Nybörjarradio??

kul det där med nybörjarrig och antenner

Mina första riggar fick lov att vara billiga eftersom sommarjobben inte drog in så mycket mellan terminerna. Hittade en ft-7 och en hw-7 för mycket billiga pengar - båda visade sig vara helt värdelösa för mig som nybörjare. "Man fick inte kontakter helt enkelt."

Skaffade instället en TS-520S med frekv.räknartillsatsen och med 520an körde jag många DX (efter att ha fått ordning på 2x6146B'na) - men nyckeln till alla DX (och roliga radiokontakter) var nog antennen, en Fritzel FB53 upp på 25magl, 60masl.
Hittade senare ett 1x813 fulbygge (och billigt) som gick på 20&15m, men skillnaden på 100W och 300W var inte så stor i praktiken. Skillanden mellan 5-20W och 100W var däremot avgörande för en nybörjare.

idag kör jag nästan bara ~5w på semesterresor, CW-only, och 5W är inget hinder när man inte längre är en "nybörjare".
 
Funderar på IC-735, IC-718 eller TS-830. Det blir nog någon mer eller mindre hemmabyggd windom liknade antenn till att börja med. Hur gör man bäst med en tuner, köpa eller bygga? Finns det något man ska vara uppmärksam på vid köp?
 
Om man bara är ute efter "säkra" QSO:n varför skall man då nöja sig med 100 watt?
Nej, då skall det vara 2 kilowatt och en riktig beamantenn så slår man de flesta.
Det är som med bilen ju mera hästar desto säkrare kommer man fram (ironi).

//QRP
 
Funderar på IC-735, IC-718 eller TS-830. Det blir nog någon mer eller mindre hemmabyggd windom liknade antenn till att börja med. Hur gör man bäst med en tuner, köpa eller bygga? Finns det något man ska vara uppmärksam på vid köp?

samma pengar:
gammal rig = stor risk för problem och trasiga funktioner (735 & 830)
nyare rig = mindre problem (718)

windom = problem om man har lite vetskap om dess egenheter
dipol = enkel och reproducerbar utan större konstigheter
förkortad metspövertikal = mycket användbar men inte att jämföra med dipolen

ATU: runt 2100:- för en ny 100W+ ATU
tuner: har man spole+omkopplare+vridkondingar är det snabbt gjort, annars tar det tid att hitta delarna (schema finns i närmaste antennbok)
 
dipol = enkel och reproducerbar utan större konstigheter
förkortad metspövertikal = mycket användbar men inte att jämföra med dipolen

ATU: runt 2100:- för en ny 100W+ ATU
tuner: har man spole+omkopplare+vridkondingar är det snabbt gjort, annars tar det tid att hitta delarna (schema finns i närmaste antennbok)

Vill bara lägga till en kommentar om matarkabeln.
Kör gärna med stege (eller köpt bandkabel) från tunern till den symmetriska dipolen. Då kör du många band på samma antenn utan större problem.
Att stämma av en dipol matad med koaxkabel kan ge problem och/eller onödiga förluster.
Koaxen passar utmärkt när man kör en avstämd antenn matad direkt från radion, d v s ~50 ohm hela vägen.

Nyligen steg-frälst. :) (Alla band på 2x4 m metspö, med varierande verkningsgrad förstås)

Men som många andra skrivit redan, det viktigaste är att ha roligt och att hitta något som funkar så bra att intresset inte falnar. Att förbättra sin station är ju sedan ett evigt pågående jobb, det är ju IMHO en stor del av nöjet med hobbyn.

73 SM0RVV
 
Vill bara lägga till en kommentar om matarkabeln.
Kör gärna med stege (eller köpt bandkabel) från tunern till den symmetriska dipolen. Då kör du många band på samma antenn utan större problem.
Att stämma av en dipol matad med koaxkabel kan ge problem och/eller onödiga förluster.
Koaxen passar utmärkt när man kör en avstämd antenn matad direkt från radion, d v s ~50 ohm hela vägen.

