Tiden börjar närma sig för att sätta upp sakerna. Kommer ge mig på longwiren nu i helgen och de andra lite senare.
Men har funderar mycket på åskan. Inga direktträffar, utan närliggande.
Här är min tänkta lösning.
Eftersom jag hyr så vill jag inte göra några större ändringar/borrningar etc. på fastigheten.
Från radion kommer jag dra ut RG58 via ventilationen (de får precis plats, tjockare går inte). De kommer sticka ut ca 2m utanför huset och gå ner så jag kan koppla ut antennerna lätt (ute från marken). För hela tanken är att införa disciplin att dra ut kablarna när åska är på G, när jag inte är hemma etc. Men är också lite orolig över detta, för jag känner att jag kommer glömma, är LAT etc. Så jag funderar över gnistskydd och jorda dessa med jordspett i rabatten precis under (vid N kontakterna). Men denna jordning kommer inte bli något superbra, och dra ut massa andra spett i gräsmattan... nej.. måste tänka på de andra som bor här också. Är det lönt med gnistskydd?
Men grundtanken är att hänga (frit) alla antennkablar från taket (ca 1,5-2 meter från antennkablarna som kommer inifrån via ventilationen). Longwiren kommer kopplas loss och slänga upp antennkabel i trädet där jag också kommer ha matningen till antennen.
Kablarna från stationerna som går ut (utomhus) ca 2m kommer vara inkopplade till stationerna 24/7. Är detta ett problem?
Om detta är ett problem får jag kanske har ytterligare kontakter inomhus, då det är för bökigt att skruva ut dem från stationerna.
Just nu är det 6 antennkablar som kommer gå ut från stationerna via ventilationen.
Men som jag känner mig själv... VHF/UHF antennen kommer alltid vara inkopplat (utom när jag hör åskan), och så även longwiren eftersom den kommer jag använda mycket (men här kommer jag ha lite mer disciplin). Så det här med att dra ut... jaaa... det kommer ju inte följas punk å pricka. Kommer också dra ut stationerna från elnätet, nätverkskablar etc. när jag hör åskan.
Men är detta en “bra” lösning?
Har ju inga problem att ändra om senare om det inte är bra, eller blir missnöjd.