Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har blivit förskonad från att behöva möta sådana i min egen umgängeskrets, och förstår så här i backspegeln hur lyckligt lottadDet hände ibland att man pratade teknik. Ofta rörde det sig om antenner och SWR. Vi fick oss ett gott skratt på Kontrollstationen när jag spelat in ett samtal från en PR-utövare bosatt på en av öarna i Göteborgs södra skärgård. Han beklagade sig över att samatalsnivån från "fastlandet" på hemtelefonen var mycket svagt. Hans motstation hade lösningen. "Pelle, det är stående våg på telefonledningen. Jag har läst att impedansen på Televerkets "tvåtrådsystem" skall hålla 600 ohm. När kabeln går i saltvatten kommer impedansen att ändras och föresten - din dialog håller ingalunda 600 ohm. Det blir ett fruktansvärt högt SWR och som följd därav svaga signaler i luren."
Då kan man fundera lite över var denna, sannolikt aktiva, krets är tänkt att göra. Är det så att den på något sätt försöker injicera "motriktade störningar" i elnätet är det värre än vad jag tänkt mig...
Så sant K-A!"Mänskligheten vill bedras"
För QRM fungerar blöt filt bäst. Tillräckligt många och tillräckligt blöta lägges de över antennen och "vips" är störningarna borta.Har ni tips på särskilda DX-stenar eller anti-QRM-mineral så hör av er!