Nyligen steg-frälst. :) (Alla band på 2x4 m metspö, med varierande verkningsgrad förstås)

Men som många andra skrivit redan, det viktigaste är att ha roligt och att hitta något som funkar så bra att intresset inte falnar. Att förbättra sin station är ju sedan ett evigt pågående jobb, det är ju IMHO en stor del av nöjet med hobbyn.

73 SM0RVV

visst ger en monoband dipol med koaxmatning förluster om den används på andra band.
Tar man samma monobanddipol och byter ut koaxen mot en definierad längd med bandkabel öppnar sig möjlighetet att kunna stämma av på fler band, men det är inte säkert att förlusterna försvinner pga bytet till bandkabeln.
Ska den stegmatade dipolen ha acceptabla förluster på de lägre banden blir man tvungen att anpassa dipolens längd.
ex. att stegmata en 20m lång dipol med 15m lång bandkabel och förvänta sig låga förluster, på 80m är lite optimistiskt.
 
Last edited:
Helt rätt NCL, att få till något helt optimalt är alltid svårt.

Men för att förtydliga mitt sista stycke:
Kör med en en-bands-dipol eller vad du vill, så länge du har kul.
Så snart du tröttnat på dipolen, byt till något bättre varefter du lär dig mer.
Hellre att ha kul med icke-optimala saker än att ha tråkigt med världens bästa utrustning.

73 SM0RVV
 
Har hittat en TS-870S för en hyffsad peng på ebay. Några erfarenheter av den? Hur är det med automatisk AT? Fungerar den eller behöver man införskaffa något mer??
 
Har hittat en TS-870S för en hyffsad peng på ebay. Några erfarenheter av den? Hur är det med automatisk AT? Fungerar den eller behöver man införskaffa något mer??


Jag har kört en ts 450s och den inbyggda tunern stämmer av loop antennen på alla band. Loopen är ca 85-90m lång mats med ca 7m rg 58:)
 
Själv började jag med en IC-740. Den var billig och inte allt för gammal. Lättmanövrerad och displayen glimmade som silver i höstmörkret :-)
 
Mitt råd är att köpa in en begagnad radio från utlandet. Vill eller vågar Du inte göra det själv så ta hjälp av någon annan amatör som själv köpt från utlandet.

Jag har nyligen (i måndags, den 16/5) köpt en ny Yaesu FT-950 från Waters & Stanton i London. Pris ca 12300-12400 SEK, den kostar 17-18000 SEK i Sverige.
Det var inga problem, samma sak som att beställa ett paket inom Sverige, 1 veckas leveranstid... jag vet iofs inte om dom har begagnade prylar...
 
Jag har nyligen (i måndags, den 16/5) köpt en ny Yaesu FT-950 från Waters & Stanton i London. Pris ca 12300-12400 SEK, den kostar 17-18000 SEK i Sverige.
Det var inga problem, samma sak som att beställa ett paket inom Sverige, 1 veckas leveranstid... jag vet iofs inte om dom har begagnade prylar...

Värt att nämna är ju att det finns mycket billigare rigar att få tag på. Som nybörjare var det otänkbart att lägga över 10000 kr på en rig för mig. Jag ville främst ha något som var billigt och som fungerade utan allt för mycket finesser.
Jag är nog av liknande natur idag. Ju enklare, ju bättre. Om det så är att jag ska veva upp den för hand.

Nej, men skämtåsido. Kolla runt på dx-radio.org, kolla på rigpix för info.
Det viktigaste som jag ser det när man ska ha en nybörjarradio är att den är lätt att överblicka. Inget lirkande med digitala menyer utan riktiga knappar att manöverera med.
 
>>>Inget lirkande med digitala menyer utan riktiga knappar att manöverera med.
---

Då passar en Drake Line dig. Antingen en B eller C-line. Förutom att prestandan rent radiotekniskt står sig väl gentemot de modernare apparaterna så är den lättarbetad och okomplicerad. Det finns inga onödiga rattar men det saknas heller inte en enda. En sak behöver du dock lära dig, att stämma av sändarens Pi-filter. Det lär du dig snabbt. Prisbild 3000-5000 kronor.

