Nyckelknäppar

Låter helt OK.

Tecknen är distinkta och bra, inga problem att
hänga med i 175-takt.

Tack för det. Jag är imponerad! 175-takt...!
Men det är ju hela idén med programmet för min del - att så småningom komma upp i högre takter! Och att en total nybörjare skall känna att han/hon faktiskt klarar av att ta emot 90-takt, i alla fall 2 tecken till att börja med.

Tack för länkarna - jag skall studera dem.

// Åke
 
En fråga: vilken högsta hastighet tycker ni jag skall lägga in i programmet?
Tänk er att programmet riktas både åt nybörjare men även de som vill öka på sin befintliga hastighet.
Jag tänkte lägga lägsta till 75-takt och som lägst 25-takt mellan tecknen (Farnsworth).
// Åke
 
Hej!

Lätt att snappa tecknen, men jag kan inte påstå att jag klarar 175-takt problemfritt.... Det enda, i sammanhanget kanske obetydligt, är att jag skulle föredra en något högre frekvens på tonen.

Lämpligt är kanske att kunna ställa hastigheten mellan 60 upp till ???
 
Hej!

Lätt att snappa tecknen, men jag kan inte påstå att jag klarar 175-takt problemfritt.... Det enda, i sammanhanget kanske obetydligt, är att jag skulle föredra en något högre frekvens på tonen.

Lämpligt är kanske att kunna ställa hastigheten mellan 60 upp till ???

Tack för input!

Ja, du har rätt, 60 skall nog vara den lägsta. Det verkar vara den hastighet Koch rekommenderade för nybörjare. Jag själv började på 75 med långt mellan tecknen och tyckte det var OK. Men jag hade å andra sidan tränat lite morse i tonåren.

Angående tonens frekvens så har jag tänkt på det. Inte alls oviktigt tror jag om man inte skall bli lyssningstrött. Det är ju väldigt individuellt vad man föredrar. I appen kan man variera mellan 400-800 Hz. I filerna jag lagt upp ligger dock tonen på 590 Hz.

Jag har också kämpat en hel del för att få bort nycklingsknäpparna, vilket också påverkar hur länge man orkar lyssna. Javisst ja, det var ju så tråden började :)

// Åke
 
Last edited:
Back
Top