Odla Humle på antennmast?

Men när du väl kommer ut och börjar köra med den, ja då infinner sig nog känslan av .. Oj! Wov! 59 +20dB från England på 10m .. Va sa han? you are the loudest from mainland Europe this afternoon .. Moi? lilla jag??

Det är en rätt go känsla kan jag säga :) Den var särskilt stark under EUHF testen för förra helgen när jag körde 255 QSO på 10m mellan klockan 14 - 23 SNT. Tror faktiskt inte någon som körde enbart SSB, i någon klass från EU, körde fler. Kommer säkert aldrig att hända mer, inte mig iaf, men känslan var mäktig.
 
Sitter och funderar vad detta har med att odla humle i masten att göra? Måste nog vara O.T rekord :)
 
Av humle görs öl .. Av öl blir man glad och förnöjsam. För många är hembryggd av öl en uppskattad hobby. Liksom att "bygga" sin egen humle.

Amatörradio är också en av många uppskattad hobby. Vi hembrygger inte, men många hembygger .. Skillnaden är ju hårfin .. ett r om man ska vara petig.

Av att bygga och köra radio blir åtminstone jag glad och förnöjsam. Likheten är slående med humle odlande i förlängningen. Mast har jag också.. nu är vi där .. humle+Mast är kul.

Att sen köra radio med en bra antenn. En härlig humledoftande pilsner på bordet .. Ja inte blir det väl bättre än så?

Så något rekord i OT har jag svårt att se att det är ..
 
Mina humleplantor brukar ta ett par år på sig då dom koncentrerar sig på att bilda ett gediget rotsystem, när dom sedan är klar med detta tar dom rejäl fart. Jag brukar ju klippa ned mina humleplantor varje år för att samla in kottarna till ölbryggning men vad händer om man inte gör det? Vissnar dom ner och blir skräp bara till året efter eller kommer dom till liv igen? Har lite misstankar om att det snabbt blir en hel massa döda grenar bara mer åren?
 
Det går även bra att lägga en eller tv kottar i en kopp hett vatten och låta dra en 10 min. Pressa ur kottarna, ta en slev honung till koppen, och du har fräscht Te på humle - rogivande till kvällen.

/Sven.
 
Fick ett mail från Waldi och han ursäktade sig med att han inte varit hemma men nu är antennen i "production Line" som han uttryckte sig. Kanske i nästa månad att jag kan få den där aha wow -känslan.
 
Back
Top