Nackdelen kan vara att de flesta begagnade apparater som cirkulerar saknar extrakristaller för WARC-banden men det kanske du kan leva med ett tag. Det finns ju ändå många band att prova ut så länge.

/Bengt
 
Värt att nämna är ju att det finns mycket billigare rigar att få tag på. Som nybörjare var det otänkbart att lägga över 10000 kr på en rig för mig. Jag ville främst ha något som var billigt och som fungerade utan allt för mycket finesser.
Jag är nog av liknande natur idag. Ju enklare, ju bättre. Om det så är att jag ska veva upp den för hand.

Nej, men skämtåsido. Kolla runt på dx-radio.org, kolla på rigpix för info.
Det viktigaste som jag ser det när man ska ha en nybörjarradio är att den är lätt att överblicka. Inget lirkande med digitala menyer utan riktiga knappar att manöverera med.

Jo, visst finns det mycket billigare riggar, och man ska nog inte lägga ut så mycket pengar till att börja med... jag menade mest att det är hur enkelt som helst att beställa från utlandet när vi båda är med i EU...
 
Efter lite letande föll valet på en icom 735 med at och psu för 4000. Jag kör med en dubbel dipol, två dipoler en med 10 m ben och en med 20 m ben, anslutna till samma koax. Detta fungerar utmärkt och jag lyckas stämma av från 80m ner till 12m med 1:1 samt 160 och 10 med acceptabla 1,5:1... Tackar för tipsen och vi hörs på banden

73 SA6BOD
 
visst ger en monoband dipol med koaxmatning förluster om den används på andra band.
Tar man samma monobanddipol och byter ut koaxen mot en definierad längd med bandkabel öppnar sig möjlighetet att kunna stämma av på fler band, men det är inte säkert att förlusterna försvinner pga bytet till bandkabeln.
Ska den stegmatade dipolen ha acceptabla förluster på de lägre banden blir man tvungen att anpassa dipolens längd.
ex. att stegmata en 20m lång dipol med 15m lång bandkabel och förvänta sig låga förluster, på 80m är lite optimistiskt.

Tittar man lite noggrannare på exemplet ovan dvs en dipol 2x10 på 10 meters höjd och med 15 meter matare och kollar på 80 meters bandet så kommer ca 6 watt av inmatade 100 watt i nedre änden av koaxen (RG58) att nå antennen dvs koaxen åsamkar 94 watt förlust!
Medan en 450 ohms "fönsterbandkabel" leder fram ca 87 watt till antennen. Förlusten är "bara" 13 watt.

Antag att vi klipper till antennen så den blir resonant dvs har 50 ohms matningsimpedans och att alla andra förutsättningar är lika så kommer ca 92 watt av 100 att nå antennen då man använder coaxen. De 8 förlorade wattarna består huvudsakligen av kabelförluster.

Använder vi i stället 450 ohms "fönsterbandkabel" så når hela 97 watt av 100 antennen. Förlusterna på 3 watt beror på högt SWR. Trots att kabelns karaktäristiska impedans på 450 möter antennens 50 ohm i matningspunkten, vilket leder till SWR, så blir förlustrna så låga tack vare kabelns låga förluster.
Bandkabeln är alltså bättre trots att antennen är som "klippt och skuren" för koax!

Praktiskt märker man ju naturligtvis ingen skillnad men det är ju intressant notera att förstahandsvalet av matare egentligen alltid borde vara bandkabel eller "stege" om inte praktiska hinder föreligger.

Byter man band med samma antenn så är skillnaden närmast astronomisk.
Stegen kommer att forsätta att överföra mellan 95 och 100 watt (av 100 watt) på alla band medan koaxen snabbt hamnar på hälften och därunder
 
Last edited:
Tittar man lite noggrannare på exemplet ovan dvs en dipol 2x10 på 10 meters höjd och med 15 meter matare och kollar på 80 meters bandet så kommer ca 6 watt av inmatade 100 watt i nedre änden av koaxen (RG58) att nå antennen dvs koaxen åsamkar 94 watt förlust!
Medan en 450 ohms "fönsterbandkabel" leder fram ca 87 watt till antennen. Förlusten är "bara" 13 watt.

