???? Kanske dessa oldtimers mer vill skryta om sina bravader...hur duktiga de är att köra antika grejer. Hellre än att förstå nybröjarens dilemman.
Jag skulle vilja påpeka att vi har nyblivna radioamatörer som aldrig sett ett relä och inte kan ens i sin fantasi tänka sig att ett sådant kan oxidera med tiden, och pottar, skall de spayas efter 30 års drift??
Andra pryttlar med pottar och relän slänger man ju efter 5 år, så de finns ju aldrig. Hur kan då nybröjaren tänka sig och inse att han blir rekommenderad 20 - 30 år gammal elektronik, sådan finns ju inte ens i övriga eleketronikvärlden. Jo det finns andra oxo....

Givetvis kommer flera nybörjare, en viss procent efter tio till tjugo år i hobbyn att även de blir lätt nostalgiska och tycka det är kul att spraya pottar och tvätta fronter , byta relän, känna lukten av bränt damm på eleketronrören, vrida efter på VFO för driften hela tiden, och njuta av hur det var förr.

Och visst en IC-735 blir aldrig gammal. Den är sällsynt modern alltid. IC-735 kom 1985.
Verkar ha oändligt liv.

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Hej !

Mer åsikter....

Mitt råd är att kika på en modern maskin i 100 W klassen, av i princip samma skäl som Roy nämnde. Med 100 W så kan man leva ett helt liv, eller driva enormiska slutsteg...
Eller kanske dra ned effekten för att köra QRP?

Att skaffa en lite äldre apparat kan nog tyvärr leda till besvikelse, förr eller senare.
Raspiga potentiometrar, glappa lödningar o annat jox, bortsett från att prestandan kanske inte är på topp?

Själv började jag med en BC-312D, hemmabyggd TX med 6AG7-807 för 80 o 40 m, kristallstyrt, antennen var en dipol klippt for 40 m ungefär 8 m upp i luften. Detta var 1983, men det skall erkännas sändaren var "klar" (i den mån hemmabyggen någonsin blir klara) långt innan... När jag sedan skaffade en IC-740 (hemskt många pengar på den tiden) så öppnades en helt annan värld. Mottagarprestanda så enormt mycket bättre än en BC-312D så det går inte att jämföra. Inga kristaller till sändaren, utan en ratt som det bara var att snurra till på.... och SSB !

Anledningen till att jag började med elektronrör var helt enkelt suget att bygga nå't.
Tyvärr så var dock det konceptet klart begränsande vad beträffar sättet att kommunicera. Därav en plastradio.


Med 100 W och en skaplig antenn kan man nå långt även om det inte är "super-duper" conditioner. QRP för en nybörjare är nog helt fel?

Nåväl, min GISSNING är att för de flesta nybörjarna är kommunicerandet "Prio 1A".
Därför skaffar man sig en vettig apparat till att börja med, senare alltsom erfarenheten kommer smygande så märker man vad man vill med amatörradio och skaffar sig mer eller mindre excentriska sätt att utöva sin hobby...?

Detta skrivet av en som varit radioamatör i 27 år, jisses vad tiden går! För tillfället dock ingen sändning, har inte möjlighet till det. Men lyssnar mycket! För mig är både kommunicerandet och teknik intressant. När det gäller teknik så väger det över åt båtankare och ångradio...
 
Back
Top