Nytt QTH och nya antenner. Vilka?

Bandkabelantenn förträngde jag.. såndär skall jag bygga och prova!
Sen om kraftledningarna. Jag har inga störningar alls från dem (bortsett från FD4an som fick in nån svag störning, från dem eller nått annat vet jag inte). Trodde att jag skulle få många störningar med wiren, men inte nått!
 
Ok.. kunde ju inte hålla fingrarna i styr.. slängde nyss upp en 40 meter lång wire som går som ett L horisontellt, 8 meter upp. Det blev sjukt mycket bättre än den andra wiren, eller de andra antennerna.

Hur är det med störningsrisken med dessa antenner (att störa andra)? Jag har counterpoise på den ca 15m just nu. Går via en 9:1 unun och sen till en 1:1 sen till tuner etc.


EDIT:
Ok, efter en del testar.. klarar alla band, 160-10 med 1.1 i swr (med tuner). Klarar tom 6 och 4m utan problem. Denna antennen var lite galen... den var riktigt bra!
 
Last edited:
Det som EQL nämner, två dipoler matade med gemensam coax, använder vi här när det körs portabeltest på 80 och 40. Fungerar alldeles utmärkt och jag kan inte minnas att det var så struligt att få till det hela.

80-metersantennen sätts upp med kastlod i de högsta tallarna som finns lagom långt bort. 40-meters dito sträcks upp med sina ändpunkterna ett par meter under 80-meterstråden. De båda dipolerna sitter alltså parallellt. RG-58 rakt ner till marken från matningspunkten och sedan liggande i blåbärsriset in till riggi.

Anständig anpassning, inte perfekt. Det blev tjatigt att mäta / hissa ner o klippa / hissa upp o mäta osv, så vi accepterar "en mild ståendevåg". Anväder ingen balun eller drossel. Som sagt, funkar bra, även med knappt en Watt uteffekt.
 
SM7UZY, du fick mig nyfiken på en long wire antenn igen. Jag har byggt en och den fungerade riktigt bra men det blev en 167 meter lång horisontell delta lopp istället. Nu har den antennen gått till de sällare jaktmarkerna och jag har bara en Dipole för 80 mb. Tyvärr har jag inga mått på den men jag erinrar mig att den var runt 40 m lång eller kanske längre. Jag skall leta i mina papper om jag har några anteckningar kvar men troligtvis är det bortrensat.
Men något nytt måste upp så jag får lite flera band. Mina provade FAN-dipolerna har skrotats.
 
AKU: det är någon sådan jag har byggt för fältkörning, fast min är för 20/40m. Kör den som inv-V. Fungerar riktigt bra. Skall ta och sätt upp den och jämföra med denna 40 meter långa end fed. Skall också bygga en stegantenn och testa.
qrp8_1.jpg


Men annars har jag funderat på något sådant här (det kommer fler antenner på skortstensmasten, så det kommer inte blir lika "rent" som på bilden):
antplacering.jpg


Ca 22meter kommer går relativt rakt (horisontellt). De resterande, ja, det synes på bilden. Hur kommer detta påverka spridningen?
Jag har ingen aning om hur end-fedens counterpoise skall gå, eller hur lång(a) de skall vara. Längden kan jag ha i stort sett hur lång som helst (såvida den kan ligga längs med marken?) Det gör min idag i mina tester. Den jag testar med nu har jag slängt upp i toppen av trädet som syns mellan huset och carporten. Tråden går på samma sätt, men går till en 6m biltema fiskespö i stället.

Tanken är att använda en 12m Spiderbeam eller en aluminium teleskop till vänster. Där är det en järnstång (extremt grov kläddtork??) som jag tänkte sätta fast den i. Resterande tråd får sedan gå ner.
Detta om end-feden står ut alla andra antenner jag testar med. Och just nu så ligger denna 40 meter långa i toppen (ganska långt framför) alla de andra.

En fråga. Counterpoise, är de spänningsförande under TX? Eller är det OK att ha dem liggandes mot marken?
 
