Öppen TX på en Yaesu FT-2000

Alla apparater idag går i princip att "öppna" för tx över hela kortvågsbanden. OM man som amatör har en apparat som ex inte har 7,1 - 7,2 Mhz i tx kan jag förstå att man vill komma åt det men inte andra rundradioband.

Men jag har lite svårt att smälta att en amatör, som har tillstånd att sända på amatörbanden, ska behöva öppna upp för illegala frekvenser i tx. Jag kan bara finna att den radion ska användas för illegal trafik och då tycker jag att det inte hör hemma på ett amatörradioforum. Svarttrafik får gå någon annanstans.

Det kan ju vara så att amatören är med i FRO och har tänkt att vara med i CW-nätet som körs på frekvenser utanför amatörradiobanden varje söndag ;)

... Eller har tänkt att segla/flyga jorden runt och ämnar använda sin station även till kust/flygradiotrafik.
 
Vid millennieskiftet så "öppnade" jag en FT-757GX som jag använde till FRO:s nät. Det är något som jag verkligen inte rekommenderar. Vissa frekvenser låg en bit från amatörbanden och radion trivdes inte alls. Den drog mycket ström och gav låg uteffekt.
Jag vågar knappt tänka på hur mycket skräp den spydde ur sig vid sändning.
Att använda en amatörstation utanför amatörbanden är alltså helt förkastligt.
 
Det kan ju vara så att amatören är med i FRO och har tänkt att vara med i CW-nätet som körs på frekvenser utanför amatörradiobanden varje söndag ;)

Det är helt ok om man är med i FRO, men annars skall man inte öppna upp för illegala frekvenser i TX. Men vi amatörer vet väl var vi får vara på för frekvenser:)
 
Jag tycker det är bra att kunna gå utanför när man t.ex. bygger ingångskretsar i slutsteg o.s.v.

Hoppas ni som behöver, har hastighetsspärr på bilen också. ;)
 
Då får man se till att ha en station som är godkänd och typad för det ändamålet.

Har sett många segelbåts butiker som säljer amatörradio som marinradio, här är en:
Welcome - www.yachtfunk.com
Sen om det är tillåtet eller inte vet jag inte, men i praktiken verkar det vara vedertaget.

Sen är väl alla radioapparater godkända för nödtrafik :)

Nåja, låt oss inte gräva ned oss i dessa struntsaker... var bara ett exempel för att visa på att man inte i alla lägen kommer att ägna sig åt olaglig trafik bara för att man av någon anledning vill öppna sin transeiver.
 
Last edited:
Frågeställaren bad om info hur man rent tekniskt öppnar tx, han bad utryckligen inte om några moral/regler åsikter, är det då inte lite nervärderande att utgå ifrån att han ska sända på icke tillåtna frekvenser ?
Vem vet vilka band som i framtiden blir mer öppna, nu senast 7Mhz.Jag utgår ifrån att en amatörradio kollega vill åt den nya frekvensdelen på 7.2, som radioamatör är man ju förpliktigad att följa bandplanen, lite väl mörk syn på en kollega.
 
"Det kan ju vara så att amatören är med i FRO och har tänkt att vara med i CW-nätet som körs på frekvenser utanför amatörradiobanden varje söndag ;)"

Hoppas att FRO har egen typning och godkännande på de apparater som kör utanför amatörbanden och inte kör med öppnade amatörapparater. Men det kanske du känner till?

Nej, men försvaret, hemvärnet och FRO kör med bland annat öppnade IC-735, IC-707.
 
Frågeställaren bad om info hur man rent tekniskt öppnar tx, han bad utryckligen inte om några moral/regler åsikter, är det då inte lite nervärderande att utgå ifrån att han ska sända på icke tillåtna frekvenser ?
Vem vet vilka band som i framtiden blir mer öppna, nu senast 7Mhz.Jag utgår ifrån att en amatörradio kollega vill åt den nya frekvensdelen på 7.2, som radioamatör är man ju förpliktigad att följa bandplanen, lite väl mörk syn på en kollega.

Håller helt med.
 
FRO kör väl sina övningar på frekvenser som ligger väldigt nära amatörband? Då går det ju utmärkt att använda en amatörstation.

Varför dessa moralpredikningar?
Den som vill använda sin amatörstation som mätsändare för att trimma sina projekt behöver knappast fråga oss hur man "öppnar" sändaren. Han/hon har redan kunskaperna för att lösa det själv.
Till 99% handlar det om någon som vill köra illegal trafik. Den procent som ändå frågar är säkert beredd på moralpredikningarna och ser positivt på att det finns amatörer som försvarar vår hobby.
 
Med tanke på hur aktiverade våra amatörradiofrekvenser är, finner jag ingen anledning att gå ut och sända på frekvenser som inte är tillåtna för radioamatörer. Och vem ska jag prata med där? Och till vad nytta?
 
Ej Olagliga Frekvenser.

Det här handlar inte om olagliga frekvenser är man medlem i FRO har man laglig rätt till andra frekvenser. Illegal sändare har inte FRO, vill man ha tillgång till dessa frekvenser får man gå med i FRO. Vi amatörer missbrukar inte några frekvenser, vi vet mycket väl om var vi får vara på våra frekvenser. FRO har tillstånd för sina frekvenser och det finns stationer att köpa, förstår inte varför det är så svårt att fatta.

Kanske du SM7VVG kan förklara för oss övriga.
 
Den som vill använda sin amatörstation som mätsändare för att trimma sina projekt behöver knappast fråga oss hur man "öppnar" sändaren. Han/hon har redan kunskaperna för att lösa det själv.

Detta stämde kanske förr, innan mikroprocessorernas intåg i amatörradiostationerna.
Idag räcker det oftast inte med att klippa den "gröna tråden" utan radion kanske behöver programmeras om för de aktuella frekvenserna.

/Emil
 
7,1 - 7,2 Mhz

Alla apparater idag går i princip att "öppna" för tx över hela kortvågsbanden. OM man som amatör har en apparat som ex inte har 7,1 - 7,2 Mhz i tx kan jag förstå att man vill komma åt det men inte andra rundradioband.

Men jag har lite svårt att smälta att en amatör, som har tillstånd att sända på amatörbanden, ska behöva öppna upp för illegala frekvenser i tx. Jag kan bara finna att den radion ska användas för illegal trafik och då tycker jag att det inte hör hemma på ett amatörradioforum. Svarttrafik får gå någon annanstans.


Min FT-2000 är inte helt öppen på det utökade 7mhz-området, därav anledningen till öppning av TX.

Det blev tydligen en vild diskussion av det hela.

Jag ser ingen anledning att sända på utanför amatörradiobanden.

73 de
SA5bem
 
Det är väl inte för att ligga och "glänsa med ett par hundra watt" för kompisarna från 27 mhz tiden? Nä, så galet kan det väl knappt vara, eller?
 
Jösses !
Vad säger att SA5BEM ens har ett förflutet på 27Mhz ? Hans enda önskan var att ta del av den ny öppnade delen på 7Mhz bandet, vips så blir han ifrågasatt och likaställd med en svartfot ! vissa personer har lite att jobba med sina personligheter, maken till fördomar.
En ursäkt kanske skulle vara på sin plats ?
 
Back
Top