Önskar tips på VHF/UHF scannermottagare

SM0GLD

Vänsterhänt
Ja julen närmar sig och klapparna ska köpas.
Tänkte ge bort en scannermottagare men jag har dålig koll på vad som finns på marknaden.
I första hand en bordsmodell men även bärbar kan komma på fråga.
Frekvensområdet bör täcka minst ca 50MHz-500MHz.

Hoppas få hjälp av er på forumet.

/Micke
 
Finns det någonting att lyssna på numera?
Flyg, marin och amatörradio finns väl iofs men nästan allt är digitalt typ Rakel eller så kör man mobiltelefon.
 
Finns det någonting att lyssna på numera?
Flyg, marin och amatörradio finns väl iofs men nästan allt är digitalt typ Rakel eller så kör man mobiltelefon.

Joda, visst finns det lite här och där.
Satt nyligen en hel kväll och scannade med DVB-T dongeln.
Det var detta som orsakade ett visst ökat intresse hos den tilltänkte julklappsmottagaren.

/Micke
 
Last edited:
Scannermarknaden för väl en smått tynande tillvaro som det verkar även om det fortfarande finns lite att lyssna på,
utbudet är tyvärr dåligt.

Det finns en del bärbart,
ICOM RX-7 skall du undvika även om priset tilltalar, den är usel och med massa intermodproblem.
Uniden 3500XLT är ganska bra, snabb och med en trevlig prislapp, högre upp i prissegmentet hittar du IC-R20 och AOR 8200
IC-R6 må vara trevlig men avsakaden av siffertangenter gör en galen, likaså med AR-mini och den tråkiga VR-120/160, hade även en Alinco X7 ett tag men lika illa där med knapparna även om dess fördel var att den fick plats i vilken lite ficka som helst.
Alinco har en DJ-X30 som jag tycker är mycket pang för pengarna, den är riktigt bra på flygbandet


Stationärt är det mer skralt, gamla UBC-780 är jag mycket förtjust i då de är lättanvända men de har blivit svårfunna,
BCT15 finns i flera varianter i butikerna, de är svåranvända men kompetenta,
AOR 8600-serien är mycket bra för prislappen men den prislappen är för hög för de flesta slentrianlyssnare,
Yaesu VR-5000 kan fortfarande stå på hyllan hos någon enstaka handlare men där får man se upp, man vill ha en av sen modell då de tidigare hade stora problem.

Bra at kolla upp är att scannern klarar steglängder som 8,33kHz för flygbandet och 6,25kHz för smalbandig FM :)
 
Last edited:
Back
Top