Det du kallar "Counterpoise" är inget annat än den ena halvan av dipolen som du vill lägga på marken. Det är en dålig idé. Ibland nöjer man sig med att slå ner ett jordspett istället för att lägga ut en tråd längs marken. Båda alternativen ger höga förluster och kan inte rekommenderas. Dock kan de vara en praktisk lösning om matningen måste ske i trådens ände, dvs om det inte finns någon möjlighet att mata tråden på mitten med koaxialkabel, bandkabel eller en öppen stege.

Genom att ansluta en 450 ohms bandkabel mitt på den röda tråden som du ritat ut, så får du en mer effektiv antenn än den ändmatade tråden med "Counterpoise". Låt ändarna gå ner till garage och carport precis så som du ritat. Då får du ut längden på dipolen så att antennen kommer att fungera även på 3,5 MHz. Avsluta trådändarna en halv meter ovanför taken med isolatorer.

Sedan är det viktigt att förstå att det inte finns en "bästa" antenn. Det finns bara olika sorters antenner som alla har lite olika egenskaper. Några strålar vertikalt andra horisontellt och en del lite blandat vertikalt och horisontellt. Dessutom påverkar trådlängden lobformen och som varierar med frekvensen, höjd över marken och även omgivningen som huset och dess elledningar, stuprör m m.

Du har inte berättat vad antennen skall användas till. Det är egentligen i den änden du måste börja och när du vet vad antennen skall användas till så blir det lättare för oss andra att rekommendera en lämplig antenntyp som möter kraven så bra som möjligt. Du behöver tänka igenom detta med användningsområde band för band.
 
OK, tackar EQL!
Har beställt delar till för att bygga en stegantenn, kommer om ca en vecka. Så då får vi se resultatet!

Har även gjort fler tester. Denna gång mellan min fält 40/20 dipol som jag vet är bra.
- Om jag går efter hörbarheten som vinner LW antennen i stort sett nästan alltid, och ligger ibland 1.5 ggr mer i signalstyrkan också. Mycket sällan var dipolen bättre.
- Brusnivån var lika.
- Enligt WSPR så vinner även LW antennen. Båda antennerna fick 4 sändningar vardera.

Mätte även SWRen på LW utan tuner, och den var inte helt dum! Blev mycket förvånad att jag hade 1.1 på 2m! Det kan inte vara rätt, analysatorn måste ha fel. Men när jag väl kopplade in 2m och den riktiga mätare.. jovisst!
Med tuner så stämmer den av allt till 1.1 (160-4m är testat).

Eftersom jag har så bra resultat med denna end-fed så planerar jag ha två HF-horisontella uppe.. kan ju inte skada.

Får se när grejerna kommer till bandkabel, då skall en sådan byggas och testas.

test2_1.jpg

swr_lw40.jpg
 
Låter rimligt att din LW ger något bättre resultat. Om du viker ner en horisontell dipol till en "inverted V" så minskar verkningsgraden samtidigt som antennens medelhöjd minskar till c:a 75% av masthöjden. Det betyder att loben riktas mer uppåt och att antennen blir sämre för längre distanser. Så en inverted V på en kort mast nära marken är inte särskilt effektiv för långväga kontakter jämfört med en horisontell tråd på högre höjd så som den du ritat ut på din skiss. Sedan tillkommer ju det faktum att antenner har riktverkan och sådant spelar också in när man vill göra sådana där A/B-tester som du nu gjort.
 
Detta med antenner.. är ju 20 år sen sist jag kunde kladda och planera (med fasta) antenner på detta sätt. Var ju för ett par år sedan ocskå, men alternativen vara bara att hänga en tråd i ett träd.
Här är det fler möjligheter.

Skulle gärna vilja testa att sätta upp antenner som på bilden, men det krävs mer än så! Så alla mina tester gör jag på fiskespö och andra tillhyggen jag hittar. Så alla antenner är egentligen lågt satta.
Det är som du säger, att det kommer bli annorlunda när den väl sitter på taket. Frågan är bara om det blir bättre eller sämre. Vill försöka hitta den "bästa" antennen för så många band som möjligt (data och ssb främst) innan jag sätter upp den. För när den väl är uppe så blir den inte lätt att byta. Blir lite som att sätta upp och glömma.
Funderade även att ha en teleskopmast på carporten (som den längst till vänster kommer att vara) och inte sätta fast antennen i taket alls. På så sätt kan jag ganska enkelt byta/ändra/mixtra med den.