Antag att vi klipper till antennen så den blir resonant dvs har 50 ohms matningsimpedans och att alla andra förutsättningar är lika så kommer ca 92 watt av 100 att nå antennen då man använder coaxen. De 8 förlorade wattarna består huvudsakligen av kabelförluster.

Använder vi i stället 450 ohms "fönsterbandkabel" så når hela 97 watt av 100 antennen. Förlusterna på 3 watt beror på högt SWR. Trots att kabelns karaktäristiska impedans på 450 möter antennens 50 ohm i matningspunkten, vilket leder till SWR, så blir förlustrna så låga tack vare kabelns låga förluster.
Bandkabeln är alltså bättre trots att antennen är som "klippt och skuren" för koax!

Praktiskt märker man ju naturligtvis ingen skillnad men det är ju intressant notera att förstahandsvalet av matare egentligen alltid borde vara bandkabel eller "stege" om inte praktiska hinder föreligger.

Byter man band med samma antenn så är skillnaden närmast astronomisk.
Stegen kommer att forsätta att överföra mellan 95 och 100 watt (av 100 watt) på alla band medan koaxen snabbt hamnar på hälften och därunder

Bra text.

Hur får man sändaren att ge 95W till en bandkabelmatad icke-resonant antenn?
Om det förutsätts ett matchnät mellan sändare och bandkabel, hur stora är förlusterna i typiskt i matchnät?
 
Bra text.

Hur får man sändaren att ge 95W till en bandkabelmatad icke-resonant antenn?
Om det förutsätts ett matchnät mellan sändare och bandkabel, hur stora är förlusterna i typiskt i matchnät?

Bra kommentar.
I exemplet ovan så var min avsikt att tydliggöra skillnaden i transporteffektivitet av HF mellan koax och stege och utgick därför från att man har 100 watt i nederänden på mataren.

Men för att få helheten att fungera måste naturligtvis ett anpassningsnät
(matchbox) till mellan sändarens utgång och matarens nedre ände och sådana har förluster.

Mitt intryck är ju att även de som använder koaxmatare väldigt ofta använder sin inbyggda ATU. Skälet är ju naturligtvis att man ofta inte riktigt hittar just 50 -ohms läget i sin antenn. Mest beroende trådens längd och höjd över mark. Men även andra faktorer som topografi, träd, mm.

Det är väl just för att kunna justera sådana detaljer som nästan alla apparater är utrustade med en intern ATU. Eller om man flyttar mellan CW och SSB-delen på bandet. Då vill man också "justera bort" ev. SWR. Det betyder att man ofta drar med sig "förlustkällan" ATU även vid koaxlösningar.

Hur stora är förlusterna i en matchbox?
Det varierar som man brukar säga!
Jag vill minnas att amerikanska QST för några år sedan redovisade en undersökning som man gjort på ARRL:s labb på ett 10-tal kommerisellt byggda matchboxar. Resultatet varierade mellan några procent till över 20 procent i förluster. Man kan räkna med ungeför lika stora förlustsiffror även på de inbyggda matchboxarna (ATU:na).

PA0FRI har på sin hemsida beskrivit en mätning han gjort på den hembyggda S-matchen och där stannade förlusterna på nivån 5 procent.

Och som sagt: Vid resonanta eller nära resonata antenner så är det ju praktiskt sett egalt vilken matare man använder. Det är kanske naturligt välja koax för den är enkel att hantera och montera. Men vid ickeresonanta lösningar, t ex då man vill använda sin antenn trådantenn på flera band, så är stegmatarlösningen, inklusive matchbox, överlägsen i de allra flesta fall.

Hälsningar
Tore Sandström SM7CBS
 
Last edited:
Back
Top