Lättare med en blindkäpp.. den sätter man bara upp så är det bra. :)
 
Något verkar konstigt i presentationen av mätvärdena. Med vad och hur har du mätt?
Y-skalan med SWR? borde ha 1.0 som lägdta värde.
 
Lotech här... Har använt en MFJ, skrivt av värden, in i ett dokument och tryckt ut staplar.. :) Varför det inte börjar på 1.0 alltid.
 
Så... nu har jag fått hem 450ohms bandkabel och byggde mig en stegmatad antenn. Satte den i jämförelse med min inv-v (som var med i de andra testerna) och mot min nuvarande test-longwire. Och den var inte lika bra som de andra antennerna. Men det var kul att experimentera med den typen av antenn.

Så efter att ha testat sex olika antenntyper på tomten så vinner longwiren helt klart i alla tester. Så nu blir det en ny sådan.
Kommer bygga en ny vid sidan om testantennen jag har idag på ett lite annorlunda sätt, men i samma stil, men framför allt mer permanent uppsatt. Kravet är att vara lika bra som den jag har idag eller bättre.
Tråden kommer bli uppdatera.. måste beställa lite nya grejer.
 
Tiden börjar närma sig för att sätta upp sakerna. Kommer ge mig på longwiren nu i helgen och de andra lite senare.

Men har funderar mycket på åskan. Inga direktträffar, utan närliggande.

Här är min tänkta lösning.
Eftersom jag hyr så vill jag inte göra några större ändringar/borrningar etc. på fastigheten.
Från radion kommer jag dra ut RG58 via ventilationen (de får precis plats, tjockare går inte). De kommer sticka ut ca 2m utanför huset och gå ner så jag kan koppla ut antennerna lätt (ute från marken). För hela tanken är att införa disciplin att dra ut kablarna när åska är på G, när jag inte är hemma etc. Men är också lite orolig över detta, för jag känner att jag kommer glömma, är LAT etc. Så jag funderar över gnistskydd och jorda dessa med jordspett i rabatten precis under (vid N kontakterna). Men denna jordning kommer inte bli något superbra, och dra ut massa andra spett i gräsmattan... nej.. måste tänka på de andra som bor här också. Är det lönt med gnistskydd?

Men grundtanken är att hänga (frit) alla antennkablar från taket (ca 1,5-2 meter från antennkablarna som kommer inifrån via ventilationen). Longwiren kommer kopplas loss och slänga upp antennkabel i trädet där jag också kommer ha matningen till antennen.

Kablarna från stationerna som går ut (utomhus) ca 2m kommer vara inkopplade till stationerna 24/7. Är detta ett problem?

Om detta är ett problem får jag kanske har ytterligare kontakter inomhus, då det är för bökigt att skruva ut dem från stationerna.

Just nu är det 6 antennkablar som kommer gå ut från stationerna via ventilationen.

Men som jag känner mig själv... VHF/UHF antennen kommer alltid vara inkopplat (utom när jag hör åskan), och så även longwiren eftersom den kommer jag använda mycket (men här kommer jag ha lite mer disciplin). Så det här med att dra ut... jaaa... det kommer ju inte följas punk å pricka. Kommer också dra ut stationerna från elnätet, nätverkskablar etc. när jag hör åskan.


Men är detta en “bra” lösning?
Har ju inga problem att ändra om senare om det inte är bra, eller blir missnöjd.

jordning.jpg
 
Åska och blixt kommer aldrig ta hänsyn till om dina sladdar är inkopplade eller ej. Det säger bara pang då det händer på QTH't..
DC-kortslutna antenner eller baluner/ununer eller gnistskydd är ju bra då det är statiskt i luften. Under mina 46 år bakom radion så har det aldrig hänt mig något, trots att sladdar varit inkopplade. Har ej blivit utsatt för direktträff men ändå nära, ca 500m.. - Ingen olycka ännu.

/Sven.
 
Back
Top